menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Diervriendelijke Muizenval 3 muisjes gevangen 2 dood

Ga naar meest recente reactie

raystef

Raystef

Hallo,

Ik heb mij onlangs zo een diervriendelijke muizenval gekocht. Zo eentje die kantelt als de muis erin gaat en waardoor het deurtje sluit.
Ik had als lokaas speculoos gebruikt en dit door middel van een plakbandje vastgeplakt tegen het achterste dopje zodat het niet naar beneden zou schuiven.

Nu stel ik vast dat al 2 van de 3 muisjes die ik ving, dood waren na 1 nacht te hebben opgesloten.
Ik kan moeilijk geloven dat het van de speculoos zou zijn of dat ze een nacht in de koker opgesloten zouden zitten.
Kan het zijn dat het komt door de kleefband waarvan ze, ongewild, een aantal stukjes hebben opgegeten en niet verteren ?
Wanneer ik ze vind, liggen ze precies badend in hun eigen zweet en de speculoos ligt platjes rondom hen.
Spijtig. Nu gebruik ik speculoos pasta die ik tegen het dopje strijk. Even afwachten dus of het nu beter zal gaan.

Enig idee waarom de 2 muisjes het niet gehaald hebben ?

grtn
Stefan

Allemaal Beestjes

zondag 8 december 2013 - 13:04
kurt

Kurt

Dag Stefan,

Als het er drie tegelijkertijd zijn, dan vermoed ik dat het spitsmuisjes waren. Wellicht hebben ze elkaar door de stress gedood en is het zweet waarvan je sprak de vrijgekomen urine van de muizen. Spitsmuizen zouden elkaar ook wel durven opeten. Ze zijn niet zo kieskeurig en ze zien ook heel slecht.

Mvg,
Kurt
zondag 8 december 2013 - 13:47
raystef

Raystef

Bedankt voor de snelle reactie Kurt maar het was op 3 verschillende dagen.
Dat is het rare ervan...
Mijn grootste vermoeden is de stukjes plastic van de doorzichtige kleefband waardoor de spijsvertering misschien compleet stokt.
Maar op 1 avond komt de dood wel heel snel vind ik.
Geen idee....
zondag 8 december 2013 - 14:56
Bombycilla

Bombycilla

Ik doe al jaren aan muizen-onderzoek doormiddel van lifetraps.
We doen dit altijd in de zomerperiode anders gaan er teveel muizen dood door de kou.
Met de huidige temperaturen houdt een spitsmuis het geen uur vol in zon val'.
Weet je welke soort je vangt? en waar vang je ze ,binnen of buiten?
zondag 8 december 2013 - 15:18
raystef

Raystef

Het gebeurt in mijn garage.
Het is daar ongeveer een 8 graden denk ik. 's Avonds wellicht een beetje minder.
Maar zo extreem waren de temperaturen nu ook weer niet denk ik dan .
Het blijft mij een raadsel, maar gok op de plastic tape....
zondag 8 december 2013 - 15:39
Bombycilla

Bombycilla

welke soort vang je,en 8 graden is echt wel laag hoor.
als wij muizen tellen doen we altijd een flinke portie hooi in de vallen ,ze maken daar ook altid gelijk een nestje in en kunnen dan een nacht overleven,in de vallen doen we graan en meelwormen
n.b. de folie zal het niet zijn ,combinatie stress en kou/honger zal de reden zijn
zondag 8 december 2013 - 20:04
raystef

Raystef

Bedankt voor de antwoorden.
Ik wist niet dat muisjes zo gevoelig zijn voor warmte - alweer wat bijgeleerd.

Zou het dan een oplossing zijn dat ik de triptrap in een doos met hooi plaats e.d. ?
Of hoe zou ik de situatie best aanpakken ? Want ik kan me inbeelden dat ik toch niet de enige ben die dit heeft meegemaakt. Ik ben er dan nog redelijk vlug bij ook en hou het valletje momenteel zelfs in het oog met een ip camera die zelfs beweging detecteert, kwestie om er snel bij te zijn

Alle voorstellen zijn welkom.

ps : geen idee welke soort het is maar lijkt op deze :

Allemaal Beestjes

maandag 9 december 2013 - 08:49
Bombycilla

Bombycilla

Het zal vermoedelijk om onschuldige bosmuizen gaan
maandag 9 december 2013 - 11:12
Paronoto

Paronoto

Ocharme die schatjes
zondag 12 januari 2014 - 21:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon