menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Uilen in de tuin

Ga naar meest recente reactie

Harry54

Harry54

Al een poosje in de twee grove dennen aanwezig. Drie uilen (twee vlogen door mijn onnozel gestuntel weg). Wat zou dit zijn? Ransuil?
Harry

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 14 februari 2009 - 11:10
kerstkind

Kerstkind

Goede morgen Harry,

dit is inderdaad de ransuil.
Gevlekt, roestbruin en richt bij gevaar/alarm zijn grote "oren"op.

Je kunt hem inderdaad herkennen aan de oorpluimen.
Alleen de dwergooruil, de ransuil en de oehoe hebben deze pluimen.

Wat een prachtexemplaar!!!!

groetjes José
zaterdag 14 februari 2009 - 11:31
Thuja49

Thuja49

Prachtige foto

groetjes
thuja
zaterdag 14 februari 2009 - 12:02
printemps

Printemps

mooie foto
en vanaf nu geen muizen meer in uw tuin


mvg
an
zaterdag 14 februari 2009 - 12:50
linkin711

Linkin711

mooi beestje...

ik heb nog nooit een uil gezeien in het wild ...wel spijtig!!
zaterdag 14 februari 2009 - 21:46
Thanja

Thanja

Wat een bijzonderheid om 3 uilen in je tuin aan te treffen!

Wij moeten het hier doen met musjes, meesjes en twee tortelduiven.

Mooie foto!
zaterdag 14 februari 2009 - 22:02
linkin711

Linkin711

bij ons is het dan toch iets meer...

we hebben kraaien,vlaamse gaaien,mussen (verschillende soorten),mezen,duiven,winterkoninkje...

en dat voor in't stad !!

jens
zaterdag 14 februari 2009 - 22:21
Matabish

Matabish

Wat een gelukzak ben jij dat je zulke uitzonderlijke vogels in de tuin krijgt!!
Prachtige dieren en hele mooie foto!
Volgende keer wat minder stuntelen hoor, dat wij ze ook alledrie te zien krijgen!

Hartelijke groetjes,
Matabish.
zondag 15 februari 2009 - 00:32
Harry54

Harry54

Zoekplaatje van hedenmorgen.
groet Harry

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 15 februari 2009 - 10:40
Thuja49

Thuja49

joepie , meteen gevonden alle 3

prachtig das puur natuur hè

groetjes
thuja
zondag 15 februari 2009 - 10:45
lentemode

Lentemode

Hallo Harry,
heerlijke foto !

Ze zien je graag !

Groetjes,
Mia
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 15 februari 2009 - 10:51
Rita1960

Rita1960

Schitterend Harry!
zondag 15 februari 2009 - 12:58
Paronoto

Paronoto

Van sommige vogelsoorten heb ik nog slechts de herinnering....leeuwerikken bvb
't Is hier in mijn streek (Payottenland) allemaal "open" veld en nog redelijk wat bos maar 't valt al jaren op dat er geen leeuwerikken meer te zien of te horen zijn en dat komt doordat de boeren met hun supergrote machienen doorheen de velden krossen. Hoe lang is 't geleden dat je nog eens een koekoek hoorde of een specht hoorde "timmeren" of vleermuizen zag rondfladderen 's avonds enz enz. In 't bos achter mijn tuin hoorde ik verleden jaar er nog enkele bezig en een lijster die al eens "lampet" geeft in 't "vogelseizoen" (!).De Mussen zijn terug van nen helen tijd weg geweest maar er zijn minder merels omdat hun eieren gepikt worden door eksters die aan 't uitbreien zijn evenals kraaien en spreeuwen. Ik zie wel drie,vier "zwevers" hoog in de lucht, bij zonnig weer. Mezen zijn er à volonté, ze worden hier wel erg verwend want d'er hangen altijd wel wat bollen...Bij streng vriesweer wordt er ne zak kruimels gestrooid en dan is 't hier "verzameling" geblazen, 't is hier "hun restaurant"
zondag 15 februari 2009 - 15:27
Matabish

Matabish

Harry,
den dag dat ik dàt in mijn tuin mag zien val ik flauw van pure emotie!!
ZÓ MOOI!!!

Groetjes,
Matabish.
zondag 15 februari 2009 - 16:08
Rita1960

Rita1960

Hoi Paul,

Met jou heb ik ook al een paar jaar geen leeuwerikken meer horen "zingen" in hun vlucht omhoog van uit het open land.
De koekoek hoor ik nog ieder jaar vroeg in het voorjaar en soms meerdere tegelijk. De specht zie ik nog bijna dagelijks ( zie topic beestjes in de tuin),
de vleermuizen huizen bij ons onder ons dak vorig jaar nog 56 geteld.
Huismussen worden hier zeldzamer... ringmussen nog genoeg. Heb zo'n 50 mussen in de winter op het voer zitten..
Merels, meer mannetjes dan vrouwtjes op dit moment (man = agressiever en jaagt in slechte tijden ook de vrouwtjes weg )
Eksters en kraaien breiden zich op dit moment hier niet verder uit. (Zijn al genoeg van) Vlaamse gaaien blijft hetzelfde met twee jaar geleden.
Zwevers in de lucht:ik neem aan dat je daar de buizerd mee bedoelt... aantal ook redelijk constant ( te veel preditoren voor hen op dit moment zoals de ekster en kraai)
en ja, mezen (pimpel, kool, zwartkop en langstaart- ) zijn hier ook goed vertegenwoordigd. evenals de groenling, putter, boomklever die hier ook hun portie eten opkomen halen.

groetjes,

Rita
zondag 15 februari 2009 - 19:49
Rita1960

Rita1960

Harry,

Heb je 1e foto uitgeprint op fotopapier (a4 formaat) Super scherp en mijn man er een heel groot plezier mee gedaan. Hij is een fervent liefhebber van uilen.

groetjes en namens mijn man BEDANKT!

Rita
zondag 15 februari 2009 - 19:55
mjohanna

Mjohanna

Geweldig!!!
Hier huizen wel altijd steenuiltjes die in de zomer bij schemering op een van de schoorstenen zitten te euuuh krijsen schreeuwen ? hoe heet dat eigenlijk bij een uil?

Hier ook geen leeuwerikken wel alle srt mezem en mussen volop.
Gisteren nog een groen specht gezien en een paar dagen geleden ook nog bonte specht.
koekoek volop aanwezig in het voorjaar,evenals voor de deur kievit, grutto(wel zelzaam)en nog vanalles.
ik heb ook wel s een ransuil in het echt gezien maar da's lang geleden.

Blijf opletten en knippen a.u.b.
zondag 15 februari 2009 - 21:53
Harry54

Harry54

Toch nog maar weer een aanvulling om "gezinsuitbreiding" te melden. Hedenmorgen waren het er vier. Helaas moest onze Canis lupus stupidus (stomme hond) net luid blaffen en verjoeg er drie.
Hier de foto.
groet Harry

[afbeelding verwijderd niet-https]

De dader.
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 16 februari 2009 - 11:30
Matabish

Matabish

ja zelle, nu val ik in zwijm!
Zùlk een ervaring is onbetaalbaar!

En wàt een mooie foto van je 'canis lupus' (stupidus?) die toch wel 4 goeie redenen had om te blaffen!
Die ziet ook dat het roofvogels zijn (en geen kleintjes) in zíjn territorium nog wel!!!

Zwijmelende groetjes,
Matabish.
maandag 16 februari 2009 - 12:51
mjohanna

Mjohanna

Canis lupus stupidus

Daar heb ik er ook twee van, lijken mij wel een stuk kleiner als de jouwe maar zouden ook beslist hun best doen om de uilen weg te blaffen

Morgen 5 ?
maandag 16 februari 2009 - 13:10
Rita1960

Rita1960

Harry,

morgen 5 op de foto??
De Canis lupus (stupidus) dan maar even thuis laten.
Mooi hoor, 4 van zulke grote uilen in je eigen tuin.
groetjes,

Rita
maandag 16 februari 2009 - 18:17
LauraK

LauraK

Hallo Harry,

Geweldig om die ransuilen 'zomaar' in je tuin aan te treffen, en leuk dat je het met
ons wil delen!

Als ik me niet vergis, woon jij in Friesland, en van een vriendin hoorde ik dat er in
Leeuwarden een hele kolonie ransuilen in een straat woont. Misschien wordt daar
verteld dat het goed toeven is in jouw tuin...

Hier twee linken die ik vond over de ransuilen in Friesland:

http://www.binne.nl/?p=196

http://www.pluskrant.nl/index.php?itemid=1428

Groeten van Laura.
maandag 16 februari 2009 - 20:05
Harry54

Harry54

Laura, dank je voor de links. Ik heb ze inmiddels gemeld bij Johan de Jong-bekend vogelman alhier.
Harry
maandag 16 februari 2009 - 20:46
AlainFSD

AlainFSD

Harry,

Wat mooi man, dit is zo hartverwarmend omdat ik die beesten zo lang niet meer heb gezien en verder kan ik alleen de commentaren van Paul Neut onderschrijven. Man wat zijn we onze wereld toch naar de 'kloten' aan het helpen. Ik werd als kind wakker van de roep van een Leeuwerik die aan het 'bidden' was boven een veld met daaronder de roep van een broedend Kievitpaar. Dit alles is zo lang geleden dat ik me vaag de klanken kan herinneren zonder dat ik de ervaring kan beschrijven aan mijn dochter. Die heeft nooit van haar leven een 'leeuwerke' (Westvlaams) gezien of gehoord. We zochten als kind alle grachten af om een volledige verzameling stekelbaarsjes in de tuinvijver te krijgen (van 3 tot 11 stekels als ik mij goed herinner (?). Opnieuw de Westvlaamse naam voor deze visjes is 'kraaivisjes'. Nodeloos te zeggen dat ik in geen dertig jaar nog een salamander of groene kikker heb gezien in de wijde omgeving???
Wanneer mijn ouders voor de zoveelste keer bezoek kregen van de veldwachter (rurale politie) was hun reactie onveranderd : "is die van ons er weeral bij ?". Dat ging toen om 'kampen' en 'boshuizen' bouwen in een tarwe - of ligusterveld.

O ja, ik word idd oud . . .

Alain FSD
zaterdag 21 februari 2009 - 00:16
linkin711

Linkin711

Van vogelks ken ik niet veel ,maar dat er weinig kikkers zijn ,dat kan ik alleen maar beamen!!!
Een jaar of 5 terug ,toen ik 11 jaar was ,ging ik naar het fort van merksem om daar naar de schone meerkikkers en de poelkikker te kijken en daar zitten er geen meer .
De koi is nu ook allemaal weg ,er schiet niks meer over .ze zijn zelf van plan om de vijver dicht te gooien nu deze toch geen "nut" meer heeft .
Maar er zitten nog wel steeds elk jaar padden (bufo bufo) en deze geven meer dan genoeg "nut" aan de vijver.
In het schoonselhof in hoboken is het kikkergehalte ook ferm gedaald .
Mensen die ik niet ken laten daar allemaal konijnen en andere dieren vrij .
Ook heb ik daar al enkele brulkikkers gespot ,wat niet goed is want deze eten gewoon de hele kikkerpopulatie op !!
Daarbovendien leggen ze nog eens superveel eitjes ,en namens dat deze geen natuurlijke vijanden hebben kunnen ze rustig ontwikkelen
Dusja we helpen de wereld om zeep...



jens
zaterdag 21 februari 2009 - 10:35
Harry54

Harry54

Hier is de teruggang er ook, maar misschien wat minder dramatisch. Mijn dorp ligt in een redelijk bosrijk gebied met flinke stukken beschermd natuurgebied.Het hele dorp heeft 32 kilometer openbare weg en er wonen 800 mensen. Zeer dunbevolkt dus. Zo kan het dus af en toe nog gebeuren, dat er een stelletje fazanten door de tuin loopt en er reeën achter de tuin door het veld schieten. 1 huis verder begint een natuurgebiedje met een drietal pingo's erin, een stukje bos en een flink veld. Daarop zijn nog wat hazen te vinden en verder nog wel kikkers, padden en salamanders. Vrieger zaten er ook adders, maar die zijn verdwenen. Daar groeit nog wel de zwanebloem en echte biezen. Verder nog wel walstro, campanula en salomonszegel. De gentianen zijn verdwenen. Wel is er een grote teruggang in kieviten. Het wemelt hier nog wel van de vleermuizen, dus kennelijk voedsel genoeg. Aan het begin van de straat woont een boer met drie uilenkasten in de grote stal, die ook nog bezet zijn.
Kortom. niet alles is verloren. en van daaruit kan herstel beginnen.

groet Harry
zaterdag 21 februari 2009 - 20:25
AlainFSD

AlainFSD

Harry,

je doet me alleen verlangen naar (veel) vroegere tijden. Niets van dat alles is hier nog te vinden

Alain
zondag 22 februari 2009 - 03:19
Harry54

Harry54

Even een update: ze zijn er nog steeds. Het weer is hier nog steeds kil en donker; ze wachten vermoedelijk op wat lentedagen om ergens een nest op te scharrelen.
Harry

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 1 maart 2009 - 16:31
Thuja49

Thuja49

Echt mooi hè zo in je eigen tuin, als ik er wil zien moet ik al naar de dierentuin.


groetjes
thuja
zondag 1 maart 2009 - 16:37
Matabish

Matabish

Wat zijn ze toch ongelooflijk mooi !!! En prachtig gefotografeerd Harry !!!
Fijn dat je ons op de hoogte blijft houden van zo'n mooi gebeuren!

Hartelijke groeten, Matabish.
zondag 1 maart 2009 - 16:45
lentemode

Lentemode

Hoho Harry,

Je laatste foto is schitterend !!!!

Mia
zondag 1 maart 2009 - 19:11
Heike

Heike

Jeetje, Harry, heb net je topic pas ontdekt en wat een eer om zo'n uilen in je tuin te mogen ontvangen! Prachtige foto's heb je ervan weten te maken.
donderdag 5 maart 2009 - 10:00
hannibal

Hannibal

Wat een mooie vogels. Om jaloers te worden (jaloers in degoede zin natuurlijk) Ik was al blij verrast toen ik vanmorgen een mereljong en moeder zag vliegen in onze voortuin.
donderdag 5 maart 2009 - 11:19
Harry54

Harry54

Van vrijdag op zaterdag is de laatste vertrokken. Nu maar hopen, dat ze in de herfst (het liefst met een paar jongen) terugkeren.
Mooi was dit; ik beschouw het wel als een eer dat ze hier hebben overwinterd.
groet Harry
zondag 5 april 2009 - 07:08
mjohanna

Mjohanna

Is zeker een eer!!!
Bij kennissen in mijn omgeving hebben er ook een paar gezeten, en als ik zo een en ander van de commentaren lees prijs ik mij ook al onder de gelukkigen dat het in mijn omgeving ook nog redelijk voorkomt.

Ik begin het langzaam zelfs als een eer te beschouwen dat in mijn tuin niet alleen de huismussen maar ook een koppel ringmussen rondscharreld.
Helaas plukken ze al mijn vroegbloeiende kleine rotsplantbloemetjes af.
Das minder.
Vanacht een paar keer wakker geschreeuwd door een bosuiltje wat de omgeving onveilig maakte. Wat kan zo'n klein uiltje een kabaal maken in de stille nacht.
Het lijkt nog wel het meest op een krolse kat bijna.

groetjes Marian, Ne. Limburg
zondag 5 april 2009 - 11:32
lentemode

Lentemode

Hallo Harry,

Afscheid genomen dus !
Tot volgend jaar...

Gisteren in het Zwin-Knokke trof ik de ransuil in heel wat minder comfortabele omstandigheden.
Dit hing op zijn kooi:


[afbeelding verwijderd niet-https]
Dit is nog een foto, maar ik vrees van de oehoe...
Ik ken het verschil tussen beiden nog niet...
De oehoe is veel groter, niet ?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Mia
zondag 5 april 2009 - 13:31
Peppody

Peppody

Vanacht een paar keer wakker geschreeuwd door een bosuiltje wat de omgeving onveilig maakte. Wat kan zo'n klein uiltje een kabaal maken in de stille nacht.
Het lijkt nog wel het meest op een krolse kat bijna.

Is dat niet een steenuil? Wij hebben deze vorig jaar voorjaar in de tuin gehad. De eerste paar keer dacht ik dat er een jonge kat door iets was gepakt Totdat iemand zei dat het een steenuil was... Helaas is hij niet meer teruggekomen want ik heb hem na het voorjaar niet meer gehoord. Waarschijnlijk omdat ik de tuin flink onderhanden heb genomen.
zondag 5 april 2009 - 19:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon