menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Portugese laurier haag

Ga naar meest recente reactie

marckuiper18

Marckuiper18

Vorig jaar zomer Portugese Laurier laten aanplanten voor een haag van 8 meter. Sinds een paar maanden wordt het blad aangetast. Het blad krult op, heeft bruine vlekken en ook gaten in het blad. Waardoor zou dit veroorzaakt worden? Ik heb enkel in het voorjaar organische koemestkorrels gegeven, verder niets gedaan in afwachting van herstel. Zou de haag dit jaar te nat hebben gestaan? Welke maatregelen zou ik kunnen nemen?

Aanvulling: aantasting betreft vooral de nieuwe scheuten boven in de haag. Onderin wordt de haag kaler door bladuitval (blad kleurt eerst van geel naar bruin en valt dan uit).

Struiken & Bomen

dinsdag 10 september 2024 - 16:23
Tuinprins

Tuinprins

Combinatie van een meeldauw aantasting en hagelschotziekte.

Spuiten met een schimmelwerend middel bijv. spuitzwavel kan helpen om de aantasting binnen de perken te houden. Goed de gebruiksaanwijzing van het middel lezen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 10 september 2024 - 16:47
marckuiper18

Marckuiper18

Adviseert u om de haag eerst te snoeien (afknippen aangetaste delen) voordat ik deze behandel met een anti-schimmel middel? Deze periode is immers geschikt om de laurierhaag te snoeien.
woensdag 11 september 2024 - 08:51
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Als het noodzakelijk is om de haag te snoeien i.v.m. hoogte of vorm dan eerst snoeien. Dan spuiten met een geschikt middel. Bij voorkeur snoeien als je weet dat het een paar dagen droog blijft.

Het heeft weinig zin de aangetaste delen te verwijderen omdat het bij schimmelaantastingen zoals meeldauw vrijwel onmogelijk is om de schimmel compleet weg te krijgen d.m.v. snoeien. Ook op de ogenschijnlijk niet aangetaste delen zit de meeldauwschimmel hoogst waarschijnlijk. Met spuiten bereik je in de regel een beter resultaat en de vorm van de haag wordt er niet door aangetast.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 11 september 2024 - 15:49
leerling

Leerling

Spuitzwavel gebruik je preventief. Het voorkomt dat de schimmel kiemt. Eens de schimmel aanwezig is, helpt het niet meer.
woensdag 11 september 2024 - 22:39
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).