menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met mijn kippen

Ga naar meest recente reactie

jelle1

Jelle1

Hallo

Ik weet niet als ik hier op de juiste plaats mijn vraag stel. Ik ben net lid geworden en heb een prbleem met 1 van mijn kippen. Ik had in de paasvakantie van dit jaar 3 kippen gekocht. In het begin kreeg ik elke dag 3 eieren maar dit veranderde echter tot ergens begin juli. Toen kreeg ik nog maar 2 eieren in plaats van die drie. Na aan paar keer goed observeren, ben ik te weten gekomen welke kip niet legt.
Ik heb op vele forums al gelezen dat deze kippen meestal een minder rode kam en lellen hebben maar dit heeft ze niet. Ik heb al geprobeerd met een nepei maar dat heeft ook niet gewerkt.
Ik weet niet meer wat ik moet doen. Zou iemand weten hoe ik dit kan oplossen?

MVG

Jelle
zondag 30 augustus 2009 - 16:45
Polplastron

Polplastron

Hoi,

Ik zou me er niet te erg zorgen over maken. Soms leggen onze kippen ook eens wat meer of wat minder. Ze lijken me zelfs soms last te hebben van het weer.

Ook stress kan natuurlijk een factor zijn. Misschien wordt die kip wel door de anderen gepikt?

Het nep-ei heeft enkel als doel om de kippen te leren waar ze hun eieren moeten leggen. Het is niet zo dat ze door het kalkei worden aangzet tot leggen.

Blijf je kippen afwisselende voeding geven en tijd. Misschien krijg je volgende maand en anders volgend jaar weer wel drie eieren.
zondag 30 augustus 2009 - 20:02
jelle1

Jelle1

Door de andere kippen wordt ze niet gepikt. Ik zal maar blijven wachten en hopen op een derde ei.
Nu heb ik nog een vraag. Ik heb onlangs ander voer aangeschaft. Het voer dat ze in het begin kregen was gemengd met legmeel. Nu heb ik voer met legkorrels. Ik heb de indruk dat ze die korrels niet opeten. Ik heb het getest door een handvol van dat voer over de grond te strooien en ze pikten alles behalve die legkorrels. Nu hoop ik dat ze die legkorrels wel zullen eten door het gewoon in hun voederbak te laten staan tot deze op zijn.
zondag 30 augustus 2009 - 20:10
matteke

Matteke

Voor de verkoop gekweekte kippen krijgen enkel meel in hun hok. Daardoor kennen ze geen korrels.
zondag 30 augustus 2009 - 20:23
York

York

Maak je maar niet ongerust Jelle. Ik heb al 20 jaar kippen en ik ken er dus wel iets van. Er is een periode dat kippen niet leggen, dikwijls als het kouder wordt of als het nat weer is. Ik geef nooit legkorrels maar gewoon een mengeling van maïs, gerst en tarwe. Verder krijgen ze de restjes van de keuken, zoals een beetje sla, soms wat brood, gekookte aardappelen, gekookte groenten. Ik geef nooit resten van vlees.
Succes met je kippen
zondag 30 augustus 2009 - 22:25
jelle1

Jelle1

Ok, dan ben ik wat gerust gesteld.
maandag 31 augustus 2009 - 09:21
butterflyke

Butterflyke

ik heb 36 kippen en ik heb maar 7 eitjes per dag.deze kippen hebben zich voordien teveel moeten concentreren op dag in dag uit te leggen dat ze nu weinig leggen,maar ik wacht gewoon of tot volgend voorjaar,dan zal alles wel wat beter gaan.
mijn kippen zijn gezonder en levendiger dan ooit,en ik kom meer dan rond met die eitjes dus meer moet dat voor mij nie zijn
zondag 6 september 2009 - 17:24
York

York

Waarschijnlijk zijn je kippen uitgelegd voor dit jaar Butterflyke. Er is een periode dat ze niet of weinig leggen, hier raap ik ook veel minder eikes dan enkele weken geleden. Het kan ook zijn dat de dieren te oud worden dan is het ook gedaan met de eikes, dat is hier ook het geval. Maar ja dat is niet zo erg, ze mogen hier een rustige oude dag al scharrelend slijten
zondag 6 september 2009 - 18:14
butterflyke

Butterflyke

mijn kippen komen van een eierenbedrijf,dus zijn afgedankte kippen maar voor mij leggen ze meer dan voldoende en ik heb er alle vertrouwen in dat ze volgend jaar nog beter gaan leggen
woensdag 9 september 2009 - 16:14
York

York

Er is veel kans dat ze rond de maand maart opnieuw beginnen leggen. Succes
woensdag 9 september 2009 - 21:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon