menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vergeet onze gevederde vrienden niet AUB

Ga naar meest recente reactie

printemps

Printemps

Ik geef in de tuin de vogeltjes al een paar jaar trouw eten

Maar vanmorgen waren ze angstig aan het zoeken
Ze weten goed waar het ligt maar het eten was natuurlijk allemaal bedolven onder de sneeuw
Ikke onmiddelijk naar buiten om vers eten aan te vullen
Nu kunnen ze weer lekker smullen

mvg
vrijdag 18 december 2009 - 13:09
Jeannette1

Jeannette1

Hai An,

Zijn bij ons in Nederland de vogeltjes dan bijdehanter dan in België???

Hier blijven ze ook altijd zitten ook al komen wij naar buiten.

En... zij halen het sneeuw al weg voordat Ger de kans krijgt om alles in de tuin bij het voer, sneeuwvrij te maken.

Pestkop ben ik hè.

Lieve groetjes, Jeannette
vrijdag 18 december 2009 - 14:53
printemps

Printemps

Bij ons zijn er (te)veel (zwerf)katten

Ze moeten steeds op hun hoede zijn (ik jaag die weg of laat ze schrikken dan zie je ze weer een tijdje niet meer)(die katten hé)

Ik heb al tegen mijn man gezegd dat ik een camouflageoutfit zou moeten aanschaffen,die is dan ook nuttig voor mijn glurende buurvrouw (pestmens)
Ik ben tevens ook aan het overwegen om een IP camera te plaatsen,dan kan ik op verplaatsing zien wat er thuis en in de tuin gebeurd

Ik ben tevens blij dat je wat vaker on-line kan komen

mvg
vrijdag 18 december 2009 - 15:20
Jeannette1

Jeannette1

Hai An,

Zelf ben ik ook blij, dat het ietsje beter gaat en soms weer op het forum kan komen.

Een van onze buren heeft een Noorse Boskat, ik vind ze wel heel erg mooi maar dan wel in hun EIGEN TUIN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Maar helaas komt dit (lieve) diertje elke dag en nacht in onze tuin zitten kakken.

Gisternacht moest ik even mijn bed uit om naar het toilet te gaan en wie zit er in de tuin? ja, die (schat) van een boskat.

Ik heb zooooooooooooo hard tegen het raam slagen, dat hij wegrende zo snel als hij kon, ik dacht direct; DIE ZIEN WIJ NOOIT MEER TERUG.

En... tot op heden heb ik hem niet meer gezien, ook niet in de tuin!

Dus An, éénmaal goed laten schrikken, dan blijft hij/zij misschien wel weg.

Met zo'n glurende buurvrouw wist ik wel raad, even de broek naar beneden voor het raam als zij wil gluren, doet ze dat ook niet meer!

Wat voor camouflageoutfit bedoel je, hebben ze dat ook voor mij in maat OLIFANT???

Groetjes en véél suc6 met alles,
Jeannette
vrijdag 18 december 2009 - 16:39
printemps

Printemps

Een camouflageoufit zoals ze in het leger gebruiken

Zo in groene en bruine vlekken(dan ziet ze me niet staan in men tuin)

Voor maat 'olifant' moet je eens in Amerika gaan zien
Daar ga je misschien Medium van maat hebben



mvg
zaterdag 19 december 2009 - 16:58
Boerke

Boerke

Zeker niet vergeten. Kan blijven kijken hoe ze komen eten. Op het moment sneeuwt het hier weer en dinsdag wordt er weer 10 cm verwacht(net gezegd op de radio).
Zal straks weer is gaan borstelen en de komposthoop open trekken. Daar zitten ze ook graag op.

Allemaal Beestjes

zondag 20 december 2009 - 14:21
Jeannette1

Jeannette1

Hai Birdwacher,

Ger heeft even in zijn vogelboekje gekeken en denkt, dat het een JONG van de Waterhoen of Meerkoet is.

Maar een jong is nog niet op kleur, de echte kleur waardoor hij beter herkenbaar is, zie je pas als ze volgroeid zijn.

Bij ons zat er van de week een met de duiven in de pruimenboom, wel onderaan, maar toch...

Geniet van wat je ziet.

Toy Toy,
Ger en Jeannette
dinsdag 22 december 2009 - 11:57
hugo

Hugo

zoals je ziet staat de tafel hier ook gedekt

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
dinsdag 22 december 2009 - 17:09
Boerke

Boerke

Is dat een metalen tafeltje?Trekt wel koude aan. Als ze daar dan met hun pootjes opzitten. Voor de rest niks op te zeggen.Heel leuk bedacht.
Daarom kijk ik zoveel mogelijk uit naar geplastificieerd voedermateriaal. Zuiver plastiek kunnen wij hierniet hangen omdat hie halsbandparkieten rondvliegen. Die bijten alles kapot.
Bijgaande foto vanuit onze serre getrokken. Het dakgootje een ideale drinkplaats.

Allemaal Beestjes

dinsdag 22 december 2009 - 18:16
hugo

Hugo

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 23 december 2009 - 08:56
printemps

Printemps

Ik haal de netjes eraf want de Vogelbescherming zegt dat de vogeltjes zich aan de pootjes en tong kunnen bezeren
Ik leg de vetbollen zo dan op de voedertafel (is met zeer fijne gaas onderaan)
Er zijn ook speciale houders daarvoor


mvg
donderdag 24 december 2009 - 12:08
dendrodan

Dendrodan

Heb voor mijn nieuwjaar zo'n mooi vogelvoerhuisje gekocht en had het gisteren dus in een gestoken engemende seizoen zaden opgestrooid.
Deze morgend was dat redelijk leeg en ik dacht amai voor een halve dag hebben die vogels toch goed gegeten, ook al zag ik er amper een vogel op, maar ik was niet veel thuis gisteren. Dus ik dat deze morgend terug wat bijgevuld en vrouwtje naar de stad gebracht voor de solden en mijn voederhuisje met de kids in het oog an houden. Wat koolmeesjes en 2 roodborstjes, winterkoninkje een mannetjes merel een heggemus en natuurlijke zo'n zawrte kauw.
Maar savond tegen een uur of 7 zag ik naar buiten en dacht amai welke vogel zit daar in dat huisje en ging mijn pillamp halen.
Zag ik daar ineens een seieuze rat op zitten mijn zaden op te eten, en ze bleef gewoon dooreten als het licht op haar scheen.
Maar toen ik mijn schuifdeur opdeed en mijn kruising jackrussel fox terrier buiten liet was die snel weg. Mijne hond kon ze juist niet pakken, maar ik weet nu wel haar hol zitten.
zondag 3 januari 2010 - 21:20
Boerke

Boerke

Kan er van meespreken. Wij hebben dit voorgehad bij ons kippen. Een trechter vol en op twee dagen leeg.
Onze trechter hangt nu aan een koord omhoog zodanig dat de kippen er juist,goed, aankunnen en de ratten(ook muizen) ,zelfs op hun achterpoten, niet.
Wij hebben ook eens voorgehad dat er dagelijks een ei uitgezogen was door een klein gaatje. Op een avond ,rond 10 u., liep ik door de tuin en wat zag ik lopen? Een egeltje en dacht;'t Is toch niet waar. En inderdaad . Het egeltje naar het kippenhok,de nest in,lag zich rond het ei en met een kleine klop stak zijn neusje door de schelp. Zoog het ei leeg en was weer weg. Ik heb het egeltje opgepakt en enkele honderden meters verderop in het veld gezet. Wij krijgen nog steeds bezoek van egeltjes maar het is voor hen moeilijker om bij de kippen te komen.
zondag 3 januari 2010 - 21:32
printemps

Printemps

Je mag maar een beetje voeder buiten leggen
Vroeger gaf ik ook meer maar je moet er op letten dat alles opgegeten is voor de donkere, indien niet op moet je minder geven
En dan iedere morgen terug aanvullen en eventuele vuiligheden opkuisen

De ratjes krijgen ook eten van mij maar dat is van dat speciale in een ook speciale voederdoos

mvg
maandag 4 januari 2010 - 14:22
Rodger

Rodger

Vogels voederen met krachtvoer zodat ze sterk de winter doorkomen.
[afbeelding verwijderd niet-https]
groetjes
rodger
zondag 7 februari 2010 - 15:12
printemps

Printemps

Ik heb vanmorgen 3 keer buiten eten moeten bijvullen

In een wip is alles op


Ik leg niet graag veel ineens
Ik doseer het een beetje zodoende dat er tegen de avond alles op is
(om geen ratjes en muisjes te lokken)


mvg
donderdag 11 februari 2010 - 15:50
hugo

Hugo

een ideetje voor de volgende winterprik

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
maandag 15 februari 2010 - 13:13
larsie

Larsie

terwijl ik dit schrijf is er op het terras een gevecht aan de gang... tussen merels en nog een paar lotgenoten

er ligt een appel, wat bruin brood, bio muesli,en gekookte (ongezoute) aardappel, op verschillende plaatsen

Heeft er iemand ervaring met zo'n voeder-staander op zijn TERRAS (appartement) zoals die op deze site aangeboden worden? Kwestie van de boel een beetje in de hand te kunnen houden!!


maandag 15 februari 2010 - 15:12
printemps

Printemps

Neen, ik heb zelf zo geen staander maar ik heb wel een houder hangen aan een ijzeren plantensteun (heb kleine tuin)
En gebruik ook een voedertafel(een deel vogels eet enkel van de grond)

Als je veel vuil hebt moet je eens ander voor kopen/gebruiken
Ik neem gepelde zonnebloempitten,wel wa duurder maar geen afval nadien
Ze kunnen dan ook niet kiemen
Ik stooi ook een soort van vogelvoeder dat heel sterk lijkt op muësli

mvg
dinsdag 16 februari 2010 - 10:13
printemps

Printemps

[afbeelding verwijderd niet-https]

mvg
dinsdag 16 februari 2010 - 10:53
larsie

Larsie

begin april zal ik een aantal dagen afwezig zijn, ik zou het enorm spijtig vinden moest mijn huismerel (+andere gasten) geen eten meer vinden op mijn terras, heb veel moeite gedaan om hier enig vogelleven te zien...
wat zou ik mss kunnen voederen om 1 week te overbruggen
alvast bedankt voor reacties
zaterdag 27 februari 2010 - 17:54
Boerke

Boerke

Mengzaad kan steeds in een zaadsillo zoals op mijn foto ietsje hoger te zien met de groenvinken. Merels komen daar niet op ,dat zijn geen zaadeters. Die moeten het van appels,peren en brood hebben. Dat kun je niet voor een week leggen.
Misschien heb je een goede buur die ook van vogels houd? Vraag hem om dagelijks een beetje voedsel over de muur(haag) te werpen.
Maar als je zo goed zijt voor die vogels dan vergeten ze jou niet hoor na enkele dagen.
zaterdag 27 februari 2010 - 18:26
Rodger

Rodger

De temperatuur begint te stijgen tijdens de dag ,dus de insecten worden ook terug actief .
Ik zou zeggen stop met voederen nu en laat de natuur zijn gang gaan .
gr.
rodger
zaterdag 27 februari 2010 - 18:33
Rodger

Rodger

vogels zijn niet alleen slimmer dan je denkt , maar door nu te blijven voederen maak je ze ook nog lui en zwak daarbij .
Voeder ALLEEN als er sneeuw ligt en het stenen uit de grond vriest ,dan help je hun echt.
Vogels trekken al eeuwen hun plan en redden zich wel bij gewoon weer .
En wie zegt dat mussen en vinken geen insecten eten die moet maar eens te rade gaan bij échte vogelkenners.
Al eens gezien hoe ze hun jongen grootbrengen?
Nee?
Ik toevallig wel als natuurliefhebber
gr.
rodger
zaterdag 27 februari 2010 - 22:32
Rodger

Rodger

Batdah als je nu voedert dan is dat zeker en vast verkeerd , de vogels zullen niet meer geneigd zijn zelf hun voedsel te gaan zoeken en gaan de gemakkelijkste weg nemen deze naar je voederplank.
Zo zal je ook de zwakke exemplaren in leven houden wat echter niet de bedoeling mag zijn.In de natuur de zwakkelingen aanhouden zal na verloop van termijn meer schade aanrichten dan goed voor ze is .Bij de minste ziekte of virus wordt dan gans deze populatie uitgeroeid .Dus alléén voederen bij sneeuw en strenge vorst zodat de sterksten overleven en een gezond nageslacht kunnen voortbrengen.Dit is de wet van de natuur,eens de mens zich daar begint mee te bemoeien en te manipuleren loopt het meestal grondig verkeerd.

groetjes van een natuurliefhebber
rodger
zondag 28 februari 2010 - 08:57
Amja

Amja

Ik voer het hele jaar pinda's in kokers aan de eekhoorns, die heel veel kunstjes doen om een pinda te bemachtigen.
De meesjes, groenlingen en andere vogels eten ook gewoon mee met de pinda's en ze worden er niet ziek van. Vogels weten zelf wel wat goed voor ze is.
Je krijgt met dat voeren wel heel veel vogels aan huis het hele jaar door, erg mooi al die volle nestkastjes en straks jonge vogeltjes.
Alleen geen vetbollen meer als de jonge vogeltjes komen.

mvg Amja
dinsdag 2 maart 2010 - 21:21
hugo

Hugo

bij mij staat de tafel gedekt van december tot nu begin maart (heb zopas het resterend voedsel op de tafel gelegd) daarna kunnen ze hier in mijn bostuin rustig hun kostje bijeenscharrelen tot aan de volgende winter

groetjes
woensdag 3 maart 2010 - 12:37
printemps

Printemps

Ik geef het hele jaar door voeder
De mensen van de vogelbescherming raden dit zelfs aan
En zeg nu zelf,waar moeten ze nog eten zoeken de dag van vandaag
Ik bedoel maar elke tuin moet netjes zijn en als er 1 insecktje ergens zit halen ze gif of in het beste geval duwen we dat dood
Maar ik geef in de zomer wel ander voer dan in de winter
MAW geen pinda's en verbollen in de winter,de baby-vogelkes gaan daarvan dood als ze dat eten,dit is hier al eens aangehaald in deze topic
Het voeder dat ik koop is ook voorzien met een logo "all season" ofwel "winter"
mvg
woensdag 3 maart 2010 - 13:01
Boerke

Boerke

Birdwatcher nu moet ik u toch tegenspreken. Drie jaar geleden hebben wij zelf gezien dat de mezen ,heen en weer,van hun nesthokje naar onze meesbollen en pinda's vlogen. Wij vonden dat zo prettig omdat ze onze tuin bijna niet meer verlieten. Tot wij hoorden dat dit niet goed is voor de kleintjes en van dan af doen wij alles weg vanaf deze periode .
Meer nog. Als ze geen eten krijgen zoeken ze alle bomen en struiken af naar insecten en luizen. Weer minder sproeistof nodig zoals hierboven al ergens aangehaald.
Wat we wel doen ; de rest(kanariemengzaad,cédé-eiervoer en schelpenzand) van de voliëre bij de kippen gooien. Je moet eens zien wat een soort aan vogels er dan langskomen.
donderdag 4 maart 2010 - 15:30
Rodger

Rodger

Wat doen jullie toch moeilijk ,en het kan zo gemakkelijk zijn !
Lees nog eens mijn voorgaand berichtje.
rodger die dagelijks met de natuur bezig is!
donderdag 4 maart 2010 - 19:58
Amja

Amja

De mezenbollen moet je weghalen als de vogels gaan broeden maar de gepelde ongezoute pinda's blijf ik het hele jaar voeren.
De mezen geven hun jongen hier heel mooi kleine stukjes van, zo mooi om te zien. Zelfs de kleine bonte specht met jongen komt ieder jaar terug en eet er ook van. En de jongen groeien als kool en gaan er echt niet dood van. Ze weten zelf wel wat ze moeten eten en eten echt niet de hele dag aan een stuk pinda's.
Mooi die vogels heel het jaar aan de deur.

Amja
donderdag 4 maart 2010 - 20:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon