menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kardinaalsmuts luizen?

Ga naar meest recente reactie

Erik19784

Erik19784

Ik heb er totaal geen verstand van, maar als het goed is, is dit een kardinaalsmuts. Weet iemand wat er op de bladeren/takken zit en hoe dit te lijf te gaan?

Struiken & Bomen

zondag 23 maart 2025 - 17:17
Erik19784

Erik19784

Nog even een extra foto

Struiken & Bomen

zondag 23 maart 2025 - 17:18
Peterplant

Peterplant

Inderdaad schildluizen. Daar zijn ze erg gevoelig voor. De takjes zitten ook helemaal vol.
zondag 23 maart 2025 - 18:17
Erik19784

Erik19784

Dank voor de snelle reactie! Wat is de beste (structurele) oplossing?
zondag 23 maart 2025 - 19:08
Peterplant

Peterplant

Met de huidige, toegestane middelen niet goed te bestrijden.
Als de groeiomstandigheden niet optimaal zijn, blijft de plant er gevoelig voor.
De plant diep insnoeien wordt wel eens gedaan, omdat je de meeste aantasting kwijt bent. Daarna de plant wat grond, water en voedingsstoffen betreft optimaal verzorgen. Je kunt de plant ook rooien en een minder gevoelige plant plaatsen.
zondag 23 maart 2025 - 21:18
leerling

Leerling

Dit is inderdaad een Euonymus fortunei.

Je kan de luizen gewoon hun gang laten gaan. Ze zijn eten voor roofinsecten en vogels.
Als jij de luizen bestrijdt, blijf je bezig. Hun natuurlijke vijanden komen er niet op af, want ze leren niet dat er in jouw tuin wat te eten valt.

De plant gaat er niet aan dood. Of jij de plant sterk terugsnoeit of dat de luis de bladeren aantast, maakt voor de plant weinig verschil.

En ja, afhankelijk van je omgeving kan dat zoeken naar evenwicht even (jaren) duren.

Als je niets doen niet ziet zitten, treed ik het advies van Peterplant bij om de plant te vervangen.

Weet wel dat een tuin met picture-perfect planten een illusie is die vooral in stand wordt gehouden door producenten van bestrijdingsmiddelen.

maandag 24 maart 2025 - 00:17
Peterplant

Peterplant

Het is trouwens Euonymus japonicus.