Leerling
Re. Wat gebruik je als mulch?
Vroeger gebruikten we vooral ruwe (= deels verteerde) compost (van eigen makelij) en grasmaaisel, maar ondertussen mogen er heel wat wilde planten in ons grasveldje groeien, maaien we ook veel minder en bevat het maaisel te veel zaden.
Nu gebruiken we vooral ruwe compost, en een mengsel van stro, houtsnippers en vlas.
Dat laatste is het kattenbakvulsel van onze binnenpoes, minus de harde uitwerpselen.
In onze compost wordt ook het snoeiafval van de hagen verwerkt.
Het snoeiafval rechtstreeks onder de haag leggen, lijkt me alleen aangewezen als je het fijn kan versnipperen. Dunne twijgjes composteren snel als je ze mengt met groen materiaal. Als je ze gewoon zo op de bodem legt, duurt dat veel langer.
Re. bodemanalyse
Ik verwijs mensen met grote gazons die zomaar bekalken en bemesten "omdat dat zo hoort", regelmatig naar de BDB, omdat ik weet dat zij advies geven voor gazons.
Ik weet dat ze dat ook doen voor siertuinen en moestuinen, maar ik heb nog nooit zo'n verslag gezien en vind ook niet meteen een voorbeeldverslag.
Ik weet niet hoe nuttig een algemene NPK-aanbeveling is. Heel wat planten zijn redelijk tolerant voor minder perfecte omstandigheden, maar sommige planten hebben specifieke noden.
Voor beuk zijn dat specifieke schimmels (mycorrhizae) en een humusrijke grond.
Tenzij je de wortels afgespoeld hebt voor je de planten in de grond hebt gezet, krijg je die schimmels gratis mee.
Hopelijk heb je ook wat compost door de grond gemengd toen je de haag plantte. Zo niet is er regelmatig een laagje compost onder te strooien de snelste manier om die humuslaag aan te vullen. En, zoals Tuinprins en Peterplant al schreven: inderdaad best op blote grond. Hier hou ik de grond onder hagen onkruidvrij tot de (onderste) breedte van de hagen. Maar de hagen zijn nog vrij jong (de oudste is zowat 10 jaar) en ze zijn nog vrij klein (minder dan 2 m hoog.
Re. Enorm nat
Tijdens het wieden vandaag voelde de bovenste +/- 15 cm grond hier weer verrassend droog.
Zelfs tijdens de natste periodes kan je hier nog altijd een emmer water omkieperen zonder dat er een plasje blijft staan, waardoor ik wel eens vergeet dat andere tuinen dat overvloedige hemelwater moeilijker/niet kunnen verwerken.
Als beuk te nat staat, kan die inderdaad afsterven. Maar als dit een vochtprobleem is, waarom heeft dan de hele haag het niet lastig?
Een paar extra vragen:
* Hoe hou je momenteel het gras kort onder de haag? Als je dat niet manueel met een grasschaar doet, zijn de stammetjes onderaan beschadigd?
* Heb je die planten gekocht met blote wortel?
* Had de haag al problemen voor de recentste bemesting?
En een tip uit een boek over klimaattuinen: als je (nu al) last hebt van te hoge gondwaterstanden, zorg dan voor relief in de tuin.
Planten die geen natte voeten verdragen kan je op heuveltjes zetten, of in verhoogde bakken die onderaan open zijn.
In de dalen kan je planten zetten die wel houden van vochtige of natte gronden. Afhankelijk van je grond en de grootte van je tuin, kan je er wadi's, buienborders, moerastuinen, poelen, vijvertjes maken.