menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bottelroos

Ga naar meest recente reactie

louise

Louise

Hallo

Ik plukte enkele jaren geleden een botteltje van een gesnoeide rozenstruik, misschien 50 cm hoog.
Ik kreeg enkele zaailingen en zette ze tegen een zonnige muur. Vorig jaar had ik planten van een plant van ong. 1 meter hoog. Dit voorjaar schoot die omhoog, zeker 3 meter en vol witte enkele bloemetjes, zoet-geurend.
Wat kan de verzamelnaam zijn van die rozen, hoe moet ik die nu onderhouden? snoeien, laten groeien??

Bedankt voor elke tip.
zondag 10 juni 2007 - 00:58
Helianthus

Helianthus

Oei Louise, ik vrees dat het wel moeilijk wordt om zo maar voor de vuist weg een naam te plakken op je roos...
Vermits het al zaailingen betreft van een roos die je (zo heb ik het toch begrepen) zelf niet bij naam kent, is het wellicht zo dat de door jou bekomen planten niet soortecht zijn.
Veredelde rozen worden namelijk geënt en niet gezaaid, precies omwille van het probleem met het niet zaadvast zijn.
Ik zou zeggen , geniet van je roos , misschien is het een unieke plant en kan je hem (voor jezelf dan toch) een eigen naam geven
Da's het mooie van het tuinieren , een beetje experimenteren en nieuwe dingen ontdekken.
Ook wij amateurs kunnen zo aan mooie en speciale planten raken , niet alleen de beroepsveredelaars.
Succes ermee nog en groetjes,

Gert.
zondag 10 juni 2007 - 03:22
Esem

Esem

Helianthus.
Rozen worden namelijk wel gezaaid maar later worden ze geënt op een onderstam die veel sterker zijn de de gezaaide roos.
Anders kunnen ze nooit nieuwe rassen kweken.
Dus ook voor jou zelf gekweekte roos Louise zou je moeten kunnen enten op een daarvoor voorziene onderstam.
Gr Esem,
zondag 10 juni 2007 - 06:13
louise

Louise

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik dacht dat enten enkel gebeurde als het wortelstel van de soort te zwak was om goede planten te geven. Ik zit blijkbaar met een zaailing die enorm veel energie krijgt, je kunt niet geloven hoe die omhoog klimt en zijtakken maakt.

Ik ben eigenlijk op zoek naar de soortnaam van die rozensoort, dan vind ik misschien wel de echte naam bij benadering. Of hij is uniek ...

Hondsrozen zijn die met ent bekomen of groeien die op eigen wortel? Ik denk in die richting. Ik kan geen foto op de site zetten, de bloei is voorbij. Het leek op witte bloesem, maar dan een maatje groter van bloem.

groetjes, Louise
zondag 10 juni 2007 - 16:56
Helianthus

Helianthus

Nog eventjes wat verduidelijken in antwoord op de opmerking van Esem.
Rozen worden inderdaad gezaaid met het oog op het bekomen van nieuwe variëteiten maar dan gaat het om veredeling en niet om vermeerdering zoals in de vraag van Louise.
Een veredelde roos die men identiek wil vermeerderen wordt altijd geënt op een onderstam van een wilde roos om de groeikracht te verbeteren zoals Esem terecht opmerkt.
Maar in dit geval ging de vraag dus over het zaaien van zaadjes van een roos waarvan Louise niet zeker was van de herkomst, vandaar dus dat ik opmerkte dat het mogelijk was dat ze een compleet andere roos zou bekomen dan de moederplant.
Verder is de opmerking van Esem dus terecht; ik had me wellicht verkeerd uitgedrukt.

Groetjes, Gert.
zondag 10 juni 2007 - 17:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon