menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kippen

Ga naar meest recente reactie

krist

Krist

ik heb 5 kippen en 2 sierhaantjes lopen. De laatste 2 maand heb ik de indruk dat die kippen nogal kunnen eten : gemiddeld 1 volle emmer maismengeling per 5 dagen. Voorheen stond de voederbak buiten. Regelmatig zag ik wel eens een bosduif of andere vogeltjes aan de bak. Daarop heb ik de voederbak in het hok geplaatst. Maar het maisverbruik blijft hetzelfde. Zou ik last kunnen hebben van ongedierte zoals ratten of muizen die komen jatten of is die hoeveelheid eten normaal voor het aantal kippen ? Oh ja, de kippen krijgen ook nog het beetje keukenafval en wat tuinafval; maar als ze daarop moesten leven ...
maandag 20 augustus 2007 - 09:50
annd6

Annd6

Dat lijkt me inderdaad wel erg veel voor zeven kippen.
Het kan zeker zijn dat je met "dieven" zit, muizen en ratten komen af op kippenvoer.
Ik heb ook al muisjes gevangen in de buurt van de plaats waar ik de vogels eten geef.
Ik pak de voederbak 's avonds altijd binnen, dat helpt ook wat.
Misschien toch maar eens een valletje zetten?
Groetjes
Ann
maandag 20 augustus 2007 - 09:58
Helianthus

Tekst aangepast

Helianthus

Ik sluit me aan bij Ann, je zit wellicht met muizen of ratten die een deel van het graan komen "pikken", figuurlijk dan .
Bij mij staat het graan niet op de grond, precies om dit te vermijden.
De kippen kunnen eraan, de muizen moeilijker.
Ik schrijf bewust "moeilijker" want het zijn echte acrobaten.
Opletten met klemmetjes of zo, kippen zijn erg nieuwsgierig en pikken aan alles wat hen ook maar enigzins eetbaar lijkt (kaas in zo'n klem bijvoorbeeld).
Ook opletten met gif.
Je kan een schaaltje met muizengif zetten in de buurt van de eetplaats van je kippen maar er wel voor zorgen dus dat de kippen er niet bij kunnen.
Een constructie met gaas met geen al te grote mazen erover heen zorgt ervoor dat wél de muizen maar niét de kippen er bij kunnen komen.
Je zal snel merken of er van het gif wordt gegeten.
Is dat het geval heb je dus muizen, maar die zullen dan wel niet te lang meer in jou kippenhok komen als ze van het gif gegeten hebben.
Je hebt verder ook van die "doorloopvalletjes" die je langs een muur of de kant van je hok plaatst (binnenin dus weer) waar de muizen dan inlopen en niet meer uit kunnen.
Muizen lopen namelijk langs vaste "routes" die grotendeels langs muren en wanden lopen omdat ze op die manier alvast langs één kant "beschermd" zijn.
Die doorloopvalletjes zijn wel volstrekt veilig voor de kippen.
Nadeel is dan weer dat je de muizen levend vangt en ze ofwel ergens moet loslaten (liefst ver weg van het kippenhok) ofwel de muizen op een andere manier dient "kwijt te raken".
Proberen maar dus.
Alleszins zijn muizen overbrengers van allerlei ziekten dus zeker proberen er vanaf te raken.

Groetjes, Gert.
maandag 20 augustus 2007 - 15:55
krist

Krist

bedankt voor de info. ik dacht het wel dat het maisverbruik te hoog was gezien het aantal kippen. Ik heb nog van die kleine plasticzakjes met gifkorrels in voor zowel ratten of muizen. Ik zal zo'n zakje ergens in de buurt van het kippenhok, maar buiten de ren, achterlaten. Eens zien of ze d'er zullen van eten.
maandag 20 augustus 2007 - 16:07
Helianthus

Helianthus

Goed idee Krist, zorg er wel voor dat ze
1. uit de regen liggen en
2. dat er geen vogels of andere dieren bij kunnen....

Groetjes, Gert.
maandag 20 augustus 2007 - 16:12
annd6

Annd6

Je kan ze eventueel in een plastieke buis stoppen, zo kunnen de vogels en de kippen er zeker niet aan.
Groetjes
Ann
maandag 20 augustus 2007 - 16:33
Helianthus

Helianthus

Prima idee Ann, ééntje dat ik ook ga onthouden !
maandag 20 augustus 2007 - 17:27
krist

Krist

inderdaad, prima idee die buis !!
dinsdag 21 augustus 2007 - 11:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon