menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine bladranden/vlekken

Ga naar meest recente reactie

Hinny21

Hinny21

Beste Allemaal,

Graag jullie advies over het volgende. Het valt me al een paar weken op dat mij carpinus betulus Lucas leibomen bruine bladranden beginnen te krijgen. De achterkant van de leibomen is afgelopen zomer 2x gesnoeid, de voorkant minimaal.

De bruine bladverkleuring is aan de achterkant dan ook erger dan aan de voorkant. De eerste foto is van de achterkant, de tweede foto is van de voorkant. Ik vind de bladverkleuringen op beide foto's echter van elkaar verschillen. Ik heb het idee dat de verkleuring aan de achterkant van de leibomen wel eens een andere oorzaak zou kunnen hebben dan die bruine bladverkleuring aan de voorkant. Wellicht herkent iemand één van deze bladpatronen of ze allebei en weet misschien de oorzaak ervan?

Struiken & Bomen

zondag 6 oktober 2024 - 12:45
Hinny21

Hinny21

Voorkant:

Struiken & Bomen

zondag 6 oktober 2024 - 12:47
Peterplant

Peterplant

Ik zou de oorzaak zoeken in het weer van afgelopen groeiseizoen. Volgende lente loopt de plant weer fris groen uit.
zondag 6 oktober 2024 - 15:35
Tuinprins

Tuinprins

Als er na het snoeien nieuwe groei op komt dan is die nieuwe groei gevoeliger voor felle zon en harde wind. Misschien is dat hier het geval. Een ziekte kan ik er niet in herkennen.

Verder zou ik mij daar totaal niet druk over maken. We zitten al bijna halverwege de meteorologische herfst, over enkele weken kleurt het blad sowieso bruin.

Gegroet, de tuinprins
zondag 6 oktober 2024 - 15:54
Hinny21

Hinny21

Dat verklaart een hoop! Heel hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Hebben jullie nog tips hoe ik de bomen eventueel winterklaar kan maken? Moet ik ze nog voorzien van een meststof of humus voor de winter? En mag ik ze deze maand nog lichtjes snoeien (de uitlopers aan de bovenkant)?
maandag 7 oktober 2024 - 11:19
Peterplant

Peterplant

Compost aanbrengen kan nooit kwaad. Verder is de haagbeuk niet bang voor de snoeischaar en kun je zonder problemen scheutjes wegsnoeien of knippen.
maandag 7 oktober 2024 - 13:03
WiPe

WiPe

Vooral niet te veel mesten. Bemesting werkt aantasting en verdroging in de hand.
dinsdag 8 oktober 2024 - 12:07
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 1? (beveiligingscontrole) *