menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ocharme de sukkelaar toch wel zielig

Ga naar meest recente reactie

deburen

Deburen

Nood breekt wet. Hoe zielig dan ook. Een kraterveld door zo'n klein beestje. Vind het best wel zielig maar hij had met mij ook geen compassie!

Allemaal Beestjes

donderdag 2 april 2009 - 11:50
chatoela

Chatoela

zo erg.....zijn er geen andere manieren??????
donderdag 2 april 2009 - 12:04
deburen

Deburen

No! er zijn geen andere manieren, neem het van mij aan ik heb het allemaal gezien hoor. Vond het ook verschrikkelijk maar hij (of zij) was op slag dood en is nu in de mollenhemel
donderdag 2 april 2009 - 12:07
Matabish

Matabish

Vréselijk, vooral van zo'n nuttig diertje!!
Toen wij hier kwamen wonen was de voortuin ook een kraterveld.
Wij hebben gewoon een zomer lang telkens de molshopen platgetrapt en die zijn dan verhuist naar de buren.
Na een jaar of twee later waren àlle mollekes uit de streek verdwenen!
'k wou dat ik ze nu kon terughalen!

Matabish.
donderdag 2 april 2009 - 16:45
lentemode

Lentemode

Tjonge,

Mijn hartje breekt...[afbeelding verwijderd niet-https]

Wat deed hij verkeerd?

Ah ja, hij at uiterst nuttige regenwormen...
Hij wroette met liefde geteelde plantjes los ...
Nog iets zinnigs ???

Ik bedoel aan ecologische schade !
Zo'n "kraterveld" kan je toch bijhouden en nivelleren naar tijd en goesting...

Mia,
verbijsterd !
donderdag 2 april 2009 - 17:32
Thuja49

Thuja49

hallo ,[afbeelding verwijderd niet-https]

Heb je ooit al een mollenplant geprobeerd , heb net vandaag vernomen dat die bestaan. Geeft ook nog mooie bloemen maar de geur is minder en zou de mollen weghouden . Naam van de plant gingen ze mij nog bezorgen .

_Keizerskroon (Fritillaria imperialis)
_Kruisbladwolfsmelk (Euphorbia lathyris) is de meest bekende mollenplant
_nieskruid (Helleborus)
deze drie heb ik zelf opgezocht ( weet niet of het dezelfde is die bedoeld werd , maar dat kom ik nog wel te weten )

Mollen zijn nuttige dieren maar als u ze in uw prachtige tuin hebt, ziet u ze liever gaan. Probeer ze niet te vangen of met chemische middelen dood te maken, maar verdrijf ze op een diervriendelijke manier. Plant deze Incarvillea Delavayi (Gloxinia) in uw tuin of bloemenperk en de mollen zullen zelf het hazenpad kiezen.
nog 1 gevonden ( prachtige plant overigens )

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

groetjes
thuja
donderdag 2 april 2009 - 18:51
corrielat

Corrielat

Beste mensen,

Ik kan me heel goed voorstellen dat men deze diertjes liever niet i de tuin heeft.

Daarom ben je nog geen dierenbeul,

Ik heb deze hele week op handen en knieen over het gazon gekropen.
om allerlei(onkruid) klaver ganzentongen wilde aarbei, en og allerlei ander kruipend spul verwijdert,

Na een warm bad, tegen de stijve spieren!!!!!dacht ik........
als hier morgen het één mol durft te wagen om mijn gazon om te woelen,
dan wacht hem hetzelfde lot

en toch durf ik te zeggen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

IK BEN EEN DIERENVRIEND
donderdag 2 april 2009 - 21:32
Polplastron

Polplastron

Het grote voordeel van mollen in je gazon is dat je niet meer hoeft te verticuteren!

Maar even serieus: ik snap je reactie op het beestje z'n ijver wel hoor!
donderdag 23 april 2009 - 19:33
Esem

Esem

Ik vind niet dat zulke foto's thuis horen hier op het forum.
Het schrijven is één maar er dan nog plezier in hebben om het op het forum te laten zien vind ik grof.
We geloven je ook wel zonder deze foto!!!!!!!!!!!!!

Gr Eddy
vrijdag 24 april 2009 - 00:05
Matabish

Matabish

Ik hou ook veel meer van de levende natuur!!
Dat beestje leefde gewoon zijn leven waarvoor hij geschapen werd.
Bovendien palmt híj het grasveld niet in! Maar wíj mensen veroveren zomaar al hun territoriums
en dààrvoor wordt dat sukkeltje dan vermoord!!

Ontgoochelde Matabish.
vrijdag 24 april 2009 - 00:10
Lysianthus

Lysianthus

Ik kan voor 200% achter Eddy staan, wil je je niet bezighouden met een diervriendelijke manier, onthou ons dan van zulke foto"s
mbg
Lysianthus
maandag 27 april 2009 - 06:42
Polplastron

Polplastron

Ik vind dit persoonlijk minder erg dan al de liters vergif (tegen onkruid en beestjes) die hier door zo velen op dit forum gespoten worden. Ik versta dat dit beestje moest verdwijnen en dat dit een van de weinige doenbare manieren was. Natuurlijk is de aaibaarheid van dit beestje een stuk hoger dan die van die paar bladluizen, kevertjes, ... die op onze plantjes nu eenmaal voorkomen, maar waar we toch zo graag VERGIF op spuiten zonder dat iemand daar ook maar zijn hand voor omdraait!

Misschien is dit niet diervriendelijk, maar het is wel compleet ecologisch te verantwoorden. Er is geen permanente schade gedaan aan het milieu. Wie dit niet snapt heeft volgens mij nog nooit een mol in de tuin gehad!

Wie dit veroordeelt, moet eerst de hand in eigen boezem steken en eens nadenken of hij/zij nog nooit drastische middelen heeft genomen om een plaag te verwijderen.

Groeten,

Pol

P.S.: Ik heb nog nooit een mol gevangen, maar in mijn kippenhok staan een aantal muizenklemmen op de voederbak! Wreed? Misschien wel, maar die "lieve" diertjes eten wel al het voer op en vervuilen tegelijk het hok! Als ik dit zomaar laat doen, zullen mijn kippen er ziek van worden en moet ik misschien mijn kippen afmaken! Leven en laten leven; OK! Maar soms kan het echt niet anders! (Ik zal de gevoelige kijkers de foto's besparen!)
maandag 27 april 2009 - 12:30
Matabish

Matabish

ja hoor polplastron, jij hebt ook gelijk!
Maar het gaat er hier niet om het feit dat het molletje gedood werd, maar om het feit dat die foto hier geplaatst werd.
Dat is echt toch geen beeld om over te 'stoefen' vind ik!

Groetjes,
Matabish.
maandag 27 april 2009 - 12:46
lentemode

Lentemode

Compleet ecologisch te verantwoorden ??????????????

Even doen, dan maar !!!!!!!!

Mia
maandag 27 april 2009 - 21:29
Polplastron

Polplastron

@Matabish: Ik had niet de indruk dat er met deze foto "gestoeft" werd! Ik denk dat degene die dit draadje begonnen is het (terecht) heel jammer vond dat er voor zijn of haar probleem geen andere oplossing was dan het doden van dit diertje.
Het komt mij alvast niet over alsof de persoon in kwestie een trofeeënjager is die zijn vangst laat bewonderen! Er staat immers ook duidelijk:"Ocharme de sukkelaar"!

@Lentemode: Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat het doden van één diertje ZONDER gif beter te verantwoorden is dan al dat spuiten! Heel wat mensen die dit hier misschien heel erg vonden, gebruiken volgens mij af en toe (zonder nadenken) veel vreselijkere oplossingen om van bepaalde plagen af te raken, maar dan gaat het om diertjes en plantjes met een minder grote aaibaarheidsfactor! Maar ik kan me vergissen! "Gewoon doen, dan maar" is zeker niets wat ik rechtstreeks of onrechtstreeks gezegd of bedoeld heb! Je moet altijd respect hebben voor al wat leeft, maar soms kan je echt bijna niet anders als tuinier!

Groeten,

Pol
dinsdag 28 april 2009 - 09:39
corrielat

Corrielat

Ik ben het helemaal met je eens Pol,

Ik heb ook inderdaad geen moment gedacht dat deze man de foto geplaatst heeft om te stoefen,

Daarom heb ik in mijn eerder antwoord ook geschreven
dat ik als grote dierenvriend ook deze keuze gemaakt zou hebben.

En al verwijdert iemand met klemmen of stukgeslagen flessen (wat ook gebeurt)

deze beestjes hij toch een natuur/dierenvriend genoemd mag worden,

Wat ik NOOIT in mijn tuin gebruik is gif,
maar dat is een ander verhaal,

daar verpest je de natuur werkelijk mee!!!!

DAN BLIJFT ER NIETS MEER LEVEN.
dinsdag 28 april 2009 - 19:21
Thuja49

Thuja49

Hallo ,

"Ik heb ook inderdaad geen moment gedacht dat deze man de foto geplaatst heeft om te stoefen"

Ik vel ook geen oordeel
En dat wat ik voorstelde met die planten werkt mss bij de ene maar daarom nog niet bij een ander .
Ieder zijn mening natuurlijk .

groetjes
thuja[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 28 april 2009 - 19:43
Matabish

Matabish

hola, hola...het gaat me hier niet om de 'aaibaarheidsfactor' hoor!
Ik vind het alleen heel spijtig dat zulk een, extreem nuttig, diertje gedood wordt voor een stukje gras.
[afbeelding verwijderd niet-https]
De engerlingen van de streek zullen er wel heel blij om zijn!

Maar het is zéker niet aan mij om dààr over te oordelen, elk doet wat hij wilt en ik kan er echt wel begrip voor opbrengen!!
Alleen moet je daar dan zulke trieste foto niet bijzetten, dan haal je dat dode diertje toch tenminste uit die smerige klem vóór je de foto maakt!!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
dinsdag 28 april 2009 - 20:16
Lysianthus

Lysianthus

Lieve forummers allemaal, ik denk dat iedereen hier voor elkaar respect heeft en dat ieder doet naar goeddunken.
Wat Matabish en ikzelf wilden zeggen en eventueel vragen naar de toekomst toe is simpelweg dergelijke foto's niet te plaatsen. Welk nut hebben zulke foto's............ een meerwaarde voor ons tuinadviesforum is het zeker niet, hieruit kan men niets positiefs leren en oog om oog ..............tand om tand is niet altijd de oplossing.
Fijne avond
Groetjes
Lysianthus
dinsdag 28 april 2009 - 22:51
FOSSA

FOSSA

NAAR HET SCHIJNT ZOUDEN KNIPSELS VAN PAARDEHOEVEN WEL EENS HELPEN TEGEN DE MOLLEN

GEWOON IN EEN MOLLENPIJP STEKEN

RUIKT HEELS STERK

PRECIES WEL DUIZENDEN ZWEETVOETJES BIJ ELKAAR

LIEFS

FOSSA

PS. LAAT AUB DE MOLLEKES LEVEN
dinsdag 30 juni 2009 - 14:03
Matabish

Matabish

Er zijn idd. véél middeltjes uit te proberen vóór je tot 'doden' overgaat!!

Groetjes,
Matabish.
dinsdag 30 juni 2009 - 14:22
Sarah

Sarah

Bestrijden, doden whatever, deze foto's hoef ik echt niet te zien.

Gr. Sarah
donderdag 2 juli 2009 - 12:40
Adrienne

Adrienne

O jee en ik wou er juist nog eentje posten van onze poes !!!
Die brengt bijna dagelijks een mol mee naar huis
Dat is nog geen enkel jaar geweest, ik wist zelfs niet dat een muis
op mollen jacht ging.
Maar swat mijn vraag nu, zou dat aan de warmte liggen ???
Ik bedoel maar tja ik zie ons moesti niet in de grond gaan dabben
om ze d' er uit te halen dus ......
Iemand een idee
donderdag 2 juli 2009 - 14:28
Heike

Heike

Hoewel de topicstarter dit topic op een laconieke wijze opent maakt hij al meteen een grove inschattingsfout...
Dit molletje had geen compassie... inderdaad, een mol denkt niet als een mens en daar wringt het schoentje. Mensen denken te mogen doden/verdelgen/vernietigen om recht te laten zegevieren. Mol denkt niet aan mijn mooie gazon, dus daaaag mol. Wat er zich onder grond afspeelt, daar wordt niet aan gedacht, het nut dat dit diertje heeft.
De foto shockeert me echter niet, het is een bevestiging van hoe veel mensen met dieren omgaan, je ogen ervoor sluiten is zinloos en het is beter mensen te laten inzien dat je ook op een andere manier kan omgaan met een 'ongewenste' mol.
zondag 5 juli 2009 - 11:47
joopsmit

Joopsmit

Erzijn middeltjes genoeg om de mol levend te vangen . Buispvc met twee klepjes maken waar hij door kan kruipen maar er niet meer uit . simpel te maken en ook te koop in div winkels .
Zelf heb ik de gangen geblokeerd en met geduld zie je dan dat hij weer aan het werk is door dat er aarde omhoog geduwd gaat worden . Dan snel de gang afsluiten met een spaden en als het gangen stelsen niet te groot is uit graven . .Kan dit niet dan tuin slang er in de gang en kraan open draaien maar niet te snel zo dat het diertje de kans heeft de grond uit te komen .
pak hem op stop hem in een doos en stap op of in je vervoemiddel en breng hem naar het open veld of bos .Hij blij en jij achteraf dan ook .
Wij als mensen hebben de dieren al zoveel leef ruimte af genomen dus een beetje moeite voor hem heeft hij wel verdient .
gebruik ik de mols hopen als zaai grond enzv
is mooi los er incekt vrij .
maandag 6 juli 2009 - 00:55
deburen

Deburen

Mensen, eten jullie vlees? ik niet! Dat spaart duizenden dieren per jaar, neem het me dan niet kwalijk dat ik een mol vang in een tuin die een pak geld kostte! Als tuinliefhebber zal ik het nooit dulden dat zo'n beestje mijn hobby totaal verwoest. In het veld geen probleem maar niet in mijn tuin er zijn trouwens genoeg mollen! dit wil ik even kwijt
vrijdag 10 juli 2009 - 17:38
Rita1960

Rita1960

't ja .. de mollen blijven een gevoelig onderwerp op dit forum.

en ja, levend vangen dan wel binnen 3 tot 5 uur er voor zorgen dat je de mol weer vrij hebt gelaten. ze kunnen n.l. maar een aantal uren zonder voedsel.

doden, ja... als het niet anders kan maar dan wel op de snelle manier met een klem en niet met vergif (waarbij ook nog andere dieren om kunnen komen)

Leg de dode mollen dan aan de kant - en niet in de afvalcontainer- zodat andere dieren zich hier nog aan kunnen voeden. Er zijn er genoeg die dit een buitenkansje vinden (zelfs de doodgravers)

groetjes,

Rita
vrijdag 10 juli 2009 - 19:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon