menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies aantal leibomen

Jackflash27

Tekst aangepast

Jackflash27

Hallo, graag wat advies.

We gaan de voortuin renoveren. Ik wil enkele lage leibomen (Liquidamber) plaatsen, stamhoogte 150, totale hoogte ca 270. Zie foto van huidige situatie. De boompjes gaan dienen als afscheiding tussen nieuwe oprit (rechts van pijl) en houten vlonder deel (links van pijl). Het zijraam moet vrij blijven, dus de bomen komen maximaal tot de voorgevel (de iets donkergele baksteen). De rekken van de leibomen mogen praktisch tegen elkaar aan komen te staan, zodat het meteen vrij dicht gaat groeien. Totale lengte van dit stuk is 5,3 meter. Ik twijfel of ik 2 of 3 bomen moet plaatsen. Ik zou denken dat 3 moet passen: met rekken van 1,50 breed, zou er nog wat speling zijn aan de stoepzijde en aan de gevelzijde (40cm per kant). Wat is jullie advies? Moet er een minimale ruimte tussen de rekken zitten, of mogen ze tegen elkaar aan komen? Is 3 bomen niet 'too much'?

Andere vraag: als je online gaat zoeken voor bomen, zijn de prijsverschillen enorm. Een lei amberboom met stamhoogte 180 is al te koop voor ca 100 euro, maar ik zie ook prijzen van tegen de 300 euro (stamomtrek is vergelijkbaar). Hoe is dit mogelijk? Zit er zoveel kwaliteitsverschil in de bomen?

Dank!

Struiken & Bomen

zaterdag 12 oktober 2024 - 10:44
Jackflash27

Jackflash27

Dit is een tweede foto van de huidige situatie. In het rode vak komen de bomen.

Struiken & Bomen

zaterdag 12 oktober 2024 - 10:45
WiPe

WiPe

Twee bomen volstaat ruimschoots. Met drie bomen krijgen die ondergronds elk veel minder ruimte. Bovendien zijn goed voorgevormde leibomen 2.5 meter breed. Dan ben je er al.
zaterdag 12 oktober 2024 - 18:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 3 + 2? (beveiligingscontrole) *