menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Solitaire bijen wat kan je zelf doen

Ga naar meest recente reactie

Polplastron

Polplastron

Omdat er nu ondertussen al heel wat topics hierover gaande zijn met hevige discussies op sommige en zorgelijke vragen op andere dacht ik hier eens voor eens en altijd een duidelijke opsomming te maken. Ook omdat ik merk dat er hier op het forum toch heel wat zijn die wel willen, maar niet durven om iets te doen voor de solitaire bijen.

Aanvullingen, vragen en opmerkingen zijn natuurlijk welkom, maar hou het a.u.b. proper en duidelijk zodat iedere bezoeker het kan snappen!
Ik heb zeker de waarheid niet in pacht en vond ook heel wat info in andere bronnen dus corrigeer mij gerust als er zaken staan die niet kloppen.

Groeten,

Pol
dinsdag 5 april 2011 - 20:12
Polplastron

Polplastron

Wat zijn solitaire bijen?
Er zijn zo'n 350 soorten solitaire bijen in onze regio. Ze zijn erg nuttig voor de bestuiving van onze voedselgewassen.
Ongeveer een kwart van alle soorten heeft nood aan bestaande holten in hout, stengels, oude muren, e.d.. De overige soorten maken hun nesten in de bodem.

Wat kan ik voor hen doen?
Voor heel wat soorten kan je makkelijk zelf een nestkast maken met behulp
van holle stengels of boorgaten in een houtblok.

- Boor nestgangen met een diameter van 2 tot 12 mm. 3 tot 9 mm wordt het meeste gebruikt (9 voor de grotere metselbijen, 3 voor o.a. de klokjesbij)

- De nestgangen moeten ongeveer 10 tot 15 cm lang zijn.

- Een houtblok is het meest geschikt; dat isoleert voldoende en ademt.

[afbeelding verwijderd niet-https]

- Gebruik geen verf, vernis of beits omdat deze giftige stoffen bevatten.

- Naast hout kunnen ook stengels gebruikt worden van vlier, frambozen, bamboe, e.d.

- Kies als houtsoort liefst een harde houtsoort van een loofboom. Eik en kastanje zijn erg aan te raden. Toch kan ook ander hout perfect dienen al zal de levensduur van het nestblok dan minder lang zijn. Naaldbomenhout is af te raden omwille van het afscheiden van hars.

- Boor altijd in droog hout zodat de randen mooi glad zijn.

- Glazen of plastic buisjes liever niet gebruiken omdat ze niet ademen. Deze worden wel voor educatieve doeleinden gebruikt, maar de meeste larven overleven hierin niet.

Waar hang ik mijn nestkast?
- Richt de kast op het zuiden want de bijen hebben warmte nodig. Toch kan je ook met andere plekken experimenteren, maar het resultaat zal wisselvallig zijn.

- De hoogte is niet zo belangrijk: ooghoogte voldoet.

Welke bloemen plant ik best?
De meest natuurlijke bloemen voldoen natuurlijk het beste. Veel "onkruid" is net heel interessant voor hen. Maar ook fruitbomen en -struiken alsook wilde en veel wild aandoende rozen zijn erg in trek. Sommige tuinplanten bevatten weinig interessants meer terwijl andere toch nog aantrek blijken te hebben. In mijn tuin kreeg Geranium phaeum "Samobor" veel bezoek van de rosse metselbijen terwijl het hier toch om een kweekvorm gaat.

Steken solitaire bijen?
Solitaire bijen zijn niet gevaarlijk. Ze steken enkel als ze in het nauw gedreven worden, als je er bijvoorbeeld op knijpt, maar ook dat zul je nauwelijks voelen, want hun angel is heel klein.

Wanneer zijn bijen actief?
De vliegperiode is hangt af van soort tot soort en van de weersomstandigheden. Je kan solitaire bijen waarnemen van februari tot oktober.

Problemen!!!!!
- Mijn bijen vliegen niet uit ... => Wacht nog even want afhankelijk van het weer zullen sommige vroeger of later uitvliegen. Overigens zijn er ook soorten die pas heel laat uitvliegen.

- Mijn bijen vliegen wel uit, maar ze blijven in de buurt van de nestblokken zonder er nesten te beginnen maken ... => Het betreft hier waarschijnlijk de mannetjes. Zij vliegen eerst uit en wachten in de buurt van de nesten op de vrouwtjes.

- Ik zag een bij met kleine mijten op haar lijf ... => Het betreft hier commensalen. Ze leven niet rechtstreeks van hun gastheer, maar eten mee van het stuifmeel dat deze verzamelt. De bijen gaan er meestal niet aan dood al kan een groot aantal van deze mijten wel zorgen dat het vliegen bemoeilijkt wordt. De "varoamijt" die bij honingbijen leidt tot grote sterfte is nog niet op solitaire bijen waargenomen.


Groeten,

Pol
dinsdag 5 april 2011 - 20:13
Rita1960

Rita1960

thanks Pol voor deze heldere uitleg

dinsdag 5 april 2011 - 21:17
daggie01

Daggie01

Pol dank je wel nìvoor de hele goede uitleg
dinsdag 5 april 2011 - 21:32
lanne

Lanne

prima samengevat !
- het zou ook leuk zijn om alle modellen van kastjes eens samen in een topic te zetten, zodat heel vlug inspiratie is te vinden en we elkaars creaties kunnen bewonderen .
- wie opent zo een topic ?
groetjes
Lily-Anne
woensdag 6 april 2011 - 22:23
Polplastron

Polplastron

Misschien kunnen die hieronder gewoon gepost worden? Ik zag op de andere topic al leuke dingen verschijnen, maar misschien kunnen die beter ook nog eens hier geplaast worden?

Groeten,

Pol
donderdag 7 april 2011 - 09:06
Koolmees

Koolmees

Ik heb ondertussen ook 2 kleine bijenhotels, en nu zit er in een van de pijpjes een kruisspinachtige (heb ze net effe kunnen zien, de Nuctenea umbratica), die van daaruit haar web bewaakt. Laat ik die gewoon zitten of verplaats ik haar beter naar een ander plekje?
donderdag 7 april 2011 - 09:59
Polplastron

Polplastron

Laat die spin maar zitten, ze zal vast wel eens een bijtje vangen, maar nooit allemaal. Het hoort er allemaal bij hé! Ik heb hier ook wel eens spinnetjes die een nest kraken, maar zoals gezegd doe ik er niets aan.

Groeten,

Pol
donderdag 7 april 2011 - 10:05
renate67

Renate67

Moeten de kleine gangetjes ook zo lang 10-15cm zijn??
En zo ja hoe maak je die dan? Mijn boortje van 3mm is volgende mij hooguit 6cm lang.
Renate
vrijdag 15 april 2011 - 00:44
jdcoster

Jdcoster

Voor wie nog een beetje inspratie wil op doen plaats ik een paar voorbeeldjes.
Ik vond ze in Parijs in een aantal openbare parken en tuinen.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Mijn eigen zelfgebouwd 'hotel' voor solitaire bijen staat er nu precies één week en werd tot mijn grote voldoening reeds in gebruik genomen. Foto's volgen zodra in een beetje tijd vind.
dinsdag 19 april 2011 - 00:56
Polplastron

Polplastron

Moeten de kleine gangetjes ook zo lang 10-15cm zijn??
En zo ja hoe maak je die dan? Mijn boortje van 3mm is volgende mij hooguit 6cm lang.
Renate

Ik heb hier ook blokjes met kortere gangetjes en daar kruipen ze ook in hoor.
Sorry voor het late antwoord.
dinsdag 19 april 2011 - 14:52
renate67

Renate67

bedankt voor het antwoord, danga ik mijn zoon in de meivakanie eens aan het werk zetten.
Die wil wel dingen voor de tuin doen als je er maar geen vieze handen van krijgt.
Vreemd hè, dat heeft hij bepaald niet van zijn moeder. En hij wil wel leren klussen.
Renate
woensdag 20 april 2011 - 23:41
Polplastron

Polplastron

Verwacht dit jaar dan wel niet meer te veel van je nestblok hoor. Vele bijen vliegen nu al en zijn volop bezig met hun eitjes te leggen en nectar en stuifmeel te verzamelen. Sommige soorten vliegen wel later.

Indien je dus dit jaar weinig aantrek vindt in je nestblok, zal het waarschijnlijk zo zijn dat er volgend jaar heel veel te zien zal zijn! Overigens heb ik ook de indruk dat het altijd even duurt eer de bijtjes een nieuw blok "ontdekken" ook al hangt het bijna vlak naast het blok waar ze zelf zijn uitgekomen.

Groeten,

Pol
donderdag 21 april 2011 - 10:07
Polplastron

Polplastron

De nieuwe nestblokjes die ik dit voorjaar hing. Ondertussen zijn ze al bijna helemaal volzet! Het hout is esdoorn en ze zijn met ooghaakjes aan de omheining van mijn kippenren gemaakt.

De kinderen kunnen ze nu ook beter zien omdat ze zo laag hangen. Voorlopig bemerkte ik, met mijn beperkte kennis, volgens mij toch al Osmia rufa, Osmia cornuta en een of andere klokjesbijensoort.

Ter lering en inspiratie,

Pol

Allemaal Beestjes

maandag 16 mei 2011 - 12:03
Polplastron

Polplastron

Dat is mijn opzet alvast geslaagd! Zet je ventje maar gewoon aan het werk! Laat hem hout kopen, maar liefst geen vuren want dat geeft hars af.
Dit zijn hier gewoon kleine blokjes: de gangetjes zijn maar zo'n 8 cm diep en zelfs ondieper, maar blijkbaar vinden die bijtjes dat niet erg. Esdoorn is een harde houtsoort om in te boren en zou volgens mijn collega redelijk weerbestendig moeten zijn. Ik ben benieuwd.
maandag 16 mei 2011 - 18:25
Polplastron

Polplastron

Tja ... mannen hé!
maandag 16 mei 2011 - 20:23
jdcoster

Jdcoster

Amusant om te lezen soms en het ontlokt mij soms wel enkele bedenkingen:
-Of het nu gaatjes in dennenhout, eikenhout of baksteen zijn, ik vind dat die bijen die vroeger genoegen moesten nemen met mijn sleutelgat of een gleufje in het raamkozijn, niet te kieskeurig mogen zijn en aan nemen wat ze krijgen ... .
-Echte mannen hadden al lang zelf zoiets gemaakt voor hun levensgezellin .
dinsdag 17 mei 2011 - 01:26
Polplastron

Polplastron

Ja je hebt gelijk hoor: ik zie ze hier ook nestelen in alles wat er maar kan gebruikt worden om in te nestelen. Harshoudend hout wordt door de meesten afgeraden, maar persoonlijk zou ik ook opteren om het toch te proberen als dat was wat ik had liggen.

De houdbaarheid van hardere houtsoorten is buiten wel beter, maar voor de bijen maakt het geen verschil want als een nestblok niet meer naar hun zin is, gebruiken ze het volgens mij gewoon niet meer.

Ik heb hier zelfs in oude boompalen gaatjes geboord en die zijn nu volop in gebruik. Of het broed het gaat overleven weet ik niet gezien die palen in een ver verleden waarschijnlijk geïmpregneerd zijn geweest. Voorlopig vinden de bijen het in elk geval een ideale nestplaats. 't Was dit of de palen gewoon weggooien, dus dacht ik; ik probeer het gewoon.

Groeten,

Pol
dinsdag 17 mei 2011 - 09:33
Polplastron

Polplastron

Zet'm op meid! Eindelijk eens een echte geëmancipeerde vrouw!
dinsdag 17 mei 2011 - 18:11
Polplastron

Polplastron

Nog wat foto's van vandaag:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Let op de verschillen tussen het afdichten van de verschillende gaatjes. De bijen die het gedaan hebben behoren in elk geval tot het genus Osmia oftwel metselbijen.
Ik heb me laten wijsmaken dat het om twee verschillende soorten zou gaan waarbij de ene grovere afdichting gebruikt en de andere fijnere. Misschien zijn er hier kenners die mij meer info geven of mij kunnen vertellen of dit waar is of niet?

Piep zei de bij ...
[afbeelding verwijderd niet-https]

Klokjesbijensoort op Geranium "Magnificum". Misschien weet een insectenkenner op het forum de juiste naam?
[afbeelding verwijderd niet-https]

Overigens heb ik deze laatste bij ook al regelmatig op de druivelaar gezien. Als ik in de zomer druiven eet, zal ik met plezier aan deze diertjes denken!

Groeten,

Pol
woensdag 18 mei 2011 - 21:01
Rita1960

Rita1960

Polleke,

de gaten die nu dichtgemetseld zijn. ... welke diameter hebben deze?
Het valt mij op dat de dunne gaten niet bezet zijn..

donderdag 19 mei 2011 - 18:47
Polplastron

Polplastron

De grote gaten hebben een diameter van 6 tot 8 mm. Die zijn in gebruik door o.a. de Osmia-soorten. Die zijn al een tijd aan het vliegen geweest en het loopt stilaan ten einde.

In de kleinere gaatjes komen er klokjesbijtjes. Die zijn echter nog volop aan het vliegen. In het oudere nestblok zie je dat die gaatjes wel dicht geweest zijn.

Groeten,

Pol
vrijdag 20 mei 2011 - 13:59
Polplastron

Polplastron

Hooi is goed hoor volgens mij, maar dan toch alleen voor de oorwormen denk ik. Of die gaasvliegen en lieveheersbeestjes echt in kastjes kruipen betwijfel ik nog altijd ... Maar ik kan me vergissen hoor!
woensdag 1 juni 2011 - 16:24
renate67

Renate67

Hallo Lein ik ben daar erg benieuwd naar of lieveheersbeestjes erin kruipen, laat je het alsjeblieft weten op het forum?
Renate
woensdag 1 juni 2011 - 19:16
sugar

Sugar

iemand die hier ook stuk leem heeft geïntegreerd in zijn/haar insektenhotel? Of gebruik maakt van stenen met gaten ingeboord?
Zo ja, komen daar andere soorten op af of niet.
mvg

Tom
dinsdag 6 maart 2012 - 20:08
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Op waarneming staat voor liefhebbers een interessant topic. (er staat op bladzijde 2 ook een hotelletje van mij)
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=129547.0
Daar wordt ook gesproken over deze heel interessante site, waar je in Nederland, je hotel met informatie kan opsturen. Er staan er al heel veel, maar er kunnen er nog meer bij.
http://www.bijenhotels.nl/
Cor Evers (Limburg) heeft veel informatie op zijn site staan voor mensen, die nog meer willen weten. http://www.tuinwild.nl/bij.htm
Hier staat een stukje over het gebruik van leem Tom http://wildbienen.de/wbschutz.htm

Groeten, Thijs
woensdag 7 maart 2012 - 08:43
Polplastron

Polplastron

Ik zou gewoon zeggen: experimenteer er eens mee. Ik denk echter niet dat het materiaal waar de gaten in zit veel rol speelt zolang het maar voldoende isoleert en "ademt": in plastic buisjes gaat het meeste broed gewoon dood.

Volgens de linken van Thijs is leem belangrijk voor sachembijen. Misschien dat ik die truc dan toch ook eens ga toepassen.

Groeten,

Pol
woensdag 7 maart 2012 - 20:45
sugar

Sugar

Ik ga er dus idd mee experimenteren. Ik lees ook dat de leemwanden hier uit gedroogde leemgrond zijn gemaakt, zonder enige toevoegingen.
Aangezien ik in Hakendover woon ga ik daar dus niet lang moeten achter zoeken
woensdag 7 maart 2012 - 21:26
jdcoster

Jdcoster

Toevallig ook een artikel over de Sachembijen gelezen deze week in het maandblad van de Vlaamse Imkersbond:
Ze nestelen in groepen in steile oevers en afgravingen, soms ook gewoon in de grond of in oude muren

In tegenstelling tot wat er soms wel gedacht wordt en hier ook al eens gesteld werd hebben imkers dus WEL aandacht voor de sollitaire bijen en biodiversiteit in het algemeen ...

woensdag 7 maart 2012 - 22:05
Bombycilla

Bombycilla

op eigenwijze tuin.be staat een leuke bijenkast waarbij gebruik gemaakt wordt van doorzichtige buisjes zodat je kan zien wat er in zo'n nestje gebeurt
vrijdag 9 maart 2012 - 14:42
sugar

Sugar

Helemaal niet leuk want de larven die in zo'n plastieken buisjes worden gelegd gaan erg vaak dood (schimmelvorming) ten gevolge van een slechte vochtregeling
vrijdag 9 maart 2012 - 20:08
Bombycilla

Bombycilla

daar heb ik persoonlijk andere ervaring mee,maar ik ga daar toch eens op letten
zaterdag 10 maart 2012 - 00:01
Polplastron

Polplastron

Bij mij ging ook alle broed dood in die plastic buisjes. Welke buisjes heb jij gebruikt Bombycilla?
maandag 12 maart 2012 - 21:17
Bombycilla

Bombycilla

doorzichtige slang welke gebruikt wordt bij bv luchtpompjes voor vijvers.
hierin kwam een soort die zwarte wegmieren verzamelde,en een soort die stuifmeel verzamelde
dinsdag 13 maart 2012 - 09:30
Polplastron

Polplastron

Wel die heb ik ook gebruikt en ook de soort die jij noemt heb ik waargenomen. Helaas het jaar erna geen enkel bijtje uitgevlogen. Nochtans had ik m'n slangetjes goed gespoeld met heet water.

Groeten,

Pol
dinsdag 13 maart 2012 - 10:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon