menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Merel

okie

Okie

Wij hadden in onze tuin een merelnest. De merel heeft haar 4 jonge zonder problemen ,van eksters of vlaamse gaai,kunnen laten uitvliegen. de nest is nu leeg .moet ik die verwijderen zodat ze er een nieuwe kan maken ,of komt die volgel er volgend jaar terug in
vrijdag 6 juni 2008 - 17:13
lentemode

Lentemode

Hallo Okie,

We laten alle nestjes die we vinden nog enkele seizoenen zitten, tot de natuur zelf zijn opruimwerk doet !
Toch mooi om naar te kijken...
Ik weet eigenlijk niet goed of nesten hergebruikt worden.

Van harte welkom op dit leuke tuinforum! Wedden dat er iemand volgt met de kennis van een echte ornitoloog ?
En wat zit daar een fantastisch mooie poes !
Gaat hij/zij achter de merels aan ?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes,
Mia
vrijdag 6 juni 2008 - 17:49
Esem

Esem

Als de merel nog een broeidsel wil,dan gebruikt hij de zelfde nest.
Volgend jaar word deze nest niet meer gebruikt.
En na enkele jaren is de nest volledig vergaan,als deze zich buiten in weer en wind bevind.
Anders is het als de nest ergens droog is weggestop onder een dak of iets dergelijks.
Ze worden dan wel niet meer gebruikt door de merel maar het duurt zeer lang voor zulk een nest is vergaan.

Nestkasten is dan weer iets helemaal anders,deze kan je best in het najaar zuiver maken,zodat alle resten en ongedierte verwijderd zijn.

Vroeg in het voorjaar nog eens controleren,en de gebruikers kunnen dan de nestkastjes weer terug gaan gebruiken.

Eddy,
vrijdag 6 juni 2008 - 20:00
okie

Okie

bedankt Mia en Eddy

Ik ga het nog een paar maanden laten en dan tegen volgende lente verwijderen zodat de merel hem terug kan opbouwen, zoals bij de meesjes die verwijder ik ook en steek dan een kurk in de opening dat er geen wespen in kunnen

Nee Mia, gelukkig laat de poes de vogels met rust, maar ik zorg er wel voor ,als de vogels gaan uitvliegen hou ik de poes binnen
Tot binnenkort
zaterdag 7 juni 2008 - 18:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon