menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kwekers halfvolwassen kerselaar of perenboom

Ga naar meest recente reactie

doesje

Doesje

Ik zoek naar kwekers of verkopers van halfvolwassen bomen in de streek rond Evergem. Ik zoek één boom om voor mijn huis te zetten, de strook is wat beperkt in diepte, er is 5,60 m voortuin maar de voortuin is wel een 20tal meter breed, en ik hoor dat ze in principe bome kunnen kweken zodat ze eerder in de breedte dan in de diepte hun kruin groeien. Ik heb een voorkeur voor een boom die laag aftakkingen krijgt, zoals een kerselaar of perenboom omdat dat wel leuk is voor kinderen om in te klimmen.

Kennen jullie kwekers in de streek die al wat grotere bomen staan hebben, of die me hier uitleg kunnen over geven? In tuincentra keken ze me nogal vreemd aan als ik vragen stel over hoeveel ruimte een boom nodig heeft en zo.

Dank je hoor, het is mijn eerste post hier. Laat me maar weten of deze vraag te algemeen is, of te specifiek.
zondag 1 december 2024 - 18:34
PeterC

PeterC

Zoek je die boom ook omwille van de vruchten?
In dat geval kan je je vraag beter plaatsen in de rubriek "de consumptietuin" "fruit".

In de tuin van mijn ouderlijk huis hadden we een kerselaar staan, een halfstam. De onderste takken begonnen op een hoogte zo ergens iets van dik 1m. Aan die boom hebben wij, mijn zussen en broers en ik, in onze kindertijd heel veel klimplezier beleefd, en in het seizoen plukten en aten we natuurlijk de kersen.
zondag 1 december 2024 - 20:01
Tuinprins

Tuinprins

Zoiets noemen we een halfstam maar of daar in België ook oudere exemplaren van te krijgen zijn zou ik niet weten.

In NL worden van peren regelmatig oude exemplaren aangeboden. Het gaat dan om exemplaren die 20-30 jaren bij de fruitkweker hebben gestaan en dan afgedankt worden. Vroeger werden die omgezaagd en als kachelhout verkocht. Tegenwoordig zijn er slimme handelaren die deze opkopen en dan als karakteristieke fruitboom verkopen. Vaak slaan deze bomen maar matig aan en staan jaren te kwijnen voordat ze de geest geven.

Je moet er rekening mee houden dat al wat grotere exemplaren van bomen een flinke kluit hebben. Deze zijn vaak te zwaar om zelf te planten en moet je de hulp inschakelen van professionals die over het juiste materieel beschikken om zo'n boom correct te planten. Dat gaat allemaal in de papieren (euro's) lopen.

Gegroet, de tuinprins
maandag 2 december 2024 - 06:36
Dany

Dany

Ik zou naar die 2 een mail sturen en uitleggen wat je wilt. Calle is in Wetteren en De Bock in Oudenaarde bij wijze van spreken juist om de hoek.
https://www.calleplant.be/
https://www.planten-debock.be/
maandag 2 december 2024 - 09:28
doesje

Doesje

Amai, dank je allemaal!
maandag 2 december 2024 - 21:39
doesje

Doesje

Het assortiment van die twee kwekers is alleen al online enorm. Goed idee om hen deze vraag eens te stellen, ik geneer me wel wat om zo specifiek vragen te stellen.
maandag 2 december 2024 - 21:49
PeterC

PeterC

Toch nog een ervaring delen over een kerselaar.
Zoals al eerder gezegd hadden wij thuis een kerselaar staan waar we als kind heel veel klimplezier hebben mee beleefd.

Maar onze kerselaar stond solitair. Nergens in de omgeving stonden er nog andere kerselaars. En dan wordt zo een boom een magneet voor vogels die op de kersen uit zijn. Bij ons waren dat vooral spreeuwen. Onze boom droeg rijkelijk kersen, maar een groot deel ervan werd voor onze neus weggekaapt of was al aangepikt nog voor ze echt rijp waren.
dinsdag 3 december 2024 - 20:36
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 2 + 4? (beveiligingscontrole) *