menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaapjes

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik heb schaapjes!
nou ja ze zijn niet van mij,maar ze zijn hier voor een paar weken om het gras beetje kort te eten.
dus eigenlijk zijn ze te leen,en dus mag ik ze bekijken en bewonderen en voeren(ook al mag dat weer niet teveel want ze moeten het gras kort krijgen)
is al een goede oefening voor later,want ooit willen we zelf ook schaapjes;al beetje ervaring opdoen.
ze hebben wel geen oormerken in? dacht dat dat verplicht was,maar volgens de eigenaar kan dat geen kwaad: ze hebben ze wel,zit bij de eigenaar thuis....vreemd.
is niet verplicht om aan de oren te hangen,maar er was wel iets dat nog in orde gebracht moest of zo,denk in verband met het vervoer naar hier want dat mag ook niet zomaar,ik was er niet bij toen mijn man ze ging halen,dus heb het niet helemaal begrepen.
in ieder geval zitten ze nu in mijne hof en ze zijn mooi!!
jammer dat het maar voor een paar weken is......
zondag 27 september 2009 - 01:37
Peppody

Peppody

Gezellig schaapjes in de tuin! Heb je ook een foto?
zondag 27 september 2009 - 09:47
Thanja

Thanja

Wat leuk! Een fotootje van de prachtbeestjes?

zondag 27 september 2009 - 10:31
rialle

Rialle

Oh leuk Cetinel! Stiekem ben ik een beetje jaloers hoor!! Maar het is je van harte gegunt na al die ellende.
Lijkt me enig, wat schaapjes in de tuin. Oh had ik maar meer plaats.......
Hoeveel schaapjes heb je te leen?

Ook ik ben nieuwsgierig naar een fotootje!

Groetjes Rialle
zondag 27 september 2009 - 14:18
cetinel

Cetinel

[afbeelding verwijderd niet-https]

2 witte en 2 bruine zijn het,de witte zijn rammen en de bruine ooien hebben ze gezegd.

[afbeelding verwijderd niet-https]

boomkes moesten eraan geloven,heb er gaas rond gedaan,maar die gebruikten ze om met hun poten op te steunen om nog hoger te geraken

[afbeelding verwijderd niet-https]

er is zo een 500m² afgezet met van dat oranje net in plastic...ongelooflijk dat ze daarbinnen blijven
echtgenoot zei dat dat wel lukt en ik geloofde hem niet.
tis de bedoeling dat we na een week of drie ze aan de andere kant zetten,we hebben ze dus niet direct de volledige ruimte gegeven.
schaapje links houd niet zo van fotos
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 27 september 2009 - 23:37
printemps

Printemps

Gefeliciteerd

En in het voorjaar een hele hoop kleintjes


Maar 2 rammen gaan die geen ruzie maken ??
Ik hoop van niet

mvg
maandag 28 september 2009 - 14:10
cetinel

Cetinel

t zijn nog jonkies,die gaan toch op een paar weken al geen boel zoeken?,
maandag 28 september 2009 - 14:21
Peppody

Peppody

toch niemand die dat ziet in een achtertuin.

Als ik ooit schaapjes of landgeiten koop hoop ik ook dat ze geen oormerken hebben. Die bewaar ik wel in de keukenla. Het zijn dieren, geen dingen, moet je kijken wat voor grote gaten die beesten soms hebben in de oren en helemaal aan 't zweren. Degene die dat ooit heeft bedacht was geen dierenvriend volgens mij. Doe mij maar schaapjes zonder die lelijke oorbellen hoor

En ik vind de schaapjes hierboven mooooi!! Wat een schatjes hé.
maandag 28 september 2009 - 17:27
cetinel

Cetinel

die oormerken hebben ze dus wel,want ik vroeg me ook af waarom ze geen bellekes inhadden,maar volgens de eigenaar hoeven ze die niet persé in?(zou hij ons wat wijsgemaaket hebben?)hij heeft ze dus wel.zitten nog gewoon thuis bij hem.
en aangezien ze hier niet al te lang gaan blijven....
dinsdag 29 september 2009 - 08:46
cetinel

Cetinel

hm,en het feit dat ze hier bij mij lopen nu,kan dat kwaad,ik bedoel: stel er komt controle en ze voelen de eigenaar aan de tand,kunnen ze mij dan ook een boete of zo geven omdat ze op dit ogenblik bij mij lopen??
wie moet die oormerken aan de oren bevestigen,is dat iets dat men zelf kan??(vrees dat ik het niet zal kunnen)dus gewoon die merken naar hier halen is ook niet genoeg..
wat ingewikkeld allemaal zeg! en ze zijn niet eens van mij!
die oormerken hebben toch nummers,horen ze die ook niet bij te houden in een soort register(was, me ooit es gezegd)wat doet men eigenlijk als er een schaap sterft of verkocht word?)
dinsdag 29 september 2009 - 09:47
rialle

Rialle

Hoi Cetinel,

Het zijn wel schatjes hoor. Ik zou ze zo komen knuffelen als ik wat dichterbij woonde. En mijn jongste dochter zou zeker meekomen want die is helemaal gek van schapen. Zij heeft een hele verzameling schapenknuffels op haar kamertje, allemaal Wollies....Wollie (papa) Wolla (mama) en een hele hoop kindjes waaronder Wollywood.

Ik zou me als ik jou was niet zo druk maken over die oormerken. Het zou wel erg toevallig zijn als ze net bij jou in de korte tijd komen controleren. Misschien kun je die merken inderdaad naar jou halen als evt bewijs. Ik denk toch dat bij evt controle jou niets te verwijten valt omdat de schaapjes niet jou eigendom zijn.

Ik zou zeggen geniet van je schaapjes, en vertroetel ze maar fijn!

Groetjes Rialle
dinsdag 29 september 2009 - 10:49
cetinel

Cetinel

oef! ze zijn wel leuk he!
moet toch overal het feine van te weten komen,want ooit willen we er zelf...
iemand verder enig idee van ras?(als ze al een ras zijn)
dinsdag 29 september 2009 - 11:38
printemps

Printemps

Bij mijn ouders vroeger met de koetjes kwam de volgens mij de veearts
Die schetste de kenmerken (vlekken enzo)op een kaartje en deed dan de oorbellen in


mvg

dinsdag 29 september 2009 - 13:29
Thanja

Thanja

Fotogeniek of niet... ik vind ze prachtig! En heerlijk dat er weer eens schaapjes zijn zonder die lelijke oorflappen.

Wat jammer dat het van de wet niet mag, ook niet in je achtertuin. Het wordt tijd dat de schaapjes en koeien ook gewoon een chip krijgen, net als de honden en katten: volgens mij zo goed als pijnloos en cosmetisch verantwoord.



*beetje jaloers*
dinsdag 29 september 2009 - 19:30
Peppody

Peppody

De link van Dirk aanklikbaar gemaakt!

http://www.haboshof.nl/index.html
dinsdag 29 september 2009 - 19:53
Rita1960

Rita1960

Hoi Cetinel,

Mooi dat ze er nog zijn zonder die lelijke gele misvormende flap in het oor (burgerlijke ongehoorzaamheid bij mij op dit moment)

Zolang als ze niet vervoerd worden is er m.i. niets aan de hand. wel even zorgen dat je de bijbehorende gele flappen in huis hebt.
Voor paarden/pony's geldt hier in NL hetzelfde alleen zijn die dan gechipt. maar voor het vervoer over de weg aan de hand ben je geen flappen/chips nodig maar wel als je ze vervoert per "as" lees in een trailer/aanhangwagen.
Er zijn ook minder ontsierende flappen, de zgn blikjes deze mogen ook.
De bruine schapen zouden weleens blauwe texelaars kunnen zijn. Voor wat betreft de witten.. geen idee

En ik blijf bij mijn mening dat diegene(n) die deze lelijke flappen bedacht heeft zelf maar van die flappen in zijn/haar oren moet gaan hangen (zijn ze ook meteen herkenbaar!

Maar het zijn idd goede grasmaaiers.

groetjes,
Rita

dinsdag 29 september 2009 - 19:59
Angelo

Angelo

ik geloof dat je ze alleen moet oormerken als je ook effectief kweekt voor het ras te behouden of dergelijke. Maar voor gewoon als hobbydier bij je thuis is dit niet verplicht, dacht ik hé

Mijn Ouessants zijn ook niet geoormerkt, daar dit zeer lelijk is, en ik dit gewoon mishandeling vindt, want ze scheuren heel makkelijk uit, en met zo kleine oortjes dat mijn schaapjes hebben, is het al helemaal geen zicht dan.


greetz
dinsdag 29 september 2009 - 21:32
cetinel

Cetinel

aha,die link van dirk is interessant,daar ga ik even neuzen,der komt blijkbaar heel wat bij kijken zeg,als je schapen wilt houden.....
je moet je om te beginnen al registreren etc...

gisteren hebben ze al uit mijn handen gegeten ik hoop, eigenlijk stiekem dat er een drachtig is,dan kan die niet verkocht(2 zijn zowiezo al verkocht en die andere 2 zijn ook besproken blijkbaar,maar die gaan dus naar de slacht behalve als ze drachtig blijkt)
dus hoop ik natuurlijk dat ze drachtig is,dan kan die mens der niks mee.......enne,dan kunnen wij mischien wel kopen???(best even overleggen met mijn man voor ik tot zoiets overga)

zucht,schapen......
woensdag 30 september 2009 - 10:14
cetinel

Cetinel

we hebben de bruine ooi overgekocht!!samen met nog 2 witte lammetjes van dit jaar(kwam meneer zomaar mee aanzetten)dus nu hebben we drie schaapjes van ons zelf!!
alleen zijn het dus "zwarte schapen" en die moet ik dus gaan witwassen :gutgut:
ik heb net gebeld met de dgz vlaanderen(dierengeneeskundige zorg)en mijn uitleg gedaan.
ze sturen me de formulieren op om te registreren en na het krijgen van een beslagnummer kan ik dan de oorbelletjes bestellen.
hehe ik voel me opgelucht nu dat die illegalen hier asiel gaan krijgen uh2:
en nu maar hopen dat de bruine ooi wél zwanger zal blijken.......
of ik ze de belletjes ook daadwerkelijk in de oren ga doen weet ik niet,vind ik beetje zielig en heel lelijk :| maar dan heb ik ze in ieder geval al.
dinsdag 8 december 2009 - 09:47
jack1

Jack1

leuk dat je nu ook schaapjes heb .geniet er van this dta ik net niet genoeg plek heb .want anders .....

die oormerken .in een word afschuwelijk is het .....er zijn dieren die ze in hebben en ontstoken ooren er van krijgen of ze scheuren helemaal uit .geef mij maar een schaap zonder die ondingen aan zijn oren
dinsdag 5 januari 2010 - 11:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon