menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke vogel is dit

Ga naar meest recente reactie

Sarah

Sarah

Al een jaar lang komt deze vogel bij ons in de tuin. Ik zie er altijd maar dus ik weet niet of er misschien nog een tweede ergens is. Aangezien er bij ons nooit veel anders komen dan Koolmeesjes, merels, mussen en al dat soort huis tuin en keuken vogels, valt deze wel erg op.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Foto niet erg scherp, heb hem heel snel moeten nemen.

gr. Sarah
donderdag 11 juni 2009 - 15:11
Ed50

Ed50

Dag Sarah,

het is een Vlaamse gaai. Hij is een kraaiachtige, dus verwant aan eksters en zo.
Het is een bosvogel die ook wel in tuintjes op zoek gaat naar iets eetbaars maar broeden zal hij in je tuin waarschijnlijk niet tenzij je een grote tuin hebt met veel bomen.

Groetjes,
Eddy
donderdag 11 juni 2009 - 15:18
Sarah

Sarah

Hoi Eddy, dat heb je snel gedaan. Een echte vogel kenner.
Nee helaas heb ik geen grote tuin laat staan bomen. Ik woon in de hoekse waard
met wel veel bomen en groen maar niet direkt bossen. Ik vraag me toch wel af
hoe hij bij ons terecht komt dan. Beetje verdwaald misschien?

gr. Sarah
donderdag 11 juni 2009 - 15:23
printemps

Printemps

Je moet eens goed kijken als die wil gaan vliegen
Dan zie je pas hoe mooi die is

Vroeger jaren werden die helaas gedood

mvg
donderdag 11 juni 2009 - 15:27
chatoela

Chatoela

@sarah, knappe tuinbezoeker heb jij !!

Inderdaad mooie vogels, heb er deze winter ook een paar op bezoek gehad, maar nu zie ik ze niet meer, vinden nu waarschijnlijk genoeg eten in het bos.

@printemps, waarom werden die vroeger gedood?????


groeten,
karin
donderdag 11 juni 2009 - 15:58
printemps

Printemps

@ chatoela

Kweet niet waarom
Ik denk dat ze teveel op de akkers zaten te smikkelen
Maar de boeren roofden ook de nesten

Ze noemden die vogels ook 'rotzakken'

mvg
donderdag 11 juni 2009 - 16:03
chatoela

Chatoela

de vraag is wie hier de echte "rotzakken" zijn

groeten,
karin
donderdag 11 juni 2009 - 16:15
Sarah

Sarah

@Printemps, inderdaad als ze gaan vliegen zijn ze echt mooi.

@Karin, ik hoop dat er bij ons niet die "rotzakken"zijn die jij bedoelt
zodat ik nog lang van deze "rotzak" mag genieten.

groetjes Sarah

donderdag 11 juni 2009 - 16:30
annis

Annis

Hier komt ook altijd een Vlaamse Gaai drinken aan de waterbak het zijn erg mooie vogels. Het is alleen als je in het broedseizoen in het gebied van de Vlaamse Gaai komt kunnen ze agressief worden en je aanvallen.

@nnis
donderdag 11 juni 2009 - 17:09
xerofyt

Xerofyt

dit exemplaar vond m'n buurman zondag ll. in de weide:

http://img3.imageshack.us/img3/470/vlgaai.png

Groet,
Xerofyt
donderdag 11 juni 2009 - 18:28
kerstkind

Kerstkind

Hoihoi,

persoonlijk vind ik de Vlaamse gaai een mooie vogel qua kleur.
Maar ik heb wat gegoogled en vind het volgende:

"Hij is schuw en terughoudend, en met reden. Jarenlang werd hij belaagd door mensen, omdat hij de eieren en kuikens stal van fazanten, patrijzen en andere jaagbare vogels. Vaak werd hij afgeschoten. Daarom blijft hij in landelijke gebieden uit het zicht."

Vandaar dus...... Een verhaal heeft meestal twee kanten nietwaar.
Ik weet van mijn man dat een Vlaamse gaai ook altijd meer "rooft" dan hij kan
verteren. Dat is ook niet zo netjes. Maar eet dan om te eten en te overleven,
en niet om te roven en te vernielen.

groetjes José
donderdag 11 juni 2009 - 18:37
Rita1960

Rita1960

Sorry, maar ik zie geen foto

Maar.. ik zie hier wel dagelijks vlaamse gaaien en ik woon toch landelijk.
Wist je ook dat ze voorraadschuren aanleggen?? en dan vergeten waar ze ze aangelegd hebben en dat daar dan de muizen e.d weer van profiteren?

groetjes,

Rita

Nu zie ik wel een foto.. (20.00 uur) 't is idd een Vlaamse Gaai.
donderdag 11 juni 2009 - 19:19
York

York

Hoi Sarah,
Ik ben blij dat je deze foto geplaatst hebt, zo is voor mij een jarenlang geheim opgelost. Hier mijn verhaal : Ongeveer 30 jaar geleden woonden we in een klein dorpje. Daar zag ik op een dag een wondermooie vogel met een prachtige blauwe kleur. Ik vond de vogel zo mooi dat het mij al die jaren is bijgebleven, maar spijtig genoeg scheen niemand te weten welke vogel het was toen ik hem beschreef en nu na al die jaren staat hij hier op mijn scherm. Oprecht bedankt Sarah.
donderdag 11 juni 2009 - 19:40
xerofyt

Xerofyt

Sorry, maar het lukt me niet de foto te plaatsen. Ik kan het icoontje voor de afbeelding niet aanklikken. M'n pc heeft de laatste week rare kuren.
Wat je wel kan doen is de url kopiëren en dan plakken in de adresbalk en enter.
Opgelet! de afbeelding is niet voor gevoelige zielen.

Groet,
Xerofyt
vrijdag 12 juni 2009 - 10:42
Rita1960
vrijdag 12 juni 2009 - 18:56
xerofyt

Xerofyt

nog eens proberen maar dan zonder het afbeeldingsicoontje te gebruiken

Allemaal Beestjes

vrijdag 12 juni 2009 - 19:07
lo

Lo

De Vlaamse gaai (in sommige dialecten wuiten genoemd) heeft als bijzonderheid dat hij hagen afstruint op zoek naar vogelnesten, onthoudt waar die nesten zich bevinden, om dan wanneer hij zelf jongen heeft die nesten te gaan plunderen.
Het is dus inderdaad een nestenrover, reden waarom hij niet zo geliefd is bij sommigen. Niet voor niets staat zijn volksnaam wuiten voor 'deugniet'.
maandag 6 juli 2009 - 22:40
Polplastron

Polplastron

De natuur is niet wreed! De dieren doen gewoon wat ze doen omdat ze niet anders kunnen! Enkel mensen zijn wreed!
dinsdag 7 juli 2009 - 16:51
Sarah

Sarah

De natuur regelt zichzelf hé.......
dinsdag 7 juli 2009 - 17:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik ken ook lieve mensen.
donderdag 9 juli 2009 - 19:05
Heike

Heike

Naar het schijnt wordt de vlaamse gaai nu gewoon gaai genoemd...
vrijdag 10 juli 2009 - 20:41
lo

Lo

Je hebt ook Turkse tortel, Engelse gele kwikstaart, Canadese rietgans... en Duitse herder, Ierse setter... en Amerikaanse eik... enz. Ik zou dus niet weten waarom men die naam zou veranderen.
vrijdag 10 juli 2009 - 20:59
Heike

Heike

Wikipedia spreekt over de 'gaai' die ook wel 'vlaamse gaai' wordt genoemd...

en hier kan je nog meer lezen...
https://fuzzy.arts.kuleuven.be/rewo/Medwvd/wvd15/WVDco152vlgaai.htm
vrijdag 10 juli 2009 - 21:10
Rita1960

Rita1960

Bij ons heet 't ie - gelukkig- nog steeds Vlaamse Gaai. En vergeet niet dat wikipedia een vrije encyclopedie is die niet voor niets steeds aangeeft dat de inhoud hiervan voor rekening komt van de autoren (schrijvers).

Er zijn meerdere soorten gaaien waaronder de Vlaamse Gaai.

groetjes,

Rita
vrijdag 10 juli 2009 - 21:18
Heike

Heike

Het is helemaal niet mijn bedoeling om hier mijn gelijk te halen, maar sla maar eens een nieuwe editie open van een vogelboek... Je zal zien dat de vlaamse gaai nu gaai genoemd wordt.
Voor vele mensen is dit verwarrend, des te meer omdat de naam zo ingeburgerd is... hoewel in bepaalde delen van Belgie men altijd al sprak over de gaai.
vrijdag 10 juli 2009 - 21:32
Rita1960

Rita1960

nee hoor Heike, gelijk halen hoeft helemaal niet maar ja..ik woon nu eenmaal in noord-nederland en zo noemen we hem/haar nog steeds.
Eigenlijk zou het net zo moeten zijn als bij de planten, gewoon het beestje bij zijn L. naam gaan noemen of te wel Garrulus glandarius, maar da's dan ook weer zo'n mond vol hè.. ach en of we hem nu Vlaamse Gaai of Gaai noemen het blijft een mooie vogel die ik hier bijna dagelijks zie en dagelijks hoor
als hij/zij weer eens onraad (lees katten) ziet...

lieve groetjes,

Rita
vrijdag 10 juli 2009 - 21:42
JovanDreumel

JovanDreumel

Hier noemen we hem in de Achterhoek ook Vlaamse gaai. En inderdaad alleen de Latijnse naam telt voor het gelijk.
Zo kennen wij in het Nederlands ook Pioenroos, Gelderse roos, Stokroos, Kerstroos en daar is niet een roos bij
Maar de (Vlaamse) gaai is een rover.
vrijdag 10 juli 2009 - 21:55
Rita1960

Rita1960

nee Jo,
alle "rozen" met uitzondering van de Gelderse roos die jij op somt hebben geen doornen..
en dat de Vlaamse gaai een rover is.. dat staat als een paal boven water. Ieder jaar sneuvelen hier een paar jonge houtduiven, die zich net uit hun ei ontworsteld hebben aan of te wel Vlaamse Gaaien of te wel een ekster of te wel kraaien...

ja.. sometimes..live sucks

groetjes,

Rita

nb: dit jaar hebben de houtduiven - tot nu toe- met succes 1 jong voortgebracht.
en ze zijn alweer aan het broeden..
vrijdag 10 juli 2009 - 22:10
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik moet ook altijd een paar extra tuinbonen zetten, want die komen ze ook halen. Die peuteren ze keurig uit de peulen.
P.s. De Gelderse roos heeft volgens mij ook geen doornen. Of moet ik beter kijken???
vrijdag 10 juli 2009 - 23:02
Rita1960

Rita1960

hebben wij het dan wel over dezelfde "gelderse roos"?

De Gelderse roos (Viburnum opulus) is in de Benelux inheems. ... Ze hebben scherpe doorns van 1 tot 2,5 cm lang. ...

groetjes,

Rita
zaterdag 11 juli 2009 - 00:03
JovanDreumel

JovanDreumel

We geraken van het topic af. Maar nog nooit heb ik er doornen aan gezien. Ook heb ik hem jarenlang in de tuin gehad. De Viburnum oplulus Sterile en dan bestaat er geen misverstand. Maar ik ga de doornen zoeken. In de beschrijving wordt ook niet gesproken van doornen. http://www.tuinadvies.nl/gelderse_roos.htm
zaterdag 11 juli 2009 - 08:51
Rita1960

Rita1960

@ Jo en Dirk,

Jullie hebben helemaal gelijk!!!

groetjes,

Rita
zaterdag 11 juli 2009 - 18:40
lo

Lo

Nu, onze vriend de (Vlaamse) gaai is niet zo'n probleem. Prachtige vogels overigens die ik met plezier in mijn tuin begroet. De kauwen zijn veel erger, een ware plaag tegenwoordig. Als je niet oplet nestelen ze in de schoorsteen met de daaropvolgende winter schouwbrand tot gevolg. Ze brengen enorm veel schade toe aan het fruit, maar ook aan landbouwgewassen. Mijn buurman (landbouwer) betrapt hen er steeds weer op dat ze de plasticfolie van de inkuilputten kapotpikken om aan de maïs te komen. Met vooral rotte plekken tot gevolg. Het probleem van de kauw is niet dat er kauwen zijn (ook prachtige vogels overigens), maar dat er zoveel zijn. Maar bon, nu ben ik toch een tikje aan het afdwalen.
groetjes
zaterdag 11 juli 2009 - 20:40
JovanDreumel

JovanDreumel

Over kauwen gesproken!. Je kunt ze tam maken.
[afbeelding verwijderd niet-https]

Hier zit hij op mijn schouder.
Maar na een tijdje kwam hij toch niet meer terug.
zaterdag 11 juli 2009 - 21:11
lo

Lo

Ja, weet ik, dat geldt voor alle kraaiachtigen (ekster, Vlaamse gaai, roek, raaf, kraai...)
zondag 12 juli 2009 - 13:57
butterflyke

Butterflyke

ik heb een aantal jaren geleden een jonge vlaamse gaai naar het natuurhulpcentrum gebracht.
die zat bij mijn ex vriend achter in de tuin.
nadat ik die gevangen had was zijn familie boos op me.
zij beweerden dat die nog gevoerd zou worden door de ouders en dan na een tijdje zelf wel zou gaan vliegen.
maar is het niet zo dat zwakke vogels uit het nest worden geduwd?
had een berichtje gehad van het natuurhulpcentrum dat hij na enkele weekjes opvang uitgevlogen is.
als ik hem daar had laten zitten waren de honden en de katten er volgens mij toch mee gaan lopen.

ook moet ik regelmatig jonge musjes uit mn serre halen die langs het dakvenster binnengesukkeld zijn en dan niet meer naar buiten kunnen
dinsdag 14 juli 2009 - 20:10
York

York

Je hebt er goed aan gedaan met de vogel naar het natuurhulpcentrum te brengen. Laat je niets wijsmaken door je familie
dinsdag 14 juli 2009 - 20:23
lo

Lo

Klopt. Wij beschouwen de dingen te veel door de menselijke bril. De jonge gaai zal ten prooi vallen aan een marter, kraai, sperwer... En dat is eigenlijk maar goed ook, want dié dieren moeten OOK eten. Da's nou de natuur: eten en gegeten worden...
woensdag 15 juli 2009 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon