menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Motje

Ga naar meest recente reactie

linderic

Linderic

Hallo ,

Deze zomer bij ons op de muur gefotografeerd ,prachtig beestje, ik had het nog nooit gezien,weet iemand hoe deze mot noemt?Ik noem hem fluo-motje!
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes Linderic
woensdag 2 januari 2008 - 21:42
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hebt je dat beestje nu zitten beschilderen???
neenee tis echt prachtig maar de naam weet ik er niet van srry

greetz Damy
woensdag 2 januari 2008 - 21:47
corrielat

Corrielat

Is het misschien de zuringspanner? daar lijkt hij wel op.
woensdag 2 januari 2008 - 22:34
Esem

Esem

Deze vlinder is het Avondrood,zo is ook de naam van onze siertuin onstaan.
Doordat we ongevveer 18 jaar geleden op zoek waren naar een geschikte naam voor onze tuin en we op een zomeravond op het teras zaten,hoorde we het gezoem van één of ander insect op de kaperfolie.
Ik nam mijn zaklamp ter hand en bescheen de vlinder en wat dacht je, ja het groot avondrood.Hetwas op bezoek gekomen en zo was de naam van de tuin onstaan.
't Avondrood.
Want we moesten toch onze tuin een naam geven als we wilden mee doen aan open tuinen.

Dus zo ken je ook meteen de naam van jou flou motje.
En zeg nooit zomaar een motje tegen een nashtvlinder wat hieronder bestaan echte juweeltjes ,en sommige zijn ook veel groter de de grootste dagvlinder hier in België en Nederland,en daarvan is de koninginnepage de grootste onder de dagvlinders.

Gr Eddy,
donderdag 3 januari 2008 - 00:37
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Esem,
dus ik zat fout?
lijkt hij dan op zuringspanner?

[afbeelding verwijderd niet-https]
dit is een zuringspanner
donderdag 3 januari 2008 - 00:43
linderic

Linderic

Hallo ,

Bedankt voor de inlichting i.v.m. mij fluo-motje=avondrood , alhoewel die zuringspanner er ook op lijkt.
Nu kan ik er de naam bij zetten , heb nog foto's waar een naam ontbreekt ,zal er eens werk van maken.
groetjes Linderic
donderdag 3 januari 2008 - 10:10
Esem

Esem

corrielat en linderic,
De zuuringspanner komt uit de familie zoals de naam al aangeeft van de spanners,
een dag actieve nachtvlinder.

Het avondrood is daartegen een echte nachtvlinder met als enige gelijkenis de kleur.
Qua grote en bouw zijn de verschillen nogal duidelijk.
Als je het achterlichaam van beid evlibders bekijk zie je al direct een duidelijk verschil.
Het avondrood is er dan weer eentej uit de familie van de pijlstaartvlinders en zijn ook veel groter dan de zuuringspanner.
De spanwijte van het avondrood is tussen de 45 à 60 mm.
en de zuuringspanner is maar 20 à 25 mm groot.
Beide hebben een mooie doortekening en hebben zowat de zelfde kleuren,daarom soms de omwisseling van beide vlinders.
Zo weer een beetje geschiedenis over beide vlinders.

Gr Eddy,
donderdag 3 januari 2008 - 14:56
Robinn

Robinn

Goeieavond iedereen,

Ik heb deze al eens gezien dacht ik, maar nog niet echt veel.
Bij ons zijn er meer Koninginnenpages en kleine vosjes en dan nog gewone witte vlinders.
De laatste tijd verminderd het toch met de vlinders, allemaal door die fabrieken..
Het zijn nogtans prachtige beestjes!
woensdag 6 februari 2008 - 17:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon