menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bijenkast

Ga naar meest recente reactie

Gespeel

Gespeel

Ik zou graag bijen houden. Waar kan ik bijenkasten kopen of verkrijgen?
vrijdag 7 juni 2013 - 11:11
kriske10

Kriske10

misschien even googlen naar de dichtst bijzijnde imkersbond
die geven cursussen om imker worden en meestal krijg je na afloop van deze cursus een gratis bijenkast met volk en kom je daarna wel in contact met andere imkers en kan je zo wel aan allerlei dingen komen zoals bijenkasten ,honingslingers enz
kriske10
vrijdag 7 juni 2013 - 11:45
erice

Erice

Een cursus volgen is wel een eerste vereiste als je met bijen wilt beginnen.
vrijdag 7 juni 2013 - 21:31
Gespeel

Gespeel

Ik vind in Oost-Vlaanderen geen enkele cursus die je kan volgen.
vrijdag 7 juni 2013 - 21:50
erice

Erice

Kan me niet voorstellen maar je bent wel op het verkeerde tijdstip bezig...
De meeste cursussen beginnen heel vroeg in het jaar, februari, maart. Dan laten ze je meteen de hele cyclus zien in de praktijk terwijl je de theorie moet leren erbij.
vrijdag 7 juni 2013 - 21:52
jdcoster
zaterdag 8 juni 2013 - 01:54
kriske10

Kriske10

citaat
Een kast kost teveel, dat zult u daar niet gratis krijgen. Een bijenvolkje om te starten daarentegen wel.

misschien niet overal maar bij de imkerbond in tessenderlo krijgt elke geslaagde cursist een bijenkast met volk te waarde van 200 euro
maar meestal is het inderdaad in het voorjaar dat deze cursussen starten en dan is er nog een wachttijd en ja de meeste imkers maken inderdaad alles zelf
was vroeger altijd gefasineerd als ik bij mijn nonkel aankwam hij was altijd met of voor zijn bijen bezig (prachtig om te zien trouwens he) jammer genoeg is hij zelfs gestorven tussen zijn bijen

maar ja het is en blijft een mooie en boeiende hobby he

kriske10
maandag 10 juni 2013 - 08:44
erice

Erice

Toen ik jaren geleden mijn cursus volgde kregen wij als cursisten echt geen bijenvolkje mee en ook helemal geen kast... niets. we moesten alles zelf aanschaffen van pijp, beschermkap en bijtel etc en na de cursus was het afgelopen... zoek het maar uit en dat heeft bij heel veel aspirant-imkers meteen de das omgedaan. Wie weet na een enkele cursus meteen de juiste tijd van doppen bv?????En begeleiding was er na de cursus ook niet meer bij.....terwijl de imker die de lessen gaf minstens 150 kasten had staan... op de eilanden bv Texel, in de duinen etc.....
maandag 10 juni 2013 - 21:02
jdcoster

Jdcoster

Een kast MET bijen is natuurlijk een royaal geschenk.
Verder heb ik hier van de plaatselijke vereniging zeker niet te klagen. Er zijn voordrachten, een studie- en ontspanningsreis, een 'zoetemondjesdag' waar leden hun creativiteit tonen in het bakken van honinggebak, kaarsen gieten of tonken, er is een honingkeuring, overlarfdagen op de demonstratiestand van de vereniging, een eindejaarsmaaltijd, gratis honingetiketten, enz.
De leden komen dus geregeld bij elkaar en wie vragen heeft wordt altijd wel door iemand opgevangen. Men moet dat ook een beetje zelf in de hand werken.
http://konvrijebie.brugseverenigingen.be/VrijeBieIdentiteit

Er bestaat ook nog een bijenforum hoor.
maandag 10 juni 2013 - 23:04
kriske10

Kriske10

is inderdaad een royaal geschenk maar heeft er vermoedelijk mee te maken dat het voor 80% mensen van boven de 65 zijn en omdat ze op deze manier willen jongere imkers lokken?
maar zoals al gezegd dit zal inderdaad niet overal zo zijn
dinsdag 11 juni 2013 - 08:47
Gespeel

Gespeel

Bedankt iedereen voor de tips en de links. Ik kan er zeker al wat mee doen. Het was mij vooral te doen om de bijen te helpen omdat je de laatste tijd niets anders hoort dan hoe slecht het wel niet gaat met de bijen. Ik denk dat mijn tuin ook erg bijvriendelijk is en ik woon in een landelijk gebied met veel (wilde) bloemen in de omtrek.
dinsdag 11 juni 2013 - 14:48
erice

Erice

Veel succes met deze fantastische hobby
dinsdag 11 juni 2013 - 20:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon