menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom voor middelgrote tuin met natte grond in winter

Ga naar meest recente reactie

josdebosduif

Josdebosduif

Beste

Gezien de vorige (perenboom) meteen dood is gegaan zoeken we een nieuwe boom voor onze achtertuin. Hoe meer ik opzoek, hoe meer vragen (en eisen ) ik lijk te hebben.

De boom zal de hele dag zon hebben, maar staat bij hevige regenval en in de winter in drassige grond. We hebben zanderige leemgrond, maar de grondwaterstand in de winter zal slechts +- 30cm onder het maaiveld zitten. Neutraal tot licht zuur.

(zie schets) Het zou in de eerste plaats een schaduwboom moeten zijn voor in de tuin en voor de namiddagzon op het terras in de zomer. Wat overdekking voor het kippenhok is mooi meegenomen. Droogte, zeewind of bestrating is niet aanwezig.

*Ik dacht zelf aan een hoogstam die tussen de 8 en de 15 meter hoog kan worden.
*Ideale breedte lijkt mij +- 8 meter
*Halfopen kroon is een dikke plus, gezien er best niet te veel zonlicht van de serre wordt weggenomen.
*Liefst niet te veel afval (dode takjes, vruchten,...)
*snelle groeier
*Liefst een mooie boom, gezien het onze enige grote boom zal zijn

Enkele voorbeelden
*Liquidambar worplesdom (lijkt me iets te smal voor schaduwboom, last van stekelige vruchten, dichte kruin)
*Acer ×freemanii AUTUMN BLAZE (dichte kroon, ik lees een max breedte van 12 meter)
*Liriodendron tulipifera, tulpenboom (wordt zéér groot)
*Ulmus LUTECE, iep (saaie boom?)

Alle hulp of tips worden ten zeerste geapprecieërd!.
Ook eventuele positieve ervaringen met bovengenoemden;

Groeten
Tim

Struiken & Bomen

woensdag 4 december 2024 - 16:42
PeterC

PeterC

Wij hebben een wilde acacia, een Robinia of een pseudoacacia, als schaduwboom boven ons terras.
Groeit snel en heeft een niet zo dichte kroon waardoor het zonlicht er gefilterd doorheen komt.
Wij vinden het een zeer aangename schaduwboom.
Nadelen zijn wel dat hij in het voorjaar veel bloesem heeft en al die witte blaadjes vallen er na een tijd uit, een tijdelijk probleem, het voordeel van die bloesem is dat de boom tijdens de bloesem zeer populair is bij bijen. Verder valt er nu en dan wel eens een dood takje uit en daar kan wel een doorn op zitten. Maar verder geen nadelen. Zo zitten er geen bladluizen op dus geen last van kleverige druppeltjes zoals vb onder een eik.
Mooi is ook dat de boom al snel een knoestige stam ontwikkelt waardoor hij een ouder aanzien heeft dan hij is. Wij hebben hier een droge zandige bodem, maar in de tuin van mijn ouders stond er ook één en daar was het zeker in de winter een erg drassige bodem. Die boom deed het daar ook erg goed. Je zou ook een cultivar kunnen kiezen, vb een Robinia Frisia. Die maakt geen bloesem en heeft bijna gele bladeren.

Onze ervaring wat jouw suggesties betreft:

Liquidambar: Wij hebben er hier één staan. Dat is ook een heel goede groeier. De onze ontwikkelt geen bloesem en geen vruchten en is een erg propere boom. Ik weet niet welke variant wij hebben, maar er bestaan dus varianten die helemaal geen hinder geven. Als je wat geluk hebt heeft jouw boom ook een mooi en zeer gevariëerd kleurenpallet in de herfst.

Die Acer: die variant ken ik niet, maar ziet er op foto een goede kandidaat uit.

Tulpenboom: we hebben er één geplant omdat het een prachtige boom wordt, maar die wou hier niet aarden. Geen groei, geen schot in de zaak. Ik heb hem uiteindelijk dan maar verwijderd. Zoals al eerder gezegd hebben wij hier een droge zandgrond.

De Olm: ik had er wel graag één in de tuin gehad, maar geen plaats meer voor. Geen ervaring mee.

Wat hebben we hier nog staan.
Een rode paardekastanje: wordt niet zo reusachtig groot als een gewone paardekastanje, en heeft als troef de mooie rozerode bloesem. De boom heeft een behoorlijk dichte kroon. Misschien is dat niet bij alle exemplaren het geval maar onze boom is onvruchtbaar. Er is wel de mooie bloesem, en dan beginnen zich de kastanjes te ontwikkelen, maar als die zoiets van een cm groot zijn vallen die allemaal af. Nog een voordeel is dat deze cultivar niet gevoelig is voor die schimmelziekte die de gewone paardekastanjes vaak treft.

Een Es, een wilde Es: niet zo een opvallende boom. Groeit redelijk, maar wordt op termijn wel heel groot.
Geeft weinig last. De soort is wel gevoelig voor een schimmelziekte. Nu staat er hier nergens in de buurt een andere Es wat de kans op besmetting mogelijk laag houdt, hoedanook onze Es heeft nergens last van.

Een Linde: het is een mooie boom en hij wordt op termijn ook heel groot. Maar als schaduwboom voor een terras niet geschikt, want geeft heel veel afval. Er valt voortdurend wel iets naar beneden van bloesem, kleine blaadjes enz.

Een Gleditsia, Christusdoorn: begint in het voorjaar met geel blad dat gedurende de zomer geleidelijk aan groener wordt. Onze variant heeft geen doornen en geen bloesem en geen vruchten. Groeit heel goed en geeft weinig last.
woensdag 4 december 2024 - 20:34
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou allereerst naar bomen kijken die in de winter tegen natte grond / hoge grondwaterstand kunnen. Alle andere eisen moeten daar aan ondergeschikt gemaakt worden. De aanplant van een peer was geen verstandige keuze want die kan niet goed tegen natte grond. Als in de winter de grondwaterstand maar 30 cm onder het maaiveld zit dan vallen veel bomen af. Iedere boom geeft 'rotzooi', de een wat meer dan de ander. Daar zul je mee moeten leren leven, net als zoveel andere dingen in het leven.

Zie ook:

https://www.stad-en-groen.nl/article/35802/bomen-en-heesters-voor-natte-locaties

Gegroet, de tuinprins
woensdag 4 december 2024 - 21:33
dries944

Dries944

Als je een gleditsia pakt moet je de sunburst pakken, loopt prachtig geel uit in het voorjaar, in de zomer komt het blad meer groenig maar nog steeds mooi. Is meer een open tot halfopen kroon dus steeds genoeg licht. Zie foto, nog jonge boom.

Struiken & Bomen

woensdag 4 december 2024 - 21:39
josdebosduif

Tekst aangepast

Josdebosduif

Bedankt voor jullie reacties! De robinia zou een goede boom zijn maar vrees dat die wat te groot gaat worden en liever wat drogere grond heeft. Er zijn liquidambers die geen vruchten geven maar die worden vaak +20meter en dat lijkt me voor de toekomst wat vervelend. De bomen die ik in het voorbeeld heb aangehaald zouden normaal allen in de vrij natte grond moeten kunnen gedijen (artikel had ik inderdaad doorgenomen, heel interessant). Een valse christusdoorn, sunburst hebben we vlakbij het terras aan ons huis staan (niet op de schets). Mooie boom maar doet het daar, waar het toch een stuk droger zou moeten zijn, niet fantastisch. Heb ook een beetje bang dat de tuinaannemer deze te dicht tegen het terras heeft gezet
woensdag 4 december 2024 - 21:59
josdebosduif
woensdag 4 december 2024 - 22:14
PeterC

PeterC

Dan hebben wij een Gleditsia Sunburst staan.

Hierbij een foto. Die gelige links van het midden is hem.
De foto is genomen in mei van dit jaar, dus met nog jong loof.
Ik heb de boom geplant in 2006 of 2007.

Ik lees dat je al rekening gehouden hebt met het advies van Tuinprins. Verstandig.

Struiken & Bomen

donderdag 5 december 2024 - 20:08
WiPe

WiPe

Voor natte gronden zou ik een els planten. Alnus incana 'Aurea' is niet te groot en mooi geelbladig, maar iets midner egschikt voor natte bodems
Alnus glutinosa 'Imperialis is elegant, maar iets groter. Wel erg goed geschikt voor natte bodems.
Of je zou Nyssa sylvatica kunnen aanplanten. Geen snelle groeier, maar een schitterende herfstkleur, zeker als je een selectie als 'Sheffield Park' zou aanplanten.

Gleditsia moet je echt niet op een natte bodem planten.
donderdag 5 december 2024 - 22:36
PeterC

PeterC

Waar ik woonde als kind hadden we in de winter altijd een erg vochtige bodem.
Overal langs de weiden en de velden vond je daar els. Maar ik heb er niet zo een goede herinnering aan als kind.
Niet omwille van de boom maar omdat het daar waar je veel els zag staan in de zomer kon stikken van de dazen. De meest ambetante beesten die er zijn.
vrijdag 6 december 2024 - 20:24
dries944

Dries944

@ Wipe

Die Nyssa sylvatica ‘Sheffield Park , groeit die ook op drogere zandbodems? In de winter kan het hier heel vochtig zijn maar in een zomer ook redelijk droog.
zaterdag 7 december 2024 - 00:50
WiPe

WiPe

Bodems die in de winter nat en in de zomer vrij tot erg droog zijn, zogenaamde wisselnatte gronden, zijn in de praktijk vaak lastig. Wat Nyssa sylvatica betreft: die stelt weinig eisen aan de bodem. Hij groeit het beste op vochtige, alluviale bodems met een goede ontwatering, maar verdraagt goed droogte.
zaterdag 7 december 2024 - 09:58
josdebosduif

Josdebosduif

Wederom bedankt voor de reacties! Nyssa sylvatica is de ideale boom (halfopen kroon, mooi, goede grootte, kan tegen natte periode) maar groeit helaas te traag. We hebben echt een schaduwplek nodig gezien we de hele dag zon hebben op de tuin. Met de perenboom hebben we al 2 jaar "verloren". Alnus glutinosa 'Imperialis lijkt ook te traag te groeien. Lijkt jullie de liquidambar st worplesdon of xfreemanii autumn blaze geen goeie keuze? Zij worden beide bestempeld als climate trees. In de zomer kan het hier droog zijn, maar we hebben een waterput van 30 000 liter dus bewatering is geen probleem. De boom moet vooral tegen de natte periode van oktober tot maart kunnen. Een beluchting buis steken lijkt mij sowieso geen slecht plan?
zaterdag 7 december 2024 - 12:28
WiPe

WiPe

Ik vrees dat bomen die snel groeien, doorgaans erg groot worden. Liquidambar styraciflua 'Worplesdon' is een goede keuze, maar groeit trager. En Acer x freemannii 'Autumn Blaze' zou wel eens erg groot kunnen worden. Beide ouders zijn flinke bomen. Maar die groeit wel sneller.
zondag 8 december 2024 - 00:05
josdebosduif

Josdebosduif

Dag WiPe

Klinkt logisch, dat kleine/middelgrote bomen doorgaans trager groeien dan bomen die uiteindelijk +20meter moeten worden.
Ik heb al vele fiches doorbladerd en vermoed dat ik ga voor een Liquidambar worplesdon en eventueel een bijkomende boom met de Nyssa sylvatica om deze de tijd te geven om te groeien. Bedankt voor alle hulp

Tim
woensdag 11 december 2024 - 17:03
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 1 + 4? (beveiligingscontrole) *