menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vuurwants bestrijden

Ga naar meest recente reactie

Joyceed

Joyceed

Hallo allemaal,

Ik heb last van vuurwantsen in de tuin. Ze zitten in woekerend onkruid wat ondertussen ook al naar de buren toe gegroeid is, en nu wordt het dus echt tijd om het te wieden. Ik lees overal op internet hoe onschuldig vuurwantsen zijn... nou ze bijten en hard. Mijn hele arm zit onder de beten en ze bijten ook dwars door de handschoenen heen. Ik vind daar niets onschuldigs aan. De twee tuincentrums in de buurt hebben geen bestrijdingsmiddel ervoor. Online kan ik ook geen middel vinden. Hebben jullie tips/ideeën? Alvast bedankt!
vrijdag 22 juli 2011 - 21:21
Polplastron

Polplastron

Graag een foto van deze diertjes zodat we precies kunnen zien om welke soort het gaat.
vrijdag 22 juli 2011 - 21:56
Joyceed

Joyceed

Het duurde even voordat ik tijd had om een foto te kunnen maken (en het weer ook meezat) maar hier is de foto.

Verder heb ik een tweede "nest" gevonden, alleen nu in de achtertuin... Ze duiken dus op meer plaatsen op. Groetjes Joyce

Allemaal Beestjes

dinsdag 2 augustus 2011 - 20:08
Kriskras

Kriskras

Joyceed schreef: ou ze bijten en hard. Mijn hele arm zit onder de beten en ze bijten ook dwars door de handschoenen heen. Ik vind daar niets

Mensen, hier klopt iets niet!

Wantsen worden "wantsen" genoemd omdat ze noch knabbelen noch bijten noch knijpen maar zich voeden via een zuigsnuit ofte rostrum.
Dus als u gebeten en gestoken wordt, dan is het niet door die vuurwantsen, maar door iets anders.
En als dat "iets anders" dwars door tuinhandschoenen kan bijten, dan zijn dat ofwel serieuze beesten ofwel deugen de tuinhandschoenen niet (meer).

Overtuig uzelf hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurwants

Mij dunkt dat u dit zaakje iets grondiger zou moeten uitspitten
donderdag 4 augustus 2011 - 02:24
Kriskras

Kriskras

Nikie schreef Enige wat mij vandaag geknepen heeft was een niet bepaald lief heersbeestje.

Inderdaad! Er zwerven hier honderden spinnem, wespen, bijen hommels enz... enz.. rond, maar de enige twee beten die ik dit seizoen mogen genieten heb zijn die van 1 lieveheerbeestje en van 1 larve - als ik door mijn sleedorns waad komt er soms wel eens een larve op arm of been terecht. En venijnige steekjes, dat zijn het wel.

Maar dat moeten we er voor over hebben, natuurlijk. Want de lieveheerbeestjes en hun larven staan garant voor het lange leven van het tuintje.
donderdag 4 augustus 2011 - 02:32
Martine Verhulst

Martine Verhulst

De vuurwantsen in mijn tuin zijn net als die gefotografeerd door Joyceed. Ik heb ze al enkele jaren maar ondervind geen schade. Daar wantsen zuigers zijn, knijp ik ze wel dood, als ik ze te pakken krijg.
Ze zitten tussen vetplantjes, pachysandra en rododendrons. Ik heb de indruk dat ze hun terrein uitbreiden. Kunnen ze kwaad berokkenen en hoe bestrijd ik ze dan best?
zondag 30 april 2017 - 11:58
sugar

Sugar

Ik zie niet in waarom je die vuurwantsen zou bestrijden.Hier zitten ze ook, maar ze doen volgens mij niet veel kwaad.
zondag 30 april 2017 - 22:09
Just me

Just me

Vuurwantsen doen idd geen kwaad, maar ze zijn erg vervelend!!
Dat ze in mijn tuin zitten tussen de struiken prima.... maar bij mijn voordeur tussen de gleuven waar enorm veel volwassen en babywantsen uit komen kruipen waardoor ze ook in huis te vinden zijn word mij teveel....
ik heb in de hoeken bij mn voordeur waar ze op een hoopje zitten amoniak eroverheen gegooid en dood zijn ze!!!!!!
willen ze blijven leven??? Struiken zat vuurwantsen!!!! Niet bij mijn voordeur en binnen gaan nesten!!!!!!

Allemaal Beestjes

maandag 29 mei 2017 - 10:58
Nancy Thijssen

Nancy Thijssen

Hallo allemaal,

Sinds wij een Hibiscus haag in onze voortuin geplant hebben, zijn er vuurwantsen!
Eerst was het nog wel te overzien, maar het worden er ieder jaar meer.
Nu komen ze bijna op de koffie

Allemaal Beestjes

woensdag 14 juni 2017 - 12:09
Kriskras

Kriskras

Waarom niet gewoon genieten van het brokje natuur dat ons nog overblijft?
donderdag 15 juni 2017 - 09:46
permaculture

Permaculture

Allemaal prachtig, deze beestjes die echt geen kwaad doen, maar is dit een ruzie met de buren waard? De buurvrouw geeft aan deze "ellendige beesten" te bestrijden met chloor, nu ze via mijn tuin bij haar in de tuin zijn gekomen. Nadat ik aangaf dat dit pas echt gevaarlijk is, sloeg ze de deur voor mijn neus dicht. Zelfs foto's op facebook geplaatst! Dit is het niet waard dus ik ben bereid iets te ondernemen tegen de oververtegenwoordiging van de vuurwants. Wat kan ik hier tegen doen?
donderdag 21 maart 2019 - 21:00
permaculture

Permaculture

Ze zitten overigens niet alleen bij de hibiscus, maar op de gevel, schutting, tussen alle andere planten. Mij stoort het niet meer sinds ik weet dat ze geen schade berokkenen, maar een burenruzie is het echt niet waard. Haatdragende buren is erger dan wat dan ook (spreek uit ervaring) dus graag een oplossing die geen schade aan het milieu toebrengt.
donderdag 21 maart 2019 - 21:04
permaculture

Permaculture

Gisteravond ontdekt dat een verstuiver met water en afwasmiddel het probleem geheel oplost. Een klein beetje is genoeg.
vrijdag 22 maart 2019 - 10:23
Scarabee

Scarabee

Ook ik had erg veel wantsen in mijn tuin. Ik wilde eerst met gif gaan werken maar ben overgegaan naar een betere oplossing. Zoals bekend is houden de vuurwantsen erg van de zon. Wanneer ze massaal aan het zonnebaden zijn pak ik mijn bouwstofzuiger en zuig ze zoveel mogelijk op. Dit hoef je zo’n 8 weken vol te houden en de “overlast” is voorbij. Eventueel de stofemmer legen ergens in de natuur.
zondag 14 april 2019 - 11:58
permaculture

Permaculture

Dank je wel voor je reactie Scarabee. Dit is wellicht beter voor de tuin dan afwasmiddel met water. Ik ga dan ook een poging wagen mochten ze weer terug komen volgend jaar. Voor dit seizoen zijn er niet voldoende over om te bestrijden

woensdag 17 april 2019 - 19:25
Tonenada

Tonenada

Ik heb vandaag de onkruidbrander gepakt. Morgen denk ik nog een keer, daarna zal ik nog, wat ik hier lees, afwasmiddel sprayen. Met de brander was wel effectief.
donderdag 23 mei 2019 - 18:28
Eljobi

Eljobi

Dat ze in de tuin zitten Oké. Maar er zit een leger bij mijn deur. Zelfs lopen er regelmatig door mijn huis. Dat vind ik minder.
Dus wil graag toch een effectieve oplossing. Kan toch niet altijd mijn tuindeur dicht laten
dinsdag 17 maart 2020 - 16:41
Kat2020

Tekst aangepast

Kat2020

Mensen, wat zijn jullie allemaal wreedaardig. Leven en laten leven zou ik zeggen. Ik had er massa's rond mijn lindeboom en 's winters kwamen ze overwinteren in mijn tuinhuis. Ik laat ze met rust, ze zijn totaal onschadelijk. Ik heb dit jaar een koppel merels in mijn haag en die hebben de hoeveelheid vuurwantsen drastisch ingeperkt. Hetzelfde met de slakken, de merels zorgen ervoor dat die ook de tuin niet overwoekeren. Maak een diervriendelijke tuin en de problemen lossen zichzelf op zonder dat je aan het moorden moet gaan. O ja en ik heb ook een egel, nog een nuttig dier dat sommigen zouden veldelgen.
vrijdag 24 juli 2020 - 14:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon