menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Konijnenkopzorgen

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

kzit met een probleem(denk ik)
volgens mij is onze mumm-ra gedekt door een wild konijn....
ik wou er helemaal niet mee kweken ook al had ik die vraag al van een aantal mensen gehoord,want in dat geval wilden ze wel eentje...
met de dierenarts(bij haar eerste bezoek) over sterilisatie gepraat en die vertelde dat dat bij een konijn toch meer risico inhield dan bij een kat.
op mijn vraag of een konijntje perse zou willen uitbreken als er elders wilde konijnen zaten achtte dat niet echt te verwachten....
mumsie zit in een ren van 10 m²(vroeger liep ze wel eens los,maar nu ze "volwassen" is en de dagen lengen en het gevaar op dekking dus groot is,mocht ze niet meer uit de ren,die was ook nog extra nagekeken en sedertdien zat ze daar of bij ons binnen.)
vertelt buurvrouw eergisteren dat er een wild konijn in hun tuin zat naast de draad waar mumsie haar ren staat
ik direct gaan controleren maar de ren was intact,onderaan is gaas met mazen van 1 cm aan de draad met de buren want de mazen van dat gaas zijn groter dan van ons(wij hebben tennisdraad) daar wurmt een wild konijn zich wel makkelijk door.
dat gaas zit een deel in de grond.....
[afbeelding verwijderd niet-https]
gisterenochtend direct als het licht werdweer gaan kijken(je weet maar nooit) en gezien dat er aan de andere kant gegraven was vanuit de tuin van de buren en dat het gaas niet meer strak stond en onderaan een klein beetje uit de grond gewerkt was......
hoogstwaarschijnlijk is ze dus gedekt door een wild konijn
vrijdag 28 januari 2011 - 23:08
cetinel

Cetinel

jaaa! leuk dat wel,maar ik had bewust besloten er niet mee te fokken want ik wil wel dat ze een goed tehuis met veel ruimte krijgen,je word doodgegooid met ongewenste konijntjes,das ook niet mijn bedoeling.
maar goed,we zullen zien of het er niet teveel gaan zijn,dan kunnen ze in uiterste nood gecastreerd engestriliseerd hier blijven....
zaterdag 29 januari 2011 - 10:51
cetinel

Cetinel

ja nou je denkt je voorzorgen genomen te hebben....
ik had aan de dierenarts info gevraagd over sterilisatie konijn,en die vertelde dat dat bij konijnen toch meer risicos inhield dan bij pakweg een poes of een hond,konijnen reageren blijkbaar veel gevoeliger op narcose..
vandaar dat ik het niet had laten doen,ik had ook al een vriendje voor haar besproken zodat die na zijn castratie bij haar kon komen want konijnen moet je blijkbaar minstens als koppel houden anders zijn ze ongelukkig....
die mag ik als alles goed gaat maandag ophalen.
je denkt: een gecastreerde ram bij je konijn zetten:hup leuk stelletje zonder ongewenste zwangerschappen en dan gooien die wilde konijnen roet in het eten...
word voor haar later alsnog een sterilisatie dus.....
ondertussen hoop ik maar op loos alarm of op een heel klein nestje,dan kan ik ze zelf houden en hoef ik me geen zorgen te maken of ze wel goed terecht komen,en dan later ook weer steriliseren en castreren en dan mogen ze voor mijn part met zen allen bij de kippen lopen,zet ik hun hok daar wel...
nu zit mumsie in een ren van 10 m² maar bij de kippen is het 1000m²,daar kunnen dan wel een paar konijntjes bij....
o en tuuinfairy: blijkbaar kunnen konijnen door gaas ook dekken
dus met dat dieper in te graven kan ik enkel zorgen dat ze niet ontsnapt maar niet dat ze niet gedekt kan worden....dus het zal toch iets drastischers moeten zijn: de knip erin....
zaterdag 29 januari 2011 - 11:57
Pistachio

Pistachio

Oei, ongewenste gezinsuitbreiding is nooit leuk ... maar aan de andere kant toch wel spannend om te zien wat het zal worden. Ik vind konijntjes superschattig. Ik had ooit dwergkonijntjes, ik heb de mijne gewoon laten "helpen" en het is goed gegaan, ik had een broer en zusje samenzitten. Konijntjes zijn inderdaad heel gevoelig aan narcose maar beter dat dan steeds weer kleintjes waar je een goede thuis voor moet zoeken. Hopelijk vind je een thuis waar ze het rustig krijgen want van mijn dierenarts weet ik dat konijntjes heel stressgevoelig zijn en dus niet geschikt als huisdier voor kleine kinderen. Misschien ook best per twee plaatsen. Ik heb inderdaad ondervonden dat konijnen niet graag alleen zitten, toen zusje gestorven was heeft broertje maar twee weken meer geleefd . Succes ermee!
zaterdag 29 januari 2011 - 14:44
jdcoster

Jdcoster

Konijn met pruimen of met appelmoes.
Lekker toch?
zaterdag 29 januari 2011 - 18:17
cetinel

Cetinel

ook een optie natuurlijk (nooit gegeten konijn met pruimen of met appelmoes...ooit es konijn geproefd bij iemand anders,vond het nu ook weer niet echt speciaal)
zaterdag 29 januari 2011 - 18:54
Matabish

Matabish

Was dan geen goede kok! Als het goed klaargemaakt wordt is het een echte lekkernij!
Zelf eet ik nooit konijn, maar heb het vroeger wel vaak klaargemaakt.

Is niet zeker dat Mum gedekt werd hoor Cetinel, je zal het moeten afwachten.
't Zal vlug genoeg duidelijk worden!
Laat ons maar hopen dat het vals alarm is voor jou èn voor Mum!

zaterdag 29 januari 2011 - 23:44
Matabish

Matabish

Batdah, jíj zou er een paar kunnen nemen...hoef je zelf zoveel niet meer te rooien als alles uitgebloeid is in je tuin ! [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 2 februari 2011 - 01:11
cetinel

Cetinel

sjongejongejonge,tisbij de konijnen af...tien stuks,een gefrustreerde ram in een kooitje voorlopig,en ik dubben hoe ik straks tien nijnen een goed tehuis moet vinden....
maar kan al niet wachten tot ze groot genoeg zijn om te knuffelen
woensdag 2 februari 2011 - 15:55
Pistachio

Pistachio

Misschien wil een kinderboerderij ze wel hebben?
woensdag 2 februari 2011 - 17:15
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ongveer 4jaar geleden hadden we het ook zitten. Toen hadden we nog veel dwergkonijntjes (zijn 2jaar geleden allemaal gestorven door een ziekte).

Achter ons ligt er nu een wijk maar vroeger was dat een gewoen veld. Wil konijn graag een holletje naast opheining yup bij ons.
NAtuulijk onze konijnen er van profiteren en wegwezen maar. Gellukig heb ik ze allemaal kunnen terug drijven .

Dus dat wild konijn. Jah denkte al onze andere konijnen. Oppeens liepen er meer dan 50wilde konijntjes rond. Het mogt niet zijn maar we hebben dat wil konijn in een put verdreven en we hebben hem moeten verdrinken. Die beste zijn ongeloofelijk snel. Nu het gevaar op extra kleintjes geweken was. Heb ik een ren gepakt. Hout blok eronger aan koortje konijnjte komt erin. trekken aan het touwtje en konijntje zit gevangen . konijntjes in die fietstas van de mama. Dan met me moeder naar de schelde en daar uitgezet
Weg ermee.

gr
zaterdag 19 februari 2011 - 08:20
Pistachio

Pistachio

Een konijn verdrinken ...
zaterdag 19 februari 2011 - 11:26
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Ja, ik vind het ook bruut. Maar hij liet hem niet vangen. En die kleintjes gingen onder hout stamels zitten. (ligt beton onder) maar de pallaetten zijn aangetast door u pis en kak. al het hout is verzakt. Dus dat wil zeggen dat er dode konijnen onderliggen. Die al verteerd zijn hoop ik. Als we het hout goed willen leggen hoop ik dat ze weg zijn.

gr
zaterdag 19 februari 2011 - 11:44
cetinel

Cetinel

ja sorry hoor,maar dit vind ik ook niet bepaald kunnen...
waaraan zijn al je konijntjes tegelijk gestorven,myxomatose?? daar moet je ze tegen laten inenten...
en zelf veel konijntjes hebben maar die in de natuur teveel vinden vind ik heel raar..
in een fietstas om eldes uit te zetten....dan komen ze in een gebied waar ze vreemd zijn,indringers dus en worden aangevallen door de daar al levende kolonies,meestal tot ze het loodje leggen....
bij het zien van een wild konijn bij ons in de buurt en nadat mumsie bevallen was is de keuze snel gemaakt: ze moet gesteriliseerd....maar dat kan nu ng niet vanwege de kleintjes,
bovendien heb je het over 50 wilde konijntjes,maar dat zijn er van je eigen moerkes,dus ik snap niet zo goed dat nadat je de jouwen terug gevangen ha,dat die kleintjes buiten zaten???
ik vind het een heel vreemd verhaal hoor..
zondag 20 februari 2011 - 09:39
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hmm,

moet je eens tegen mijn moeder zeggen dan maar.
Niemand wilt die konijntjes die vreten alles kapot en we moesten massa's eten kopen

gr
zondag 20 februari 2011 - 11:30
Debby

Debby

maar babykonijntjes zijn toch echt lief hoor, kijk maar

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Onze konijntjes hadden vorig nestje vier konijntjes, en nu weer vier. Dus het aantal zal hopelijk wel meevallen voorje Cetinel.

En het kan ook altijd nog zijn dat het wilde konijn een vrouwtje was. Of een mannetje die 'het' toch niet gedaan heeft.

Straks ga je het nog jammer vinden mocht jouw konijntje geen kleintjes krijgen?
zondag 20 februari 2011 - 22:48
Debby

Debby

Niet snel genoeg gelezen. Ik lees nu pas dat je al 10 jongen hebt? Nou dan heb je meer 'geluk' dan wij he? hihi hihi hihi.

Tip: maak schattige foto's, zet die bij je advertentie en dan raak je de knuffels wel kwijt aan aai-grage kinderen die een konijntje van hun ouders mogen.
zondag 20 februari 2011 - 22:53
cetinel

Cetinel

er staan fotos van de kleintjes hier op het forum.
het zijn inderdaad superschattige dutskes,maar ik heb maar 1 konijngrijze..dan een ijzergrauwe,een blauwgrijze en voor de rest bontjes zoals de mama en volgens sommigen is de "dader" dan geen wild konijn...
hoe het ook zij,zomaar meegeven zonder dat ik weet waar ze terchtkomen doe ik niet,ik heb al van voor de geboorte contact met een konijnenopvang,ik heb voor een paar al een plekje,en de kinderen zeuren om een paar zelf te houdden,maar ik ben keihard (NOT! )
dus dat plaatsje vinde zal wel loslopen...
maar toch niet voor herhaling vatbaar dus madam moet later alsnog onder het mes(ocheirm mijn meske )
zondag 20 februari 2011 - 22:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon