Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We gaan de voortuin renoveren. Ik wil enkele lage leibomen (Liquidamber) plaatsen, stamhoogte 150, totale hoogte ca 270. Zie foto van huidige situatie. De boompjes gaan dienen als afscheiding tussen nieuwe oprit (rechts van pijl) en houten vlonder deel (links van pijl). Het zijraam moet vrij blijven, dus de bomen komen maximaal tot de voorgevel (de iets donkergele baksteen). De rekken van de leibomen mogen praktisch tegen elkaar aan komen te staan, zodat het meteen vrij dicht gaat groeien. Totale lengte van dit stuk is 5,3 meter. Ik twijfel of ik 2 of 3 bomen moet plaatsen. Ik zou denken dat 3 moet passen: met rekken van 1,50 breed, zou er nog wat speling zijn aan de stoepzijde en aan de gevelzijde (40cm per kant). Wat is jullie advies? Moet er een minimale ruimte tussen de rekken zitten, of mogen ze tegen elkaar aan komen? Is 3 bomen niet 'too much'?
Andere vraag: als je online gaat zoeken voor bomen, zijn de prijsverschillen enorm. Een lei amberboom met stamhoogte 180 is al te koop voor ca 100 euro, maar ik zie ook prijzen van tegen de 300 euro (stamomtrek is vergelijkbaar). Hoe is dit mogelijk? Zit er zoveel kwaliteitsverschil in de bomen?
Twee bomen volstaat ruimschoots. Met drie bomen krijgen die ondergronds elk veel minder ruimte. Bovendien zijn goed voorgevormde leibomen 2.5 meter breed. Dan ben je er al.