Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Eind voorjaar gekocht en geplant. Bij Intratuin. Ze zagen er al niet super uit en helft van de prijs. Ik dacht dat het wel bij zou trekken. Maar nu na de zomer zien ze er zo uit. Ik heb er nog eentje.
Een sneeuwbal die ik op hetzelfde moment heb gekocht en geplant doet het wel goed. Komt het nog goed met deze rodondendron? En wat kan ik eraan doen?
Deze Rhododendron is getroffen door een vorm van Phytophthora, zeer waarschijnlijk Phytopthora cinnamomi. Als rhododendrons te nat komen te staan dan zijn ze hier gevoelig voor. Als de plant er al niet geweldig uitzag toen je hem kocht dan kan het goed zijn dat de plant op dat moment al ziek was (door overmatig water geven op het tuincentrum).
Phytophthora wordt veroorzaakt door een onzichtbare bodemschimmel die de wortels aantast. Hierdoor kan de plant geen of onvoldoende water opnemen en gaan de bladeren slap hangen. In het beginstadium van de aantasting kan het soms helpen om de plant aan de droge kant te houden. Meer water geven is echt funest.
Bovenstaande plant kun je afschrijven, die is op sterven na dood. Niet opnieuw een rhododendron op die plaats zetten aangezien de phytophthora-schimmel in de bodem aanwezig is en zo voor een herbesmetting kan zorgen.
Sneeuwbal/Viburnum is een stuk minder gevoelig voor de diverse vormen van phytophthora dan rhododendron.
Wat jammer.
De grond was door de tuinman nieuw erin gedaan. Dus ik weet niet wat het was, maar wel klaar om in te planten.
Deze kan ik dus beter uit de grond halen?