menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogels voeren

Ga naar meest recente reactie

Tomateboer

Tomateboer

Is het verstandig om nu de vogeltjes te voeren?
Kan dat kwaad?
grt
vrijdag 3 november 2006 - 14:43
annd6

Annd6

Angelo,

er zijn voor en tegenstanders maar het is een feit dat de invloed van vogels bijvoederen op populatie en soorten in hun geheel minimaal is.
Bovendien, hoe "hard" de levensomstandigheden zijn voor vogels hangt beslist niet af van kou en sneeuwlaag en is voor diverse soorten erg verschillend. En daarbij het onderscheid tussen kunstmatig en natuurlijk voedsel valt in de mensenwereld nauwelijks nog te maken; daarom kun je de beslissing daarover het best aan de vogels zelf overlaten.
In Engeland is zelfs vastgesteld dat merels die gebruik hebben gemaakt van het jaar rond aangeboden voer, in een betere gezondheid verkeerden dan vogels zonder extra voer.
Ik voeder het hele jaar door de vogels.
Ik heb elke dag ook een mooi schouwspel om naar te kijken.
Groeten
Ann
vrijdag 3 november 2006 - 15:51
Tomateboer

Tomateboer

Dus als ik het goed begrijp is het geen probleem
grt
vrijdag 3 november 2006 - 15:56
annd6

Annd6

Inderdaad maar ja....voor zoveel meningen zijn er ook weer zoveel andere.

Ann
vrijdag 3 november 2006 - 16:03
Tine

Tine

Ik voer ze ook het hele jaar door en geniet van dat mooie bezoek.

Tine.
vrijdag 3 november 2006 - 16:29
Tomateboer

Tomateboer

Dat dacht ik nu ook, maar wanneer ik de mezebollen en het zaad, deze namiddag ging gaan halen, zei de verkoper me dat ik nog redelijk vroeg ben.
Maar ik ben blij dat jullie het met me eens zijn.
Ik voer ze ook het hele jaar door want ik ondervind anders dat ze minder vlug het eten ontdekken en dus gaan eten.
Water is ook voorradig,...
Ik verstond niet waarom die verkoper dat zei maar ja, zoals je al zei, de meningen zijn verschillend.
Ik wilde jullie mening horen, en dat kreeg ik, waarvoor dank.
Vele groetjes
Angelo
vrijdag 3 november 2006 - 16:42
Tomateboer

Tomateboer

Zijn er misschien nog anderen die een andere ervaring hebben?
grt
vrijdag 3 november 2006 - 16:43
Adrienne

Adrienne

Angelo,

Waarom zou je de vogels niet mogen voeren.
Ge moet ne keer komen zien wie er hele dagen mais zit te snoepen hier.
Dus als jij ze geen eten geeft komen ze het toch halen waar ze kunnen.
Geef ze maar lekker eten dan kan je genieten van hun acrobate toeren.
Schoon salle

Maar nu we toch bezig zijn heb ik ook nog een vraag.
Ik had vorig jaar een vogelkes taart gemaakt.
Met verschillende lekkere zaadjes.
Dus frituurvet halen in den aldi.
Laten smelten, zaadjes erin, laten stijven en op de terrastafel gezet.
Mag niet zeggen ze frituurvet bevat zout en kan voor
onze gevleugelde vrienden tot de dood lijden.
Klopt dat ?
En zo ja, welk vet gebruiken jullie dan en waar ga je dat halen.
vrijdag 3 november 2006 - 18:55
Tomateboer

Tomateboer

Ale, kweet weeral wat gedaan .
Van dat vet zou ik niet weten Adrie
grt
vrijdag 3 november 2006 - 19:18
Tine

Tine

Er zijn ook plantaardige frituurvetten waar geen zout in zit en dat staat op de verpakking aangegeven.
Ik maakte ze vroeger met de kinderen van de klas elk jaar en zetten al die leuke voederplankjes en bollen voor het raam. Het was genieten als je die kindergezichtjes zag als er een vogel aan zijn/haar bol zat.

Tine.
vrijdag 3 november 2006 - 19:37
Merel

Merel

Ik voeder alleen wanneer de vriezeman zich laat zien en maak ook mooie voedertaarten met plantaardig vet, tegen de kerst versier ik grote denneappels met vet en zaad en hang ze in de bomen tesamem met slingers van popcorn, niet alleen een feest voor de vogels maar ook voor al wie der naar kijkt
zaterdag 4 november 2006 - 19:24
Bowie

Bowie

Wat doet ge dan in zo'n taart? En hoe maakt ge ze?
zaterdag 4 november 2006 - 19:31
Tine

Tine

Ik maak ook wel eens slingers van de kuipjes van waxinelichtjes. Die maak ik met een touwtje aan elkaar als slinger en vul ze met zaden in frituurvet. Echt leuk zoals ,vooral de meesjes, eraan gaan hangen en tegen de kerst lijkt het een boomversiering.

Tine.
zaterdag 4 november 2006 - 19:44
Adrienne

Adrienne

Tania,

In tuincentra's kan je zakken kopen met gemengd vogel zaad.
Ik heb er elk jaar een van 10 kilo die ze soldaat maken

Die gebruik ik om de taart te maken.
Plus de pinda zakjes en de mezenbollen.


zaterdag 4 november 2006 - 20:44
corrielat

Corrielat

ja, ik voer de vogels ook het hele jaar door, ik heb zelfs in de zomer fruitbollen gekocht, dit is speciaal zomervoer, mooi om te zien al die vogeltjes, er wordt gezegd dat de vogels dan geen insecten meer uit de planten en bloemen eten, maar daar heb ik niets van gemerkt
zondag 5 november 2006 - 05:59
Bowie

Bowie

Is dat vet dan niet slecht voor ze?
zondag 5 november 2006 - 08:49
Tomateboer

Tomateboer

Ik denk het niet, want ze moeten toch kloek staan voor die vorst he
grt
zondag 5 november 2006 - 09:09
Adrienne

Adrienne

Tania,

Gevonden bij natuurhulpcentrum.

Welk voedsel is het best geschikt om te voederen?

Vogels hebben in de winter voedsel nodig dat rijk is aan koolhydraten en vet voor het opbouwen van vitale reserves lichaamsvet. Deze reserves hebben ze nodig om de lange, koude nachten te overleven. Veel keukenrestjes hebben een hoog vetgehalte en zijn ideaal vogelvoer: niervet, mergpijpjes, braadvet, geraspte kaas, spekzwoerdjes, cake en gebak. Om het verspreiden van ziektes te voorkomen, kan je best alleen gekookt vlees en gekookte botten buiten leggen. Geef vogels ook nooit uitgedroogd kokosnootvlees of ongekookte rijst omdat dit kan gaan opzwellen in de vogelmaag, met vaak fatale gevolgen. Daarom is het ook beter uitgedroogd brood eerst in water te weken voor je het op de voedertafel legt.

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 5 november 2006 - 18:05
Tomateboer

Tomateboer

Dat maakt al een mooier en beter beeld
dank je
grt
zondag 5 november 2006 - 19:12
Merel

Merel

Zo'n vettaart is heel makkelijk te maken Tania

smelt het vet maar zorg dat je je vuur uitdraaid zogauw het vet vloeibaar is, nu kan je op verschillende manieren te werk gaan: of je mengt gelijk alle zaadmengeling en nootjes onder het vet of je werkt laagje per laagje in je vorm bv: wat pindanootjes in je vorm en vet overgieten zodat ze juist bedekt zijn, nu moet je geduld hebben tot het vet terug gestold is om een tweede laagje af te werken en een derde enz... tot je hele vorm gevuld is met verschillende laagjes, een nachtje laten stollen en uitstorten (dit gaat het makkelijkst als je de vorm ff in een badje warm water zet) en nu het plezantste; de taart versieren met nootjes,rozijntjes enz...die je vastzet met een beetje gesmolten vet. Hoe meer verschillende vormen van taarten hoe mooier de feesttafel oogt, ook oude taartstaanders, zelfs oude soepkommen gevuld met vet en havervlokken met lepel in het vet gestold zijn heel gezellig op de wintertafel, de combinaties zijn onuitputtelijk, je kan je voedertafel versieren met placemats van grote bladeren en bestek versieren met takjes

groetjes Merel
zondag 5 november 2006 - 19:55
Bowie

Bowie

Uit hoeveel lagen mag zo'n taart dan bestaan, of maakt dat niet uit?

Al bedankt voor de uitleg Merel, zal ik gelijk dan ook zo'n taart voor jou maken Mereltje???
zondag 5 november 2006 - 20:21
Adrienne

Adrienne

Tania,

Da maakt niet uit.
Ik werk niet in laagjes maar meng alles met het vet.
Doe het in een oude tulband vorm.
Stort het op een gietijzere schotel.
En vul de pijp van de tulband op met enkele uitgebloeide zonnebloemen.
Op die zaadjes zijn ze ook gek.

maandag 6 november 2006 - 12:10
annd6

Annd6

Corrielat,

als vogels een nest jongen hebben, beginnen ze altijd eerst met insecten hun jongen te voeren en pas als ze uit het nest zijn geven de ouders de jongen zaadjes en dergelijke. Wat trouwens prachtig is om te zien: de jonge vogels flapperen dan met hun vleugels om de aandacht te trekken van hun ouders.
Ik denk dat vogels sowieso blijven insecten vangen.
Groetjes
Ann

Best wel geen brood geven hé aan vogels, dat kan ook gaan zwellen in hun buikje.
maandag 6 november 2006 - 12:55
Merel

Merel

Uit hoeveel lagen mag zo'n taart dan bestaan, of maakt dat niet uit?

Al bedankt voor de uitleg Merel, zal ik gelijk dan ook zo'n taart voor jou maken Mereltje???


Maakt niets uit Tania, alleen ist makkelijker om de taart te storten als je vorm helemaal gevuld is en ja ik zal zeker is langskomen vliegen als jij een taart buiten zet

groetjes Merel
maandag 6 november 2006 - 16:43
hugo

Hugo

zal hem nog maar eens terug zetten, had hem verleden jaar op het oude forum ook geplaatst

Kurt vond dat toch 'zone schone'

http://www.accordeongirl.com/vogeltjesvanbijons.pps

groetjes
maandag 6 november 2006 - 16:55
Adrienne

Adrienne

Ja Hugo,

Dat is hem !!!!
Mooi, k' ga hem deze keer proberen op te slaan.
Of da lukt zal andere peperkoek zijn.
Maar ik ga proberen.
Sjiek hé, goh ge staat er gewoon niet bij stil dat er zoveel
verschillende vogelkes op bezoek komen.
mercikes
maandag 6 november 2006 - 19:44
corrielat

Corrielat

hallo hugo

oh, wat ben ik blij dat je mij laat meegenieten, ik zal hem vaak gaan bekijken, zo leer ik de vogels beter kennen dat doet mij veel plezier, nu nog ontdekken welke geluidjes ze maken,heel erg bedankt
donderdag 9 november 2006 - 08:13
Catgarden

Catgarden

Ik geef ook het hele jaar door eten aan de vogeltjes.
Ze krijgen het hele jaar door zo'n zaadmengeling voor vogels en pinda's.

Vanaf dat het kouder wordt buiten (onder de 12°) hang ik er ook vetbollen bij die ik zelf maak.
Op de verpakking van het frituurvet dat ik gebruik staat alleszins niets van toegevoegd zout, als ingredienten staat : 100% ossevet

Eens het vet gesmolten is voeg ik er zaadmengeling toe, nog wat extra zonnebloemzaadjes, wat meusli waar ook rozijnen en gedroogd fruit in zitten (geen bekend merk hoor, de goedkoopste van de Delhaize).
Dan schep ik dat ik yoghourtpotjes en botervlootjes en ik steek er een geplastificeerde ijzerdraad in zodat ik ze kan ophangen.

Het kost echt niet veel tijd om te maken en is héél wat goedkoper dan de vetbollen die je koopt. En de vogels eten even graag want ze zitten massaal aan schuiven in de 2 bomen waar die vetbollen hangen en op de voederplank waar ze liggen.
donderdag 9 november 2006 - 14:13
Adrienne

Adrienne

Ha sa kan ik geloven muesli daar had ik nog niet aan gedacht.
Goeien tip !!!
Da's gelijk frit, biefstake en championnekes saus jamie, jamie.
Ik zou ook aanschuiven salle
donderdag 9 november 2006 - 15:09
corrielat

Corrielat

fijn recept, ik ga het meteen maken, kunnen de vogeltjes lekker van genieten, en tevens geniet ik dan van hen.
donderdag 9 november 2006 - 16:31
helleborus

Helleborus

Hebben jullie al eens nagegaan welke vogels de voedertafel bezoeken.?Hiermee bedoel ik de soorten.
Observeer eens het agressief gedrag van bepaalde soorten wanneer meerdere vogels op de voedertafel zitten. Wie krijgt geen kans en wordt weggejaagd?
Rond één van mijn voedertafels heb ik grof kippengaas aangebracht zodat eksters en merels niet bij het voer kunnen ,zo krijgen mezen (de pimpelmees delft toch nog het onderspit tegenover de koolmees) roodborstjes en winterkoninkjes ook hun deel van de koek. Aan onze slager vraag ik af en toe een stukje varkensvel met een reep vet eraan en dat hang ik in de boom, pas dan zie je de acrobaatjes onder de vogels aan het werk. Ook voer ik het ganse jaar gestreepte zonnebloempitten ,voor groenlingen en mezen een echte lekkernij.
Bijna alle vogels van bij ons voeren hun jongen met insecten of maden of wormen ... daar de jongen snel moeten groeien en ze daarvoor dierlijke eiwitten nodig hebben. Geen gevaar dat door ze 's zomers te voederen, ze geen insecten meer zullen vangen. Ook mussen schakelen over op insectenvoer als ze jongen hebben.
Daar de holenbroeders niet gemakkelijk nog natuurlijke holtes vinden (wij ruimen meestal immers alles op en houden alles zo netjes mogelijk) doen we er best aan wat nestkastjes op te hangen maar in de herfst de inhoud opruimen en ontsmetten daar de vlooien erin overwinteren met als gevolg sterfte van de jongen bij een volgend boed.
maandag 27 november 2006 - 21:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon