menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vogels lokken

Ga naar meest recente reactie

Lysianthus

Lysianthus

Hallo natuurliefhebbers,

Wat kan en mag je allemaal aan de vogels voederen om ze naar je tuin te lokken.
Ik zou graag van mijn binnentuintje een luxehotel met 3 sterrenrestaurant goedgekeurd door de Guide Michelin maken
Wie heeft suggesties?
lieve groetjes
Lysianthus
zaterdag 24 oktober 2009 - 08:44
Thuja49

Thuja49

De ideale tuin
De ideale vogeltuin is een tuin waar gevarieerd voedsel te vinden is, en waar ook schuwe vogels zich veilig voelen. De eisen die vogels stellen zijn eigenlijk niet hoog. Ze willen iets te eten, en een veilige plek om te rusten. Maar er zijn heel wat verschillende soorten vogels. Sommige vogels zijn behoorlijk brutaal. Die ziet u overal waar iets te eten is. Andere zijn schuw. Die zult u pas zien als ze zich helemaal veilig voelen. En ook aan voedsel stellen vogels verschillende eisen. De één eet insecten, de andere zaden en bessen, en weer een ander eet gewoon alles.
Als u bij het inrichten van uw tuin rekening met ze houdt, hebben ze het in uw tuin best naar hun zin. Kies daarom voor levende materialen in plaats van dode (dus een heg in plaats van een schutting) en maak de tuin niet te netjes. Dan kunnen uw tuinvogels voedsel vinden en zich verschuilen.

Strooivoer ( zadenmengsel ) stukjes mais , kleine zaden , zonnebloempitten en stukjes pinda .
Vetbollen
Fruit ( geen kleine stukken )
Dierlijk vet ( kaas , reuzel ...)
Gekookte rijst ( let op dat er niet teveel zout op zit )

Tips :

Strooi vogelvoer
Geef broodkruimels
Lok insecten,
Veel vogels hebben insecten op hun menu. Bloeiende planten in de tuin kunnen die insecten voor ze lokken.
Ruim niet te netjes op,
Ruim de tuin niet te netjes op. Juist tussen losse bladeren en takken vinden vogels voedsel en beschutting.
Plaats een drinkschaal
Hang een nestkast op
Denk om de kat
Plak stickers,
grote ramen en windschermen zijn levensgevaarlijk voor vogels
Plant een doornenstruik,
kleinere vogels voelen zich veilig in een doornenstruik, zoals meidoorn of berberis.

Veel succes met je hotelletje

groetjes[afbeelding verwijderd niet-https]
thuja
zaterdag 24 oktober 2009 - 11:34
Rodger

Rodger

Hallo Lysianthus,
alle granen ,pitten en noten zijn ideaal om vogels naar je tuin te lokken
Zorg wel dat die op een bepaalde hoogte voor je vogels bereikbaar zijn(voedertafel) zodat poezen geen vrij spel hebben .
Voederen van brood is af te raden .
groetjes
rodger
zaterdag 24 oktober 2009 - 11:38
printemps

Printemps

Een ander weetje/tip in verband met ongewenste (on)kruidgroei

Neem gepelde zonnebloempitten,gebroken mais,havervlokken en andere gebroken zaden

Dan moet je nadien minder wieden of rotzooi opkuisen
In een klein tuinje zoals de onze stoort dat soms

Ook even opletten met andere diertjes die ongewenst komen eten
(muisjes en ratjes) die hebben ook soms honger en die komen er ook naartoe


mvg



Ik strooi soms ook ook wat levende meelwormen
zaterdag 24 oktober 2009 - 12:35
Polplastron

Polplastron

Pinda's worden ook afgeraden omwille van het feit dat er zich hierop een giftige schimmel kan ontwikkelen.

Laat inderdaad zo veel mogelijk insecten in de tuin hun gang gaan. Laat bladluizen zitten en je zult in de zomer heel wat kool- en pimpelmezen aan de slag zien om deze "plaag" te bestrijden. 't Scheelt een hoop werk, 't is ecologisch, economisch (geen geld uitgeven aan nutteloos vergif) en leuk om bezig te zien.

Groetjes,

Pol
maandag 26 oktober 2009 - 12:41
Esem

Esem

Ik zie ook tussen alle antwoorden staan 'geef ook broodbruim'.

Brood of broodkruim mag en moet je zeker niet aan de vogels geven.
Namelijk brood heeft voor de vogels geen enkele voedingswaarde ,ze krijgen er wel een volle maag van maar gaan eigenlijk achteruit,en het is de bedoeling om de vogels bij te voederen om ze sterk te maken en zo makkelijker de winter door te komen.

Ook lees je soms al eens tijdens de vorstperiode wat zout toe te voegen aan het water tegen bevriezing,ook dat mag je zeker niet doen de vogels sterven van het opnemen van zout water.

Je beter regelmatig te water verversen of het vorstvrij te houden door deze te verwarmen met een of ander zelf gemaakt verwarmingssysteem door gebruik te maken vb. een gloeilamp of iets dergelijks.

Gr Eddy,
zondag 1 november 2009 - 13:13
Lysianthus

Lysianthus

Is dit een goede oplossing?


[afbeelding verwijderd niet-https]


zondag 1 november 2009 - 13:26
Esem

Esem

Ik denk het niet lysi met de kat op de achtergrond die de vogels gaden slaat.

Maar ik denk dat het wel gezellig moet zijn met zo'n bende vogels in de tuin.

Eddy,
zondag 1 november 2009 - 13:37
Thuja49

Thuja49

Dit lijkt me ook niet meteen de oplossing Lysianthus

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
thuja
zondag 1 november 2009 - 17:04
Lysianthus

Lysianthus

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 1 november 2009 - 18:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon