Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Deze morgen merkte dat mijn malus winston een stuk van zijn schors had losgelaten, aan de onderkant van de stam. (Zie foto) Het stuk dat nu bloot komt te liggen, voelt wel stevig aan, al verontrusten de zwarte vlekken me wel wat. Kan deze beschadiging kwaad?
De boom op zich is wel gezond denk ik, groeit wel goed. Alleen was vorig jaar wat minder maar dat lag meer aan het natte weer denk ik...
Die schors is losgekomen omdat die op die plek afgestorven was. Het kernhout dat daaronder zit, zal langzaamaan wegrotten waardoor die boom in zijn voet hol wordt. Maar de kans is groot dat dat gat tegen die tijd aan de buitenkant dicht gegroeid is, waardoor je daar niks meer van ziet. Het spinthout, het levende hout aan de buitenkant wordt niet aangetast waardoor de boom nog altijd goed in blad zal staan. De grootste fout die je kan maken is dat je daar iets aan zou willen doen, van insmeren tot uitsnijden. Daardoor kun je vooral de natuurlijke afgrendeling van de boom doorbreken, waardoor heel dat proces alleen maar sneller gaat, en de boom onvoldoende tijd krijgt om een voldoende dikke wand met gezond hout te vormen. Dan zou de boom kunnen afbreken. Het enige wat zou kunnen helpen is dat je de boom in de top minder zwaar maakt en die minder kans heeft om te breken. Door de hefboomwerking volstaat het om relatief kleine takken in de top weg te halen, wat je bij een appel eigenlijk standaard doet wanneer je die snoeit.
Dus als ik het goed begrijp, overleeft de boom dit? Idee wat de oorzaak hier van kan zijn? Vorige winter heeft een storm hem wel een serieuze duw gegeven, waardoor hij scheef stond. Maar de boom zelf wel terug kunnen recht zetten en lijkt terug goed geworteld. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
De boom zal er een 4-tal jaar staan denk ik. Ik heb niet het gevoel dat hij kwakkelende, enkel vorig jaar groeide hij niet bijster goed. Maar dit lag misschien eerder aan het weer dan aan de boom zelf?
Boom gaf zelf wel nog geen vruchten, ook nog maar een minime bloei. Maar ook dit komt misschien omdat de hoogstam nog vrij jong is?
Ik vind dat vooral de stam heel wat in dikte bijgekomen is, zeker in vergelijking met andere bomen die in dezelfde periode aangeplant werden...
Die extra diktegroei in de stam is hoogstwaarschijnlijk een reactie op de aantasting in de voet. De boom neemt die verzwakking waar en zal dan het verlies in sterkte compenseren door extra groei. Als ik moet gokken naar de oorzaak, dan hou ik het op wateroverlast. Het heeft erg veel geregend de afgelopen tijd.