menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

LIGUSTRUM JONANDRUM PON PON

tuinlief

Tuinlief

Hallo,

In tuincentra vind je ligustrum in bolvorm gesnoeid op stam, soms één stam, soms meerdere stammen met de bollen gesnoeid op verschillende niveau's. Mijn vraag is: welke stam wordt gebruikt om deze bollen op te enten? Want het is duidelijk dat de variëteit met kleine blaadjes geënt werd. Ik vermoed dat het om een andere ligustrumsoort gaat, maar wil hier graag zekerheid over. Kan iemand me ook zeggen om welke soorten het hier gaat of dit te doen is om zelf zoiets te laten groeien? Ik wil het graag eens proberen.

Groetjes, Tuinlief
woensdag 11 juli 2007 - 04:30
Esem

Esem

Ik geloof nooit dat hier spraken kan zijn van enten.
Deze planten worden zo gesnoeit.
En eigelijk in bonzai verwerkt.
Het is dan ook niet de gewone ligustrum die we kennen van een heg die je dikwijls ziet staan.
Het is de Ligustrum Delavayanum die gebruikt word om snoeivorm op toe te passen.

Deze varieteit van ligustrum is heel geschikt om allerlei vormen uit te snoeien. Om een mooi resultaat te bekomen zal het niet volstaan twee maal per jaar te snoeien.In strenge winters is het aangeraden de plant wat te beschutten.Vooral de stam moet beschermd worden, niet enkel tegen de vrieskou maar ook tegen de zon, dit om het openbarsten van de stam te voorkomen .
Gr Esem,
woensdag 11 juli 2007 - 07:31
tuinlief

Tuinlief

Esem, ik ben er bijna zeker van dat er wel sprake is van enten. Heb je de aanzet van de bol al eens goed bekeken? Het is alsof er een soort pasta rond gesmeerd werd die na verloop van tijd zwart wordt; en er zijn ook duidelijk overblijfselen van een soort draad of touw te bespeuren. Daarnaast heb ik ook al bladeren op de stam zien ontspruiten die duidelijk anders en groter zijn dan het bolletje bovenop.

Misschien weet iemand anders er wel meer van ?

Tuinlief
donderdag 12 juli 2007 - 02:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon