menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mankende kip

Ga naar meest recente reactie

Gespeel

Gespeel

Ik heb een kleine oude kip die al een tweetal weken mankt. Ze heeft last van kalkpoten en dat is een beetje eigen aan dat ras denk ik, ik weet niet de juiste naam van het ras. Gisteren heb ik enorm veel stukken kalk kunnen af trekken van beide poten en vooral van de poot waarop ze nog moeilijk kan steunen. Het bloedde een klein beetje maar niet overal waar ik het kalk afgehaald heb. Op de bovendij zit ook een dikke donkere knobbel waar een mengsel van etter en bloed uit komt als ik er lichtjes op duw en het is pijnlijk, want ze spartelde tegen als ik er op duwde.

Door alle kalk af te trekken is haar ene poot bijna gehalveerd in volume. Ik heb er een pleister op geplakt. Wat kan ik nog meer doen? Ze blijft nu manken maar het zal misschien beteren nu ik er al die overbodige droge korsten heb af gehaald. Alleen die pijnlijke etterbuil op haar dij baart mij zorgen, wordt dat nieuwe kalk? En zal ze blijven manken?
maandag 22 oktober 2012 - 13:57
Bombycilla

Bombycilla

smeer de poten in met olijfolie.
kalkpoten zijn het gevolg van een parasiet,alleen de kalk er af halen helpt niets.
van de olie gaan de mijten dood en verdwijnen de kalkpoten

de wond zou ik dagelijks uitspoelen met Watersofperoxide 7%
maandag 22 oktober 2012 - 14:00
Lino

Lino

"Kalkpoten" is een ziekte:
Het is een besmetting zoals Bombycilla al schreef.
nl. besmetting van schurftmijt.
→ Heel dringend behandelen: eerst ontsmetten in dettol (of met zuurstofwater), en dan met vaseline (of olie) insmeren . En dat geregeld opnieuw doen. komt op hetzelfde neer als hierboven.
Hopelijk ben je nog op tijd want het klinkt al ernstig zoals je het vertelt.
Je kan daartegen ook een inenting bij de dierenarts gaan halen als je dat er voor over hebt.
Als je niets doet zal ze haar tenen verliezen.

Bekijk de poten van uw andere kippen nu ook maar, want het is besmettelijk. Wanneer je ziet dat hun schubben op hun poten open staan ipv mooi gladde poten dan is de besmetting al gebeurd. Ontsmetten en invetten of bij de dierenarts een inenting gaan halen is dan aangewezen.

maandag 22 oktober 2012 - 14:30
corrielat

Corrielat

Ik zou snel naar de dierenarts gaan,
de huis en thuis middeltjes zijn goed als het probleem nog niet in een ver stadium gevorderd is ,(ik ben maar een leek natuurlijk)
Maar als het mijn kippen gebeurt zou ik het niet afwachten,
zeker niet als de andere kippen gevaar lopen,
Laat je ons weten hoe dit afloopt,
ik hoop het beste voor jou en je kippen.
maandag 22 oktober 2012 - 16:18
jdcoster

Jdcoster

En vooral ... de moraal van het verhaal onthouden: namelijk het de volgende keer niet meer zo ver later komen.
Smeer die poten dus maar vaker eens in met om het even welke olie als het maar geen motorolie is.
Onthoud ook: kippen hebben net als mensen, het eeuwig leven niet. Daar zal geen enkele veearts iets aan veranderen.
maandag 22 oktober 2012 - 22:32
pplakke

Pplakke

ik had vorig jaar nieuwe omdat mijn haan dood was.
waar ik ze haalde zij de man een heeft kalkpoten.
en is niet mooi voor de kweek verder niet bij nagedacht.
maar van de zomer liep die slecht.
en heb ik wat gezocht en behandelt met zonebloem olie.
2 maal per dag deed ik hem met beide poten in een afgezaagde fles met olie.
telkens 2 minuten lang en nu is er niets meer aan te merken.
dinsdag 23 oktober 2012 - 17:25
Gespeel

Gespeel

Heel erg bedankt voor jullie goede tips. Ik heb de wondjes gespoeld met water en daarna de poten ingewreven met olie. De eerste drie dagen heb ik er telkens een verse zwachtel met pleister rond gedaan, er was niet vlug beterschap te zien. Ze bleef hard manken en stond vaak maar op één poot en trok de andere poot in.

De zwachtel heb ik dan gelaten omdat ik dacht dat de wondjes vlugger zouden genezen in open lucht. Ik heb de kip ook apart gezet (op een gewone vloer) zodat ze niet met haar poten in de modder kwam met die vele regen afgelopen weken. Nu is er totaal niets meer te zien, ze mankt helemaal niet meer, ze is volledig genezen en rent rond als een bazige kip en staat weer als eerste klaar bij het voederen.

Bedankt iedereen! Jullie redden mijn kip
donderdag 1 november 2012 - 16:56
Lino

Lino

Dat is goed nieuws. Fijn dat je het ons laat weten.
vrijdag 2 november 2012 - 11:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon