menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pissebedden bestrijden

Ga naar meest recente reactie

klieteklateke

Klieteklateke

Sinds geruime tijd heb ik last in het hele huis van pissebedden.
Ik heb al een spuitbus gehaald maar na enkele dagen komen ze weer vooral langs plinten en door spleetjes, vooral 's avonds.
Wie kan mij zeggen hoe ik ze effectief kan bestrijden?
Wat is het probleem als je plots zo veel last hebt van dit ongedierte?
dinsdag 21 november 2006 - 21:57
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste klietklateke wat is nu eeN pissebedden daar ken ik nu geen snars van ik ben van de limburg is daar een abn woord voor dan kan ik er mischien een oplossing voorgeven is dat mischien een mie of ik wet niet wat ik hoop dat ge een antwoord terug stuurt dan weet ik toch wat een
PISSENBEDDEN betekent
mvg
woensdag 22 november 2006 - 08:06
Rodger

Rodger

http://safari.zog.org/pissebedden.cfm

Sylvain probeer deze link even ,daar kun je een pissebed zien (alé hoop het toch )Pissebedden zijn geleedpotigen die veel nauwer verwant zijn met kreeften dan met insecten. Ze hebben zeven paar poten, twee lange antennes en twee kleinere antennes daartussen. Ze ademen door kieuwen die tussen hun poten zitten.Ze zitten zowat overal waar het vochtig en donker is. Ze zijn vooral 's nachts actief, en ze doen eigenlijk niet veel kwaad. ze eten vooral rottend plantenmateriaal, dode bladeren en humusrijke aarde en dergelijke.
Bij mij zijn ze overvloedig aanwezig........... op de composthoop .
groetjes
rodger
woensdag 22 november 2006 - 08:38
sylvain

Sylvain

Nu rodger weet ik over welk beestje ge het hebt by ons zeggen ze er varkens tegen ze zyn zwart zitten graag op de compost hopen ergens onder het hout of onder de stennen maar die zitten toch altyd byna buiten dan kan dat toch geen kwaad of wel ik laat die altyd hun goesting maar doen allee ik denk dat het die zyn maar van waar die naam PISSENBEDDEN is raar mvg
woensdag 22 november 2006 - 09:14
jp

Jp

pissebedden = "verkesbiestjes"
Hebben een voorkeur voor fris, vochtig & donker.
donderdag 23 november 2006 - 15:09
sylvain

Sylvain

jp dat is het echt limburgs dialect he man maar van die pissebedden daar had ik noch nooit van gehoord ge ziet waar het forum goed voor is mvg dag
donderdag 23 november 2006 - 17:35
Adrienne

Adrienne

ha, ik denk dat ik het nu weet
zwarte beestjes met zo precies ringeskes op de rug.
Hi, daar zeggen ze hier verkens tegen
donderdag 23 november 2006 - 18:45
Merel

Merel

In Antwerpen noemen wij ze "vettige vaarkskes"

Merel
donderdag 23 november 2006 - 19:06
annd6

Annd6

Wij noemen ze ook pissenbedden,
ik denk dat je ze kan weren door de ruimte goed droog te houden en te zorgen dat ze nergens onder kunnen kruipen.
Ik heb onlangs gehoord dat die beestjes ook vervellen, klopt dat?
Groetjes
Ann
vrijdag 24 november 2006 - 12:00
Botanist

Botanist

Het zijn nochtans geen schadelijke beestjes. Ze ruimen zoals varkens alle afval op. Ik denk dat jij een vochtigheidsprobleem binnenhuis hebt en dat ze de rotte plinten of ander rot hout opvreten.
zaterdag 25 november 2006 - 22:49
Anke

Anke

Wij hadden er ook veel in huis toen we het kochten: een oud huis met opstijgend vocht. gezellig als je 's nachts naar de wc moest: je zat nooit alleen Maar ik heb ze toch ook liever buiten... Inderdaad een vochtprobleem veronderstel ik?
Anke
maandag 1 januari 2007 - 16:25
Catgarden

Catgarden

Hier in westvlaanderen noemen we ze ook pissebedden, maar soms ook kelderzwientjes (vertaling = kelderzwijntjes).
Bij ons komen ze wel degelijk ook uit de kelder. We hebben namelijk een kruipkelder met aangestampte aarde en in de winter komen die beestjes binnen in onze kelder door de verluchtingsgaten van de kelder. Maar soms is de kelder blijkbaar niet goed genoeg ik vind ze in de rest van het huis ook (misschien zoeken ze een weg naar buiten ?). Maar wij hebben zeker geen vochtproblemen in huis.
Ik zet ze dan in de composthoop want het zijn heel nuttige dieren, ze ruimen namelijk verdorven tuinafval op en dienen als voedsel voor tal van vogels die op de grond eten zoals winterkoninkjes.
dinsdag 16 januari 2007 - 11:06
Adrienne

Adrienne

Oeps, weer wa bij geleerd !!!
Ai ik heb er altijd mijn voet al opgezet
dinsdag 16 januari 2007 - 12:29
JovanDreumel

JovanDreumel

In het Nederlandse Brabant noemt men ze ook wel kelderzeugen, maar de echte Nederlandse naam is pissebed. Ze leven in een vochtige omgeving en dan van organische stof. Ze zijn lichtschuw. Het zijn buiten echt nuttige beestjes, vooral in de composthoop. Binnenshuis hebben ze een natuurlijke vijand en dat is de huisspin. Die zijn er echt gek op en laten slechts opgedroogde hoopjes achter. Bestrijden zou ik ze niet. Opvegen en buiten zetten is een goede oplossing.
vrijdag 19 januari 2007 - 19:48
Esem

Tekst aangepast

Esem

Wat doe je ertegen?
Pissebedden veroorzaken weinig schade aan planten in pot of tuinplanten. Is er wel schade, dan kan dit waargenomen worden aan afstervende plantendelen. De schade zal echter nooit groot zijn!
De natuurlijke vijand van pissebedden is de egel. Deze scharrelt ook bij uitstek in de avond en nacht z'n voedsel bij elkaar.
De eenvoudigste manier is de beestjes te vangen.
Een diervriendelijke mannier is om een omgekeerde bloempot te gebruiken.
Omdat de diertjes meestal s'avonds en snachts actief zijn, slapen of rusten ze overdag op een vochtige donkere plaats.
Daarom de omgedsraaide bloempot.
Neem deze in de morgend weg(de bloempot) en neem stoffer en blik ,en je kan de diertjes achteraan in de tuin ze weer de vrijheid geven.
De diertjes zijn nuttig en ruimen al wat afgestorven is op.
ze komen veel voor in composthopen om de restafval te verwerken
Ze dragen toe om de afvalberg van de tuin te verkleinen
Gr Esem.
Ps Wat een namen de we de pissebedden of de wetenschappelijke naam (Oniscus asellus L.) geven.
In het Antwerpse zijn het de vette varkes dan weer worden ze kelderzeugen genoemd in Limburg.
Wat hebben we toch een rare woordenschat.
donderdag 1 februari 2007 - 07:22
alloo

Alloo

hier in Mol en omstreken noemt men hen wilde verkens
zaterdag 3 februari 2007 - 07:56
boomvaren

Boomvaren

Oniscus asellus L. is de juiste benaaming. Ik zou zeggen, stop met ze te verdelgen, het probleem zit in je huis. Zoals je al zelf vermeld hebt is je huis zeer vochtig, en vocht uit je huis verwijderen kan een dure grap zijn en soms ondoenbaar maar het kan soms toch waard zijn het probleem op te lossen alleen al voor je gezondheid. Waarschijnlijk zitten de diertjes achter de plinten en/of deur cozijnen. Ze gewoon vangen en buiten zetten is het beste. Ze zijn van zeer groot nut in de natuur, het is zelfs bewezen dat moesten ze er niet zijn ons heel ecosysteem ineen zou storten. Trouwens hun soort is al zo oud dat je eigenlijk bezitter ben van een jurassic park
donderdag 8 februari 2007 - 02:29
an

An

bij ons noem je ze ook gewoon pissebedden,zo heb je ook zilvervisjes die komen ook op vocht af.
raar eigelijk want ze zitten niet in je bed ,te plassen.
maar ik heb een hoop geleerd met al die andere benamingen er voor .
zo zie je maar waar dit vorm goed voor is.
voor planten ed
voor insekten.
als woordenboek
als steun en toeverlaat.
gezellig kletsen
noem maar op.
gr an
vrijdag 16 februari 2007 - 10:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon