menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zieke grote bloesemboom

Ga naar meest recente reactie

Nataschar

Tekst aangepast

Nataschar

Goedemiddag allemaal,

Op dit moment hebben wij een ontzettend mooie bloesemboom naast onze woning staan(staat in knop). Ver in het verleden is er bij de oude eigenaar een grote tak afgebroken bij deze boom. Nu zie ik per toeval dat op deze plek waar dit is gebeurd ontzettend veel houtworm zit. ook zitten op deze dikke stam behoorlijk wat zwammen en op andere takken ook, er zijn zelfs een aantal nieuwe zwammen bijgekomen dit seizoen..
Nu vroeg ik mijzelf af zou het voldoende zijn om enkel de tak waarbij zichtbaar is dat er houtworm inzit eraf te zagen? Of dat wij toch afscheid moeten gaan nemen van deze mooie boom…

Alvast vriendelijk bedankt voor de reacties. Ik zie er graag naar uit.

Groeten Natascha R

Struiken & Bomen

maandag 3 maart 2025 - 20:36
Nataschar

Nataschar

Grote zwammen..

Struiken & Bomen

maandag 3 maart 2025 - 20:53
Tuinprins

Tuinprins

Die zwammen die je ziet zijn zeer waarschijnlijk exemplaren van de boomgaardvuurzwam. Deze doodt de boom langzaam, het kan echter nog jaren en jaren duren voordat de boom definitief het loodje legt. Komt de laatste jaren regelmatig voor bij sierkersen en andere Prunus soorten.

Op de plek waar die afgebroken tak heeft gezeten is het hout gaan inrotten. Daar kun je weinig aan doen.

Ergo: de boom gaat op korte termijn niet dood maar op de wat langere termijn zal die de geest geven. Er dikke takken gaan afzagen om de boom te redden is onverstandig omdat je de boom dan extra vatbaar maakt voor de boomgaardvuurzwam.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 4 maart 2025 - 05:59
Nataschar

Tekst aangepast

Nataschar

Goedemorgen Tuinprins,

Bedankt voor uw berichtje. Wat denkt u verder over de houtworm die aanwezig is? Deze is flink bezig met verdere schade veroorzaken.

Groetjes Natascha
dinsdag 4 maart 2025 - 07:33
WiPe

WiPe

Boomgaardvuurzwam tast enkel het kernhout aan. Het spinthout wordt niet aangetast. De boom zal daardoor niet doodgaan. Maar die maakt het hout wel bros waardoor zo'n aangetaste tak sneller breekt. Die zwam tast vooral het kernhout aan dat bloot komt te liggen door veel te zware snoeiwonden. Het is echt geen idee om grote takken weg te snoeien bij oudere Prunus-soorten. Soms, heel soms, groeit die ook op afgebroken takken. (Maar afgebroken takken zie je sowieso veel minder vaak dan grote snoeiwonden.) Die houtwormpjes, leven enkel in het dode kernhout dat door de zwam aangetast wordt. Ik zie daar echt geen probleem in.
dinsdag 4 maart 2025 - 23:27
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 5? (beveiligingscontrole) *