menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Krekel in huis

Ga naar meest recente reactie

danielj

Danielj

beste ,
reeds maanden hoor ik in mijn wasplaats - berging- een bepaald geluid.
het situeert zich steed in dezelfde hoek , achter een verluchtingsbuis waarachter zich openingen - spleten-in de muur bevinden .
het geluid hoort men wanneer men zich in de plaats begeeft(geluid) of bvb het licht ontsteekt.
omschrijving :heeft veel gelijkenis met het geluid dat een mus maar dan kort en scherp.
zou het krekel kunnen zijn ?


vrijdag 25 augustus 2006 - 09:33
Maxpowa

Maxpowa

Dat zou inderdaad het geval kunnen zijn. Beste wat je kan doen is een lijmval zetten en in het midden wat visvoer, caviavoer of iets dergelijks leggen, zorg er voor dat er verder niks eetbaars in de buurt is.

Krekels kunnen erg vervelend zijn, lijken soms onvindbaar en kunnen het schijnbaar eeuwig volhouden in een heel klein spleetje ergens tussen, zeker in een verwarmde ruimte kunnen ze goed huishouden.

Als de lijmval niet werkt, dan kan je ook een product op basis van pyrethrum in de spleet spuiten, ofwel gaan ze er aan dood, ofwel worden ze er door uitgedreven, het is dan wel zaak ze buiten op te wachten met een hard, stomp voorwerp.

Groeten,
Steven
vrijdag 25 augustus 2006 - 15:39
Tine

Tine

Is het dan de bedoeling dat de krekel wordt doodgeslagen? Ik zie niet in waar dat voor nodig is. De krekel is onschadelijk. Het is geen kakkerlak die wel schadelijk is. Laat dat beestje aub leven.

Tine.
vrijdag 25 augustus 2006 - 19:50
nientje

Nientje

jakkes is wel crue
nientje
vrijdag 25 augustus 2006 - 22:29
Adrienne

Adrienne

Da's waar maar ge moet er is ene in huis hebben.
Pfff daar wordt ge knetter van.
Geloof me da is niet te doen.
En zoveelste meer lawaai da ding hoort,
zo veelste harder begint hem van katoen te geven.

gtjs adrienne
vrijdag 25 augustus 2006 - 23:15
Merel

Merel

Haha... ik heb er ook ééne in huis en die maakt meer lawaai dan een koppel parkiete en soms denk ik..nu gaat hij deruit. maar krijg dat dan toch ni over mijn hart ze, weet je dat ze Japan krekels in een doosje houden omdat ze geluk zouden brengen

Groetjes Merel
zaterdag 26 augustus 2006 - 05:33
Maxpowa

Maxpowa

Is het dan de bedoeling dat de krekel wordt doodgeslagen? Ik zie niet in waar dat voor nodig is. De krekel is onschadelijk. Het is geen kakkerlak die wel schadelijk is. Laat dat beestje aub leven.

Tine.


1. Probeer maar eens een krekel met de hand te vangen. Ze zijn heel snel en springen nog eens ook.

2. Een krekel kan in sommige gevallen veel overlast veroorzaken door het lawaai dat ze maken, zitten ze echter in een afgesloten ruimte, dan is het natuurlijk niet echt nodig ze te verwijderen, tenzij als ze ergens aan voedsel vreten, zij het voor mensen of voor dieren, krekels defeceren waar ze plaats hebben, dus evengoed in uw doos cornflakes, en het is niet enkel cornflakes dat ze eten.
In dat opzicht verschilt de krekel niet echt van de kakkerlak hoor, mensen zijn eerder tegen kakkerlakken omdat die zich zo snel vermenigvuldigen en al snel zitten ze overal.

3. Het is waarschijnlijk een huiskrekel (Acheta domestica) en die zijn niet echt zeldzaam hoor. Ze doen het het best bij een temperatuur van 30°C wat meteen een indicator is dat ze hier niet echt thuishoren, maar eerder per ongeluk verspreid worden. Ze doen het eigenlijk alleen goed in huizen en verwarmde gebouwen.

@Merel: In Japan houden ze andere soorten krekels voor hun zang. Acheta domestica is een echte ontsnapper en niet makkelijk te houden in een kooitje. De soort die je bij ons best zou kunnen houden is de Veldkrekel (Gryllus campestris) of de Japanse Gryllus bimaculatus (Japanse Veldkrekel) een iets grotere en dikkere soort, zwart van kleur en met een veel mooier en hoger getsjirp dan de huiskrekel.

Groeten,
Steven
zaterdag 26 augustus 2006 - 13:46
Merel

Merel

Hi Steven, weet niet welke krekel ik in huis heb, leef in de zomerperiode in Zuid Dakota en het is een grote zwarte soort waar er hier denk duizenden van zitten opt moment (gelukkig niet in huis)

Merel
zaterdag 26 augustus 2006 - 18:55
hugo

Hugo

moet is een weekje naar de provence gaan, dan hoor je pas krekels;; van als je je ogen opendoet tot het gaat donker worden,, vraag maar eens aan Rita

groetjes
zondag 27 augustus 2006 - 08:36
Tine

Tine

Dat klopt, dat zijn cicaden. Dat is pas lawaai maken. De bomen zitten er vol van maar tocg ontdek je ze niet gauw. Gelukkig dat ze daar alleen overdag actief zijn anders zou je geen oog dichtdoen.

Tine.
zondag 27 augustus 2006 - 08:55
Maxpowa

Maxpowa

Hi Steven, weet niet welke krekel ik in huis heb, leef in de zomerperiode in Zuid Dakota en het is een grote zwarte soort waar er hier denk duizenden van zitten opt moment (gelukkig niet in huis)

Merel


Das juist, ik was even vergeten dat je in de USA zat. De zwarte zal ook wel een soort veldkrekel zijn, die kunnen inderdaad erg luid tsjirpen (striduleren om het met een mooi woord te zeggen), dat komt waarschijnlijk door hun groter en harder vleugelschild.

Hugo, ik persoonlijk hoor dat graag, nog liever cicaden eigenlijk, maar krekels maken ook een mooi (rustgevend) geluid. Maar dan ben je toch blij dat je het raam dicht kan doen als je wil slapen, wat niet veel helpt als de krekel(s) binnen zitten natuurlijk

Groeten,
Steven
zondag 27 augustus 2006 - 08:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon