menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wandelende takken

Ga naar meest recente reactie

CindyV

CindyV

Mijn zoon heeft een paar maanden geleden wandelende takken van school meegebracht. Hij apetrots en ik heel wat minder.
Dankzij google heb ik ontdekt dat die zwarte bolletjes op de bodem eitjes zijn. Hoeveel eitjes mag ik zo verwachten? En hoe snel komen die eitjes uit? Ik zag op een klimoptak iets dat lijkt op een babytakje, het is 3 mm lang en 0,5mm dik. Is dat wat ik denk dat het is?
Volgende google duurt het maanden eer dat uitkomt maar hier slechts enkele dagen. Als ik die kleintjes in de vrije natuur laat, is er dan een kans dat ze groot worden? Na het eitjes leggen zouden de takken sterven, maar hoe zie ik dat? Een wandelende tak is niet het meest bewegende beestje.
Veel vraagjes dus en laat het duidelijk zijn. Ik ben een fan van alles wat groeit en bloeit maar niet van wandelende takken.
maandag 27 april 2009 - 18:43
Pieter

Pieter

Hoi,
Als je zoon zijn takken al enkele maanden heeft, is het goed mogelijk dat die de eerste dagen al eitjes hebben gelegd die nu aan het uitkomen zijn. Een dode tak valt gewoon dood op de grond en verkleurt, is goed te herkennen hoor.
Zorg voor voldoende plaats en voedsel, anders zouden de grote de kleintjes wel eens durven opeten.
En laat ze niet in de natuur los, er zijn al genoeg exoten in de natuur. Ze zullen weliswaar niet overleven in de winter, ze horen hier eenvoudigweg niet thuis.
Groetjes,
Pieter
dinsdag 28 april 2009 - 09:46
Polplastron

Polplastron

Laat alstublieft die wandelende takken niet los in de natuur!!!!!!!
Ze zullen waarschijnlijk de winter wel niet overleven, maar ondertussen loopt er weer wel een diersoort rond die hier eigenlijk helemaal niet thuishoort en waar onze natuur geen blijf mee weet!!!

Andere diertjes die ondertussen in onze natuur voorkomen en het voor onze streekeigen planten en dieren vergallen zijn: de roodwangschildpad, de Amerikaanse brulkikker, het Aziatisch lieveheerstbeestje, ...! NIET DOEN DUS!

Hoe jammer het ook is: het is beter voor de natuur als je gewoon je hak op die beestjes zet i.p.v. ze los te laten (Oei, ik ga hier weer commentaar krijgen!! Je kan ). Je kan ze natuurlijk ook weggeven aan mensen die er willen hebben of je kan eens op zoek gaan naar iemand die insecten nodig heeft als levend voer voor zijn terariumdieren.

Groeten,

Pol

P.S.: Pieter was me even voor!
dinsdag 28 april 2009 - 09:51
CindyV

CindyV

Bedankt voor de antwoorden.
Daar had ik nog niet aan gedacht dat die schadelijk kon zijn voor onze diertjes. Weg dus.
Mag ik die eitjes dan gewoon op de composthoop gooien samen met de opgegeten bladeren? Of beter in de afwasbak gooien? Hoe lang leven die beestjes nog nadat ze eitjes leggen? Volgens de juf gaan ze dan dood maar volgens google leven ze 2 jaar?? Mijn zoon kijkt er al weken niet meer naar.

Zeg, Pieter. Voor uw jonge leeftijd weet jij precies wel veeeeel. Ik zou willen dat ik ook zo op de hooghte was fauna en flora.

Groetjes,
Cindy
dinsdag 28 april 2009 - 11:20
Polplastron

Polplastron

Ik zou die eitjes vernietigen door er even warm tot kokend water over te gieten. Zomaar op de composthoop is geen goed idee omdat ze dan alsnog kunnen uitkomen en zich verspreiden.
donderdag 30 april 2009 - 15:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon