menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dode kippetjes

Ga naar meest recente reactie

caroline1

Caroline1

toen ik deze middag mijn kippen wilde eten geven lag er één van mijn twee kippetjes dood, binnen hun omheining..
de keel was doorgebeten en opgegeten, de resten bleven liggen..bijna de gehele kip lag er nog samen met een eitje...

overtuigd dat het een vos was, want 4 jaar terug had ik eens bezoek gehad van een vos, ging ik om wat gaas, om het kippehok nog beter te beschermen..

toen ik rond 17.30 terug ging naar de kipperen, een mooi groot ren, gelegen tussen de bomen, zal ik mijn tweede kip dood liggen..hij was doodgebeten ergens in de namiddag want hij wal al helemaal koud...terug de keel doorgebeten en de rest bleef liggen...

was wel beetje verdrietig toen ik dit zag, want had die ene kip niet meer kunnen redden..

ik denk niet dat het een vos was, want een vos neemt de gehele kip mee
ik denk eerder aan een marter

maar hoe bescherm ik nu mijn kippen tegen een marter?

ik heb al 6 jaar kippetjes en behalve het bezoek van die vos, had ik nog nooit ander bezoek gehad


mijn kippen hebben een mooi huisje met vrije in en uitloop want ze slapen graag buiten

sinds die vos toen eens op bezoek kwam, heb ik de omheining nog hoger gemaakt, nog beter beschermd ..

maar hoe bescherm ik mijn nieuwe toekomstige kippen tegen een marter?

mijn kippen s'avonds opsluiten en s'morgen er opnieuw uitlaten is niet haalbaar

trouwens , ze werden gedood tijdens de dag

bijt een marter de keel door en laat die dan de resten liggen?

een hond kan het onmogelijk zijn

wie was het dan ?

en is het een marter, hoe bescherm ik mijn beestjes?

zal nu wel wachten tot na de winter om nieuwe kippen te kopen en intussen wil ik nog extra beveiliging

kunnen jullie mij daarbij helpen?

alvast bedankt

caroline
maandag 26 oktober 2009 - 20:35
leeuwtje

Leeuwtje

Een vos neemt niet altijd de kippen mee hoor. Die laat ze ook rustig liggen.
Wat jammer zeg. Om deze rede hebben wij ook een dichte kooi gemaakt voor onze kippen.
maandag 26 oktober 2009 - 21:36
York

York

Waarschijnlijk is het een steenmarter. Deze dieren houden zich schuil in houtstapels. Ze zijn in de volksmond bekend als kippendief en doden de dieren door hun kop af te bijten. Het is moeilijk om ze buiten de ren te houden, het kleinste gaatje is al genoeg om je ren binnen te dringen. Je kan proberen om ze te vangen met een val. Deze vallen zijn te koop bij Aveve. De marters worden erin gelokt zonder ze te doden. Je kan ze dan ergens loslaten waar geen kippen in de omstreken zijn.
Succes
vrijdag 30 oktober 2009 - 22:28
caroline1

Caroline1

hallo mensen

het is moeilijk te achterhalen

het kan inderdaad een steenmarter zijn geweest

de dag toen dit alles gebeurde had ik mijn dode kippetjes op de akker gelegd , met de bedoeling om ze de dag nadien te begraven..want het was al donker en ik kon niets meer doen , behalve daar op die akker leggen

toen ik de dag nadien hen wilde begraven waren ze weg

was het de vos die ze dan toch kwam halen?

zou een steenmarter dit doen? de dag nadien de dode kippen halen

in ieder geval heb ik nu alles in de kippen ren weggedaan, het kippen huisje uitgekuist en aan de kant gezet en begonnen met nieuwe omheining

heel fijn draad gekocht,met mininum van opening... 2 m hoog en ik zet die naast mijn vorige omheining ...op die manier kan er niets meer door...en ik zal op de bodem, naast de draad, stenen in de grond steken zodat er niets meer door kan.

wel heb ik mijn kippenren gehalveerd
van 40 m2 tot 20 m2 ,want anders werd het te duur qua omheining...
verder zal ik ook een net spannen...

als alles klaar is , koop ik mij dan terug nieuwe kippen, in het voorjaar

ook zal ik niet meer conitinue eten klaarzetten..

Ik had zo een voedertoestel waarbij de kippen op een plankje moesten staan en dan konden ze eten
maar op het eind hadden alle dieren dit door
ook mijnheer de egel

af en toe zag ik wel eens een grote bruine rat

ik zal alvast zo een val kopen bij Aveve want hij wij hebben heel veel houtstapels op het einde van de tuin, een waar paradijs voor vele beestjes ...

groetjes caroline
zaterdag 31 oktober 2009 - 22:23
York

York

Hallo Caroline,
Het zou kunnen dat je dode kippen meegenomen zijn door een poes. Ik wens je veel succes met je nieuwe ren, maar volgens mij zijn steenmarters(ik ben bijna zeker dat het die zijn die je kippen gedood hebben) niet buiten de ren te houden. Het beste is dan ook ze te vangen met een val en lokaas. Pas wel op want deze dieren zijn heel sterk en gevaarlijk. Ik denk bovendien dat het een beschermde diersoort is.
Groetjes
zaterdag 31 oktober 2009 - 22:43
jack1

Jack1

als je last van steenmarters heb ...is het aan de kippenhouder om zijn ren en nachthok zo goed te beveiligen dat een marter er s,avonds niet in kan komen ...
het best neemt men dan nerstdraad .dit is wle duurder in aanschaft maar is wel veel sterker .....

hier lopen ook steen marters rond .overdag zie je ze niet maar in de avond en nacht lopen ze gewoon hier ook ...over de schuttingen en zitten op de tuinbank ....mijn kippen sluit ik goed af savonds zo dat er niets in het nachthok kan komen ..

steenmarters zijn inderdaad beschermt en mogen niet gevangen gedood of verstoort worden ...
dinsdag 5 januari 2010 - 11:43
Timoilsjt

Timoilsjt

4 kippen en 1 loopeend doodgebeten in de nacht van vrijdag op zaterdag.
1 kip was de hals doorgebeten en die lag ca. 20cm(!) diep begraven. Dit lijkt ons veel voor een steenmarter en dus eerder het werk van een vos. Doch, bij de buren zijn in dezelfde nacht hun 2 kippen ook doodgebeten. Zij zaten in een ren met 1 opening van 5cm wat dan weer te smal lijkt voor een vos.
De loopeend was ook begraven en stak enkel met het hoofd en poten nog boven de grond. Geen sporen van geweldpleging. De andere kippen lagen gewoon verspreid, zonder (zware) verwondingen. 1 kip lag ca. 50m verder in de tuin richting het huis, alsof ze proberen vluchten is (of meegesleept door hetroofdier).

We zouden nieuwe kipjes willen nemen maar ze graag beschermen.

Daarom 3 vragen:
1) op basis van bovenstaande beschrijving, hebben we te maken met een vos of steenmarter?
2) Zou dit het werk van 1 dier zijn of van een groep dieren?
3) We deken aan de aanschaf van ultrasoontoestellen, maar hebben wat schrik dat deze ook een negatieve invloed zullen hebben op onze kippen en eenden, wat niet de bedoeling is.

mvg,
Tim
zondag 8 november 2020 - 21:54
Roeli

Roeli

Een bunzing kan ook nog hoor.
donderdag 19 november 2020 - 17:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon