menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klein wormpje

Ga naar meest recente reactie

Carolus

Carolus

Ik heb enkele vijgestekken gezet in potgrond in bloempotten en ze zijn al uitgelopen
Nu zie ik dat er een paar zijn die hun blaadjes laten hangen en verdorren.
Als ik heel dichtbij kijk zie ik kleine wormpjes ong 2 mm groot en wit in de potaarde bewegen, als ik ze bestuif met pyretrum springen ze als het ware omhoog.
Kan dat de oorzaak zijn, wat zijndit en is pyretrum afdoende?
Wie weet raad,
Dank bij voorbaat, carolus.
maandag 1 februari 2010 - 21:22
tokke

Tokke

Ik vermoed dat het de larven van de varenrouwmuggen zijn.
Lees dit topic maar eens door: http://carnivora.nl.web1.web.cyso.net/forum/viewtopic.php?t=4290&sid=f1314dbb76f89df7293a5285ad16e709
maandag 1 februari 2010 - 21:47
lanne

Lanne

Ik denk ook dat het varenrouwmuggen larven zijn - probeer ze zo vlug mogelijk te bestrijden en vooral de grond heel wat droger te houden . De bovengrond zou ik wat proberen te vervangen met goede draineerbare grond - de weggegraven bovengrond wel vernietigen en zeker niet hergebruiken of je zal nog jaren met dit probleem te kampen hebben .
Mag ik vragen waar je dat pyrethrum allemaal voor kan gebruiken ? waar kan je dat poeder aanschaffen ?blijkbaar reageren die larven daar toch wel wat op, maar ik denk niet dat dit afdoende zal zijn , de larven zitten ook diep in de grond aan de verse worteltopjes te eten en daar zal dat poeder vermoedelijk niet bij geraken tenzij je het zou oplossen , maar dat zullen de vijgen niet zo graag hebben , want ze hebben in dit stadium , in de winter, gauw last van wortelrot .
Succes en laat eens weten hoe je het probleem hebt aangepakt
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 2 februari 2010 - 09:12
Carolus

Carolus

Veel dank Tokke en Lily-Anne voor de goeie raad en info.
Na het besproeien van gisteren zie ik vandaag niets meer aan de oppervlakte en ook niets als ik wat aarde omwoel, de pyretrum zal dan toch gewerkt hebben!
Pyrethro-Pur Concentraat is een product van ECOstyle, Glabbeekstraat 129, B-3490 geetbets. Het is een volledig natuurlijk ,vloeibaar te verdunnen op 1/10 zie ook www.ecostyle.be
Nu maar afwachten en zien of mijn stekken het nog halen?
dank en groetjes, carolus
dinsdag 2 februari 2010 - 11:24
lanne

Lanne

Hallo Carolus,
Laat ons zeker weten of ze weg blijven en hoe het met je stekken afloopt - als pyretrum goed werkt , zou dat wel eens een mooie oplossing kunnen zijn voor dit zeer veel voorkomende probleem .Ben echt benieuwd !
groetjes
Lily-Anne
dinsdag 2 februari 2010 - 18:52
Rita1960

Rita1960

Hoi Carolus,

van harte welkom op dit forum

wormpjes springen niet
is vermoedelijk zoals al gezegt de varenrouwmug larve en pyretrum werkt hier ook tegen wel regelmatig spuiten anders blijven de larven zich verder ontwikkelen en kom je ook niet van de vliegjes af..

Je kunt ook eigen pyretrum maken met behulp van de plant zelf door de bloemen te drogen en er daarna een aftreksel van te brouwen. weet je echt zeker dat het 100 % natuurlijk is.. ( even googelen op Vrekenszaden.nl en je hebt de meerjarige planten die ook nog eens mooi zijn in je eigen tuin staan )

groetjes

Rita

dinsdag 2 februari 2010 - 20:00
Rita1960

Rita1960

Dirk,
ik krijg die krengen alleen maar binnen met planten die in de zomer buiten hebben gestaan en die naar binnen komen..
niet op de stekken die vanuit de nieuwe potgrond (vermengd met metsel -of ander zand ) in huis staan..

groetjes,

Rita

dinsdag 2 februari 2010 - 22:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon