menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmel op lagerstroemia

Ga naar meest recente reactie

RW5

RW5

Ik heb nu op wat planten van lagerstroemia schimmel zitten. Het is wit en lijkt op poedersuiker.

Wat moet ik hier mee doen en is het schadelijk?

Struiken & Bomen

vrijdag 21 maart 2025 - 16:15
RW5
vrijdag 21 maart 2025 - 16:15
RW5
zondag 23 maart 2025 - 15:27
Tuinprins

Tuinprins

Ik herken het niet.

Vorig jaar hadden Lagerstroemia's redelijk wat last van meeldauw. Dat kwam hoofdzakelijk door het natte voorjaar/voorzomer. Meeldauw zit echter op het blad, niet op de takken.

Je bent er 100% zeker van dat het geen uitgedroogde korstmossen zijn?

Gegroet, de tuinprins
maandag 24 maart 2025 - 06:04
RW5

Tekst aangepast

RW5

Ik heb alle takken waarop het zat eraf geknipt. Nu kijk ik 4 uur later en zit er weer op andere plekken.

Ik heb deze 1 maand geleden verpot. Ik heb ook nog een aantal in kleinere potten erbij staan die niet verpot zijn, en die hebben het niet.

Struiken & Bomen

maandag 24 maart 2025 - 13:23
RW5
maandag 24 maart 2025 - 13:23
Tuinprins

Tuinprins

Eigenaardig.

Zijn de Lagerstroemia's allemaal dezelfde soort of heb je diverse cultivars staan? Is het bij een soort of hebben meerdere soorten dit?

Heb je vorig jaar gespoten met spuitzwavel of een ander middel?

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 25 maart 2025 - 06:30
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Ik heb nog even verder gezocht.

Het meest waarschijnlijke is dat die exemplaren die nu wit uitgeslagen takken hebben vorig jaar flinke last hebben gehad van meeldauw. In deze de vorm Erysiphe australiana / Erysiphe lagerstroemiae. De schimmel overwintert op de takken om in het voorjaar onder gunstige omstandigheden opnieuw toe te slaan.

Behandeling: nu spuiten met spuitzwavel of een middel dat bij rozen en andere planten wordt gebruikt ter bestrijding van meeldauw. Lees op de bijsluiter hoe je de middelen zorgvuldig en juist gebruikt.

Ook de planten die geen witte takken hebben nu preventief behandelen. Het blote oog ziet immers niet alles.

Indien mogelijk de planten die nu al witte takken hebben apart houden van de ogenschijnlijk gezonde planten.

Gevoeligheid bij Lagerstroemia cultivars voor meeldauw is redelijk verschillend. De soort/soorten die nu al tekenen van meeldauw vertonen in de toekomst niet meer kweken.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 25 maart 2025 - 06:48
RW5

RW5

Het is bij meerdere soorten. Ik heb niet gespoten met zwavel. Vorig jaar heb ik bij deze geen last gehad van meeldauw. Wel bij een paar andere, maar die stonden niet in de buurt van deze.

Zou het kunnen dat er een schimmel in de pot zit. Ik heb deze vorig jaar gekregen van een kweker. Daar heb ik er vorig jaar ook al veel ingezet, maar geen last van gehad.

Kan het aan de potgrond liggen?

Ik heb de takken eruit geknipt en 4 uur later zit het er weer op andere plekken ook nog buiten in de zon. Een schimmel groeit toch niet zo snel?

dinsdag 25 maart 2025 - 12:36
Peterplant

Peterplant

Het zou ook sap uit de snoeiwonden kunnen zijn dat bij het opdrogen een witte waas achter laat.
dinsdag 25 maart 2025 - 13:27
RW5

RW5

Ik heb ze niet geknipt. Pas nadat ik het zag zitten.
dinsdag 25 maart 2025 - 13:36
RW5
woensdag 26 maart 2025 - 18:45
Peterplant

Peterplant

Ziet er meer uit als een schimmel die al in de dode takken aanwezig was en nu met voortplanting is begonnen.
donderdag 27 maart 2025 - 13:21
RW5

RW5

Een schimmel groeit toch niet zo snel? En ook nog in de zon.

Ik heb gebruikte potten van een kweker. Zou daar iets in kunnen zitten of in de potgrond?

Wat zou ik hier tegen kunnen doen?
donderdag 27 maart 2025 - 15:38
WiPe

WiPe

Schimmels kunnen zich erg explosief ontwikkelen. Je moet de oorzaak eerder zoeken bij de groeiomstandigheden: te nat/te koud.
vrijdag 28 maart 2025 - 10:53
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 5? (beveiligingscontrole) *