Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Vorig jaar hadden Lagerstroemia's redelijk wat last van meeldauw. Dat kwam hoofdzakelijk door het natte voorjaar/voorzomer. Meeldauw zit echter op het blad, niet op de takken.
Je bent er 100% zeker van dat het geen uitgedroogde korstmossen zijn?
Het meest waarschijnlijke is dat die exemplaren die nu wit uitgeslagen takken hebben vorig jaar flinke last hebben gehad van meeldauw. In deze de vorm Erysiphe australiana / Erysiphe lagerstroemiae. De schimmel overwintert op de takken om in het voorjaar onder gunstige omstandigheden opnieuw toe te slaan.
Behandeling: nu spuiten met spuitzwavel of een middel dat bij rozen en andere planten wordt gebruikt ter bestrijding van meeldauw. Lees op de bijsluiter hoe je de middelen zorgvuldig en juist gebruikt.
Ook de planten die geen witte takken hebben nu preventief behandelen. Het blote oog ziet immers niet alles.
Indien mogelijk de planten die nu al witte takken hebben apart houden van de ogenschijnlijk gezonde planten.
Gevoeligheid bij Lagerstroemia cultivars voor meeldauw is redelijk verschillend. De soort/soorten die nu al tekenen van meeldauw vertonen in de toekomst niet meer kweken.
Het is bij meerdere soorten. Ik heb niet gespoten met zwavel. Vorig jaar heb ik bij deze geen last gehad van meeldauw. Wel bij een paar andere, maar die stonden niet in de buurt van deze.
Zou het kunnen dat er een schimmel in de pot zit. Ik heb deze vorig jaar gekregen van een kweker. Daar heb ik er vorig jaar ook al veel ingezet, maar geen last van gehad.
Kan het aan de potgrond liggen?
Ik heb de takken eruit geknipt en 4 uur later zit het er weer op andere plekken ook nog buiten in de zon. Een schimmel groeit toch niet zo snel?