Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb twee jaar geleden acht walnootjes samen in een bak geplant en daar zijn acht boompjes uit gekomen, elk nu tussen de 20-30 cm. Nu wil ik ze overpotten/overplaatsen maar weet niet wat het goede seizoen is of de beste manier. Heeft iemand tips? Bij voorbaat veel dank!
Dankjewel! Het blad is eraf, het zijn alleen nog ‘stokjes’. Ze staan best dicht naast elkaar. Ik ben bang dat de wortels in elkaar zitten. Hoe kan ik daar het beste mee omgaan? En is er een goede mest oid dat ik erbij kan doen? Heel veel dank!
Walnoten zijn niet geschikt om lang in een pot te zetten aangezien ze gevoelig zijn op de wortel. Indien de wortels te nat komen te staan dan gaan ze rotten en dat betekent meestal het begin van het einde van de walnoot. Als je die uitplant in de volle grond dan groeien ze als een tierelier en heb je binnen enkele jaren al een mooi boompje.
Wil je ze toch persé in een pot zetten dan perliet aan de potgrond toevoegen zodat de drainage wordt verbeterd. Je doet dit het beste aan het eind van de winter/begin voorjaar, vlak voordat ze weer in het blad komen. Wanneer je dat nu doet en de potgrond wordt te nat dan gaan de wortels rotten.
Dat je de wortels beschadigt als je de planten uit elkaar haalt is bijna onvermijdelijk maar kan meestal geen kwaad. Het is niet zo dat als er wat wortels afbreken de zaailing dan doodgaat.
Dankulliewel allebei voor de reacties! De boompjes staan nu twee jaar in de bakken met afwateringsgaten (van die opstaande kokertjes) en ze lijken het prima te vinden. Als ik het goed begrijp ga ik ze overpotten vlak voordat ze weer blad krijgen door de wortels te ontrafelen, ik geef ze mulch van bladeren van de eigen moederboom en ik zorg dat ze niet bevriezen als het heel koud wordt. Is dat een plan?
In zo'n bakken kan water blijven staan tot de hoogte van de kokertjes. Lijkt me niet zo best.
'k Zou onderin drainagegaatjes maken. Is ook beter voor de volgende planten die je erin wil zetten.
Ik ben het ermee eens dat hoe eerder de bomen in de volle grond worden verplant, hoe beter ze zullen wortelen en zich zullen ontwikkelen. Hoewel ik mijn 2 walnotenbomen meerdere keren heb verplant totdat ik een geschikte plek voor ze vond. Ik bestelde de meststof bij Tema omdat ik een goede korting vond op [LINK_REMOVED] . Het resultaat beviel me goed, want de boom is in de loop van het jaar aanzienlijk gegroeid.
Ik zou ze in volle grond planten ergens in de tuin, waar ze niet in de weg staan, tijdelijk, tot ze een meter hoog zijn zoiets. Dan hebben ze goede overlevingskansen bij verplanten. En dan zoeken naar een gasttuin.
De onze was ook een zaailing van de boom in de tuin van mijn ouderlijk huis. Die heb ik hier geplant toen ie al zo een meter of 2 groot was.