menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dode vos

Ga naar meest recente reactie

Victor44

Victor44

Vandaag vonden we op de straat dit doodgereden dier,gaat dit niet om een vos? [afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zondag 31 december 2006 - 14:50
Victor44

Victor44

Nog even een duidelijker foto denk ik,van zijn kop. [afbeelding verwijderd niet-https][/img]
zondag 31 december 2006 - 14:55
mjohanna

Mjohanna

Overduidelijk een dode vos ja!

Als je natuurliefhebber bent vind je zoiets natuurlijk zonde. Maar als je hobbykippetjes (kuikentjes, gansjes enz.) hebt die stil aan allemaal verdwenen zijn, ben je dan nog steeds een dierenvriend als je een dode vos bij jouw in de straat niet zo verschrikkelijk erg vind?

Groet Marian Ned. Limb.
zondag 31 december 2006 - 15:36
Victor44

Victor44

Wij hebben kippen,maar het was toch al een paar jaar geleden dat ik een dode kip gevonden heb,dus was hij hier voor ons toch niet zó gevaarlijk.We sluiten de kippen 's avonds wel op en laten ze pas uit rond half acht 's morgens.Ondanks alles vinden we het toch zielig om dit te zien,en het beest zo te weten aan zijn eind komen,waarschijnlijk bij het oversteken van de straat .
Grtjs
zondag 31 december 2006 - 16:01
Merel

Merel

Doodzonde vind ik zoiets, de ruimte van onze (weinige) wilde dieren wordt steeds maar kleiner, de natuurlijke prooien van hen eten we ook nog liever zelf op en ons verkeer kent geen genade en doodt nutteloos....triest

Merel
zondag 31 december 2006 - 19:41
corrielat

Corrielat

Dat is idd waar, ik ga nogal graag in het bos kijken of ik misschien een konijn, haas of liever ree tegen kom, maar het worden er steeds minder denk ik, of zou het allemaal nogal meevallen met de wildstand?
ik eet trouwens geen wild, maar ben geen vegetarier, en eigenlijk zou ik helemaal geen vlees moeten eten, want alle vlees komt van de dieren, maar ik vind het zo lekker, en toch ben ik een hele grote dierenvriend, dus dat is een beetje dubbel he.
dinsdag 2 januari 2007 - 14:38
Rodger

Rodger

Ja het is een jonge vos zo te zien op de foto .
De jonge mannetjes worden nu verjaagd door de ouderen en moeten op zoek naar een ander teritorium,vandaar dat nu veel van deze jonge vossen op de dool zijn en soms ten prooi vallen van de auto's en jagers. Opletten ,nooit aanraken met de blote handen want de vossen kunnen besmet zijn met de vossenlintworm die dodelijk kan zijn voor de mensen .
rodger
dinsdag 2 januari 2007 - 20:09
Adrienne

Adrienne

Och arme,

Da's triest salle.
Zo'n mooike !!!
Heb ik hier nog nooit gezien, woont gij in de Ardennen of zo
dinsdag 2 januari 2007 - 20:15
Rodger

Rodger

Adrienne , voor een vos te zien of te vinden moet ge tegenwoordig niet meer in de Ardennen wonen hoor.
Wedden dat er in jouw omgeving ook heel wat rondlopen ?
Vossen zijn zeer schuwe en sluwe dieren die je zelden tijdens de dag opmerkt ,bij valavond trekken ze erop uit om voedsel te zoeken . Als ze met jongen liggen dan kan het gebeuren dat ze je kippen of eenden komen pakken bij gebrek aan voldoende voedsel in de omgeving ,anders leven zij meestal van pieren die als het donker is met massa's in het gras boven komen en van ratten en muizen .Dus al bij al nuttige dieren .
groetjes
rodger
dinsdag 2 januari 2007 - 20:29
Victor44

Victor44

Neen Adriënne,,wij wonen niet in de Ardennen, maar gewoon in Vlaams Brabant zoals je toch al langer weet.
Rodger bedankt voor de informatie,ik heb hem voor alle zekerheid ook niet aangeraakt,met de kans om sommige ziekten op te lopen.Als hij er blijven liggen was had ik vandaag wel de millieudienst gebeld,maar hij is gisteren opgeraapt door iemand van de jacht.Ze hadden me trouwens al gezegd dat deze personen zorgden voor deze voorvallen.
Grtjs Victor
dinsdag 2 januari 2007 - 21:40
Adrienne

Adrienne

Ha Victor,

Niet da'k nog typsie ben salle, gewoon even niet aan gedacht.
Allez nu weet ik weer al da's ze hier ook voorkomen.
Ze zijn wel lief hé, maar hou ze toch maar bij jullie.
Ik ben nog dik tevreden met de koeikes.
En ik denk niet dat een voske en een kalfke vriendjes zullen worden.
Dus om de lieve vrede op de hoeve te bewaren,
en geen kippeveren te moeten ruimen, mag jij ze van me hebben
woensdag 3 januari 2007 - 17:49
Angelo

Angelo

eergisteren is hier ook een vos de straat overgestoken, maar hij zal hier niet worden doodgereden, hier rijden maar een 2 tal auto's per dag, bijna alle mensen op de straat hebben hier kippen, dus echt blij zijn ze niet met zijn aanwezig, maar iedereen sluit zijn kippen af!

hier heeft hij het meeste kans om 1 te krijgen, ons wei loopt tot bijna tegen het bos, maar als ik hem was dan zou ik het toch niet riskeren om hier 1 te komen halen!

wel mooi beestje trouwens, niet fijn als hij zo aan zijn eind moet komen!
vrijdag 5 januari 2007 - 13:34
Maxpowa

Maxpowa

Een erg spijtige zaak.

Ik begrijp ook de mensen met kippen wel, maar wees nu eens eerlijk. Hoeveel mensen met hun teergeliefde kippen eten de zondag graag al eens een fideeke met vol-au-vent of een braadkiekske...
Dat zijn ook kippen, alleen zijn ze meestal onder erg slechte omstandigheden en onwaardige omstandigeheden gekweekt...

Komt het trouwens ook niet door de mens en het vergiftigen of anders doden van de natuurlijke prooien van vossen, dat deze NUTTIGE dieren zich genoodzaakt zien hoven en bewoonde percelen te betreden en daar een kip te pakken. Want let wel, de vossen zullen zeker weten dat er mensen in de buurt zijn (dat kunnen ze ruiken) en dus zeker niet eerst de kippen pakken, sluw en schuchter als deze mooie dieren zijn, maar enkel als er niks anders te vinden is zullen zij zo ver moeten gaan.

@ Adrienne: Ik blijf er bij dat een vos te klein is om kalven aan te vallen, spijtig dat je nog steeds niet te overtuigen bent van dit feit. Een kip of konijn zal echt wel het grootste zijn wat zo een klein dier aankan. Een leeuw op de savanne zal ook nooit een olifant proberen vangen, toch?

Groeten,
Steven
zaterdag 13 januari 2007 - 19:40
Adrienne

Adrienne

Hallo Steve,

Ik denk dat ook wel niet, maar ..... als onze kindjes echt honger moesten hebben
en er is echt niks te vinden buiten n' een beer, tja dan zou ik toch ook wel
proberen er iets op te vinden salle.

Ik bedoel maar da beest moet toch ergens eten halen hé.
En de kalfkes van de melkkoeien zijn geen billemannekes dus .....
die zijn echt niet veel meer dan een grote hond.

Allez ik wil maar zeggen, van mij mogen er voskes zijn maar toch
liever een beetje hier vandaan.
zondag 14 januari 2007 - 20:07
Angelo

Angelo

maar ik denk wel dat een vos, mits er geen andere eten voorhanden is, toch wel eens een poging zal doen, om een kalfje te pakken hoor, en ik denk zelf ook een geit, want zo groot zijn onze geiten niet hoor, maar let op MITS er geen ander eten voorhanden is!

het is zeker jammer dat de vos de mensen hun tuinen moet ingaan om zijn eten te vinden, en ik geef toe wij eten vol-au-vent, maar nooit uit de winkel, wij wonen nog op de boerenbuiten, hier doen we nog aan ruil handel, en kweken ons eigen vlees.
zondag 14 januari 2007 - 22:59
Rodger

Rodger

Een beetje verduidelijken als ik kan ,
een vos zal nooit een kalfje aanvallen ,maar een pas geboren schaaplam op de weide zou een oudere vos wel aankunnen als de honger te groot wordt om zijn jongen te voeden.Maar geen nood als moeder schaap erbij loopt ,die zal wel verdedigen .
Als een vos een kippehok binnendringd bestaat er meestal een paniekreactie ,niet alleen bij de vos maar ook bij de kippen en daardoor bijt de vos soms meer kippen dood dan hij kan meenemen.Indien hij maar eentje zou meenemen dan zouden we de dag nadien ons voorzorgen kunnen nemen,maar meestal is het te laat en is een grote slachting gebeurd.De vos moet zich niet aanpassen aan ons ,maar wij aan hem want wij hebben zijn biotoop ingenomen .Dus s'avonds opsluiten die kippen dan is er geen gevaar.
groetjes
rodger.
zondag 14 januari 2007 - 23:26
Adrienne

Adrienne

Tja watte ,da is de natuur hé.
Moest da voske braaf zijn verdorie t' zou hier nog wel mogen komen wonen.
Dan had het altijd op tijd zijn eten.
Maar ja, t' zijn nu eenmaal geen honden da is' t.
maandag 15 januari 2007 - 09:41
ines

Ines

En toch... (in een vroegere topic nog van mij....) lag een jong kalf half verscheurd in een naburige weide het zal wel geen wolf geweest zijn die de oorzaak was...
vrijdag 2 februari 2007 - 14:10
Rodger

Tekst aangepast

Rodger

Nee Ines geen wolf
Maar zeker ook geen vos !!!
waarschijnlijk een loslopende grote hond die zijn lusten bot gevierd heeft .

Een vos vindt altijd voldoende eten voor hem alleen in de natuur .
Bij maagonderzoek van dode vossen kunnen ze heel wat te weten komen wat die zo allemaal binnenspeelt .
Insecten ,heel veel pieren die s'nachts overal rondkruipen(neem maar eens uw lamp en kijk s'avonds eens in het gras wat daar rondkruipt van pieren als het vochtig weer is) muizen en ratten,kikkers en noem maar op .
Als ze met jongen zitten en....honger hebben dan pas gaan ze op grotere dieren jagen ,eenden en ganzen zijn eerst aan de beurt ,dan pas kippen en daarna konijnen en dat is het zowat.

groetjes
vrijdag 2 februari 2007 - 22:16
ines

Ines

Ja dat zou kunnen Rodger, men kan gissen maar niemand weet het...in ieder geval is iedereen meer
op hun goede en ik ben er precies ook nog niet altijd gerust in...dat komt zo met vlagen
Groetjes,ines
vrijdag 2 februari 2007 - 22:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon