menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Pinus pinea snoeien

Ga naar meest recente reactie

RW5

RW5

Ik heb een aantal pinus pinea. Ze hebben niet echt een kroon, het is meer een vollere bos.

Zou ik de onderste helft moeten snoeien zodat er een kroon komt? En wanneer kan ik dit het beste doen?

Struiken & Bomen

dinsdag 18 februari 2025 - 13:35
RW5
RW5
Tuinprins

Tuinprins

Hebben de bomen een 'kop' (i.e. een duidelijke top)?

Bij de opkweek kunnen de bomen het beste geleid worden aan een fatsoenlijke bamboestok. De top wordt dan om de zoveel tijd vastgebonden met bindbuis aan de bamboestok.

Of je die onderste takken moet verwijderen om hoogte groei te krijgen is de vraag. Ikzelf vind die onderste takken al redelijk dik (tenminste die op de eerste foto). De normale groei van veel boomvormige Pinussen is dat in de loop van de tijd de onderste takken vanzelf afsterven zodat je een kale stam krijgt. Het kan echter vele jaren duren voordat dit gebeurt.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 20 februari 2025 - 07:20
WiPe

WiPe

Als je die takken nu ineens zou verwijderen, maak je veel te grote snoeiwonden. Je zou die nu met de helft kunnen inkorten om die over een paar jaar een voor een weg te halen. Maar als je meer een boomvorm wil, moet je ook een doorgaande top hebben. Nu weet in niet uit het hoofd volgens welke strategie Pinus pinea een stam vormt.
donderdag 20 februari 2025 - 10:02
RW5

RW5

Als ik ga snoeien, zou ik dan snoeibalsem kunnen gebruiken om de wond af te dekken?
donderdag 20 februari 2025 - 13:02
WiPe

WiPe

Dat soort middeltjes dient echt tot niets. Weggegooid geld.
donderdag 20 februari 2025 - 13:55
RW5

Tekst aangepast

RW5

Ik heb ze gisteren voor de helft gesnoeid. Waar ik de grote takken heb gesnoeid, komt nu geen sap uit. Bij die kleinere wel. Of zou dit nog komen?

Struiken & Bomen

dinsdag 25 februari 2025 - 17:26
RW5
dinsdag 25 februari 2025 - 17:26
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 4? (beveiligingscontrole) *