menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bezige bij

Ga naar meest recente reactie

FOSSA

FOSSA

zijn die beestjes nooit eens toe aan een beetje rust?

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 1 juli 2009 - 10:54
lentemode

Lentemode

Schitterend vind ik dit !!!

Als je zoiets in je tuin kan gadeslaan, beleef je een geslaagde dag, toch ?
Ze kruipen er helemaal in tot ze onzichtbaar zijn en dan heb je zo'n zoemend en bewegend digitaal klokje, 'k bedoel een bloempje van het vingerhoedskruid...

Groetjes,
Mia
woensdag 1 juli 2009 - 11:22
FOSSA

FOSSA

Mooie woordspeling Mia!

En voor deze koningin vind ik geen woorden

Allemaal Beestjes

woensdag 1 juli 2009 - 11:48
jdcoster

Jdcoster

Bezige hommel Fossa.
Ik reageer daar op omdat ik soms bijenzwermen ga ophalen voor de brandweer.
Twee keer op drie verplaats ik me dan onnodig omdat het over hommelnestjes gaat op de onmogelijkste plaatsen, die absoluut geen overlast veroorzaken.
Er bestaan nog veel misverstanden op dat vlak.
Een absolute kampioen in onwetendheid woont er in mijn straat. Hij contacteerde de politie met de vraag of hij daar de brandweer moest bijhalen. Daar heeft men hem naar mij verwezen. Toen ik daar kwam ging het eigenlijk over een paar bijtjes van mijn volken en heel veel zweefvliegen die zich te goed deden aan de nectar van de klimhortensia op zijn voorgevel.
Een tijdje geleden belde een uitbater van een supermarktje ook al weer naar de brandweer omdat bepaalde klanten dreigden niet meer te komen met al die bijen op zijn parkeerplaats. Ook daar was het zo dat de parkeerplaats af geboord was met heerlijk ruikende Cotoneasters in volle bloei, uiteraard weer vol met bijen en vooral weer zweefvliegen.
Ja, ja je maakt wat mee.
Groetjes
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 1 juli 2009 - 11:58
Gege1984

Gege1984

Hommels, bijen en zweefvliegen, heb ik gelukkig geen last van (voor zover ze al last kunnen veroorzaken)... De wespen die zijn pas irritant (en muggen en vliegen)
woensdag 1 juli 2009 - 14:16
lentemode

Lentemode

Wat een mooie 'zachte' foto, jdcoster !

Groetjes,
Mia
woensdag 1 juli 2009 - 21:00
Matabish

Matabish

Het is toch wel hóógtijd dat op TV wat leerrijke programma's gegeven worden!!
Als je merkt hoe weinig de mensen en de kinderen tegenwoordig over de natuur weten, zielig hoor!!!

jdcoster, ik hou van je bijtjes.

Groetjes,
Matabish.
donderdag 2 juli 2009 - 00:57
Gege1984

Gege1984

Ik vond de extra's op "Bee the movie" best leerzaam hoor

De hommel en bijen zijn trouwens wel erg aan elkaar verwant dat er vaak ook op taxanomisch niveau geen onderscheid gemaakt wordt. de verwantschap is tevens uit de engelse naam te halen honeybee en bumblebee.

Persoonlijk vind ik hommels dan weer leuker dan bijen, maar waarschijnlijk komt dit door hun wat logge soms wat onhandige voorkomen in combinatie met de haren, wat ze een aandoenlijker uiterlijk geeft.

Wat echter wel een groot verschil is tussen bijen en hommels, is dat een hommel meerdere malen kan steken en bijen maar 1 keer, dus wat dat betreft is een hommel meteen minder aandoenlijk
donderdag 2 juli 2009 - 08:08
Polplastron

Polplastron

Een collega van mij vertelde me een tijdje terug dat hij toch overlast had van een hommelnest die gevestigd was in zijn tuin. Die beesten bleken aardig agressief te zijn! Ik had dat nog nooit gehoord, maar die collega vertelde me dat de brandweer deze nest toch had verwijderd hoewel ze dat normaal gezien niet deden. Bizar hé!

Overigens blijkt uit onderzoek dat die beestjes wel degelijk geregeld rusten. Bijen schijnen in shiften van 5 uur te werken. Hoe ze dat onderzocht hebben weet ik niet, maar het geeft toch een nieuwe kijk op "bezige bij"!
vrijdag 3 juli 2009 - 14:56
jdcoster

Jdcoster

Deze week en ook de volgende, bloeien hier de lindebomen.
Dan vliegen de bijen als gekken en halen per volk zowat 1 kg nectar per dag binnen. Ze maken daarvoor vluchten tot wel drie kilometer ver in de omtrek.
vrijdag 3 juli 2009 - 23:20
lentemode

Lentemode

Zo is dat zeker, Matabish !!!

En jij verwacht de natuureducatie van TV ???
Zal wel rap weggezapt worden door ongeïnteresseerde jongelui...

En waarvoor dienen de scholen dan ???
Geef toe, milieubewust leven groeit toch vanuit de kennis en het begrijpen van moeder natuur...

't Is hemeltergend hoe weinig bijvoorbeeld zesdeklassers echt aan parate kennis bezitten over het reilen en zeilen in de wereld van de natuur...
Ze zijn namelijk opgegroeid in de 'dat - zoek - ik - wel - even - op - mentalitiet' !
Maar of ze het dan ook doen en die broodnodige kennis zo verwerven ???


Groetjes,
Mia
zaterdag 4 juli 2009 - 11:20
printemps

Printemps

Ik geloof nooit dat een hommel meerdere malen kan steken

Een wesp kan meerdere keren steken

Een bij sterft na ene steek

mvg

zaterdag 4 juli 2009 - 12:46
Matabish

Matabish

Vroeger waren de ouders ook veel meer begaan met de natuur en hadden meer tijd voor de kinderen.
Maar nu ze verplicht zijn om beiden te gaan werken hebben ze noch voor het ene, noch voor het andere nog de tijd.
Héél spijtig, want liefde voor de natuur verzacht de zeden!!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
zaterdag 4 juli 2009 - 22:44
Heike

Heike

Zonder bijen geen leven...
Het is een feit dat kinderen meer natuur'vreemd' worden. Ik pleit voor minder speelgoed en meer wandelingen in de natuur.
Gisteren nog moest mijn dochter naar een verjaardagsfeestje, in een grote hal speelden ze een laser-game... Jeetje, ik krijg er de kriebels van. Haar feestjes staan altijd in teken van de natuur. Zo deden wij al eens ooit een heus bosspel, met leerrijke opdrachten en verleden jaar lieten we twee ervaren natuurgidsen een gezellige groep kinderen doorheen een natuurgebied loodsen. 's Avonds bouwden ze een vlot en hebben ze daar ieder om beurt op rond gedobberd.
zondag 5 juli 2009 - 11:33
lentemode

Lentemode

Heerlijk, Heike !

Fijne dag !
Mia
maandag 6 juli 2009 - 11:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon