menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat te doen met mijn kippenren

Ga naar meest recente reactie

Green_Galen

Green_Galen

Hey iedereen,

ik heb net mijn kippenren eens opgemeten en die bedraagt ongeveer 5,3m op 8m, wat me dus een totale oppervlakte van 42.5 m2 oplevert.
Op die oppervlakte heb ik momenteel 4 kippen, dus de beestjes hebben meer dan 10 m2 "persoonlijke ruimte", dus ik denk dat ze het niet slecht hebben.

Nu is mijn vraag, wat kan ik daar nog mee doen, want ik vind het wel een hele oppervlakte voor 4 kipjes.

Ik was aan het denken om een klein vijvertje te graven en er 2 eenden bij te zetten, maar ik weet niet hoe goed dat samengaat en of ik dan ergens moet opletten enzo.

iemand hints, bedenkingen of betere ideëen?

Mvg,

Ik
dinsdag 22 maart 2011 - 14:28
cetinel

Cetinel

kippen zijn niet zo snugger: menig kip is al verdronken in een vijvertje...
niet zo een goed idee dus.
ik heb hier bijna 1000m² voor 13 kippen,een koppel ganzen en 2 eenden...maar ik heb geen vijver,enkel zo een schelp.
das niet ideaal,maar mijn flapperpoten zijn opvangers,die komen van waar ze het veel slechter hadden,voor hun is het dus een verbetering,maar eigenlijk hebben ze wel een vijver nodig hoor....
veel hangt natuurlijk ook af van wat voor eenden je wil...de een heeft al wat meer water nodig dan de ander,ik heb es gelezen dat flesseneenden niet zoveel water hoeven?
dinsdag 22 maart 2011 - 16:03
Green_Galen

Green_Galen

ik was ook niet van plan een mega vijver te graven, enkele decimeter diep leek mij al wel afdoende, en met een gelijdelijke helling, geen put in de grond ofzo.
maar zal alleszins eens kijken naar de verschillende eenden.
dinsdag 22 maart 2011 - 16:28
daggie01

Daggie01

gewoon loopeenden
die hebben geen water nodig en zijn zo ontzettend leuk
of een paar kwartels die hebben hele lekkere eitjes

gr Dagmar
dinsdag 22 maart 2011 - 17:58
cetinel

Cetinel

kwartels kun je niet zomaar bij de kippen steken,die hebben en afgesloten ren nodig met fijne mazen...dus overal dicht.
dinsdag 22 maart 2011 - 18:27
Green_Galen

Green_Galen

het ren is afgespannen met draad met hexagonale vlakjes van enkele cm.
dinsdag 22 maart 2011 - 18:34
cetinel

Cetinel

en bovenaan??
dinsdag 22 maart 2011 - 18:36
daggie01

Daggie01

dat gaas is prima voor een groot soort kwartel
dinsdag 22 maart 2011 - 19:08
Green_Galen

Green_Galen

bovenaan is wel niks, zo kunnen de turkse tortelduiven die hier in de buurt zitten ook een graantje mee pikken
(vind dat prachtige duiven)
dinsdag 22 maart 2011 - 19:10
daggie01

Daggie01

dan gaat het niet met kwartels
die kunnen nogal goed omhoog fladderen
en turkse tortels die moeten in de soep (grapje )
dinsdag 22 maart 2011 - 19:28
Mandy

Mandy

Mijn kippen lopen ook los in de tuin en ze lopen best wel dicht langs de rand van de vijver maar gaan er niet in......Ik ben er niet bang voor dat ze zullen verdrinken.....

Ze gebruiken de vijver natuurlijk niet om te drinken: eten en drinken staat apart dus er is geen reden om naar het water te gaan.....
dinsdag 22 maart 2011 - 20:42
cetinel

Cetinel

eten en drinken genoeg in de tuin,kippen aan het scharrelen,zwembadje van de kinderen staat op het gras.....
plots zie ik buiten 2 verzopen kippen in het zwembad......(paar jaar geleden)
ganzekuikens gekregen vorig jaar....
dochter krijgt het lumineuze idee om een metselkuip van haar pa in te graven voor hen omdat daar meer water in kan,dan in de schelp,er staat dus een kippendrinkemmer,een bakje met water en een schelp met water....
2 grote witte kippen verzopen in de metselkuip
ik heb waarschijnlijk dommerikken van kippen,maar ik riskeer dat niet meer..
de kuip was voor 1 derde ingegraven,ze waren waarschijnlijk op de rand gesprongen...
zooo groot is zo een kuip niet,maar wel dieper dan een schelp he,en een vijverrand staat gelijk met de grond.
de kuip zit nog vol water en is veel te zwaar om uit de grond te trekken,leegkieperen gaat ook niet omdat die redelijk vast in de grond zit dus heb ik er maar een "deksel" op gemaakt met tuingaas.....
en dan gaan ze dus op de rand springen en toch drinken van dat vieze water....
nee kippen zijn niet snugger(de mijne toch nie )
dinsdag 22 maart 2011 - 21:48
Mandy

Mandy

Heb ik zeker "superintellectuele " kippen haha

Mijn vijver is heel groot en diep....
Vorig jaar zomer liepen ze IN de vijver, op de toen drooggavallen kanten en maar eten en maar pikken....... Maar ze talen er niet naar om IN het water te gaan.....

Ik heb ook 2 zinken teilen vol water staan en diverse emmers vol met regenwater, Ze drinken daar regelmatig van maar gaan niet de rand zitten....

dinsdag 22 maart 2011 - 22:04
zourky

Zourky

Kippen en eenden gaan niet samen,de kippen hebben dorst zien water en willen gaan drinken,schuiven van de rand en kunnen er niet meer uit,of moeten maar ergens van schrikken opspringen en ook in het water terecht komen,en dan nog eenden doen hun behoefte in het water kippen drinken er van en worden ziek,kippen bij eenden hebben nooit proper water.
woensdag 23 maart 2011 - 10:00
daggie01

Daggie01

daarom zei ik al
LOOPEENDEN
die hebben geen water nodig
woensdag 23 maart 2011 - 11:56
zourky

Zourky

Of eenden nu lopen of vliegen het is altijd een eend en ieder potje met water dat ze zien ze zitten er in, alleen al met hun snavel,loopeenden hebben water nodig om te drinken één dag en het is een potje met modder.
woensdag 23 maart 2011 - 16:27
porphyrion711

Porphyrion711

op de Kinderboerderij loopt op het erf ook menig kip en daar is ook een vijver voor de eenden,

De kippen drinken ervan maar gaan er nooit in ....

Nuja kun je niet echt vergelijken zeker???

Kun je niet een stukje in de ren apart afzetten voor de eenden???


zaterdag 2 april 2011 - 15:25
zourky

Zourky

Je kunt wel een stukje apart afzetten voor de eenden,waar de kippen niet bij kunnen,als een kip in het water valt dat is geen probleem zolang de kanten maar niet stijl en glad zijn,een kip kan zwemmen maar niet ver,zodra ze helemaal doorweekt is gaat ze onder.Het ergste is dat een klein vijvertje van eenden een modderpoel wordt vol met modder en uitwerpselen,en als daar kippen aan gaan drinken,dat kan alleen maar slecht aflopen
zaterdag 2 april 2011 - 16:46
Pistachio

Pistachio

Mijn motto is, hoe meer plaats dieren in gevangenschap hebben hoe beter. Mijn buren hebben twee kippen op 2 vierkante meter, nou mijn hart bloedt voor die beestjes ... da's toch geen leven.
maandag 4 april 2011 - 12:36
Green_Galen

Green_Galen

@pistachio zeer zeker, maar zijn daar geen getallen over? (bv een kip heeft minimaal x nodig, maar y is beter, en optimaal zou een kip z moeten hebben)
ofzoiets?
maandag 4 april 2011 - 12:39
porphyrion711

Porphyrion711

Wel we hebben hier in het antwerpse een kippen kweker daar zijn 1500 kippen op een grootte van een half voetbalveld daar hebben de kippen net genoeg plaats om een rondje te draaien en dat houd dan op

Naar het schijnt valt dit binnen de wettelijke norm ...maar mij lijkt niet dat die beestjes dat plezant vinden , Ga eens na ....
maandag 4 april 2011 - 15:55
Green_Galen

Green_Galen

dat is dus ook zeker niet de bedoeling he ik zie graag dat mijn kipjes van de andere kant van hun ren tot aan de poort lopen als ze mij zien met eten

het is niet omdat het wettelijk toegelaten is dat het niet nog steeds dicht tegen dierenmishandeling kan aanliggen.
maandag 4 april 2011 - 16:05
porphyrion711

Porphyrion711

Volledig mee eens green .... vele wettelijke normen zijn voor mij dierenmishandeling!

Maar daarmee zijn we er nog niet uit hoe je dat gaat doen hé ikzelf ben uit optie's ...
maandag 4 april 2011 - 17:29
Green_Galen

Green_Galen

goh als ik dat eens wist

ben zelf al aan het kijken geweest of korhoenderen makkelijk te houden zijn (en dan het kippenren wat groter maken) of een andere kipachtige zoals een chaams hoen ofzo, ik weet het nog niet.
maandag 4 april 2011 - 18:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon