menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kardinaalshoed - Euonymus

Ga naar meest recente reactie

christinef14

Christinef14

Mijn Kardinaalsmuts is verleden jaar begin augustus al volledig rood gekleurd,
tegen de herfst was hij al helemaal kaal.
Nu zien de takken er dor uit en zit er overal korstmos op.
Ik vrees dat hij dood is maar weet niet door wat.
Kan ik op die plaatst een nieuwe planten of zet ik beter iets anders?
Alleen weet ik niet wat ongeveer dezelfde struikvorm en hoogte heeft.

Struiken & Bomen

dinsdag 13 februari 2024 - 21:10
christinef14
dinsdag 13 februari 2024 - 21:11
christinef14

Christinef14

foto 3 nu

Struiken & Bomen

dinsdag 13 februari 2024 - 21:12
leerling

Leerling

Onze kardinaalsmuts, ook een Euonymus alatus zoals de jouwe, heeft het twee jaar geleden ook totaal onverwacht begeven.

Zou je eens willen kijken op https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/71868/euonymus-alatus-verdord? Zijn de problemen die jij zag dezelfde?
dinsdag 13 februari 2024 - 22:13
christinef14

Christinef14

ja, idem op de stippelmot na dan. Want ik dacht is die plant nu al in herfstkleur door het slechte weer met al die regen.
woensdag 14 februari 2024 - 10:02
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou gewoon wachten en kijken of de struik in het voorjaar weer uitloopt.

Korstmos is niet iets wat van de ene dag op de andere op de takken komt, is iets wat relatief langzaam groeit. Op de takken van mijn Euonymus alatus 'Compactus' zit ook korstmos (al jaren), plant schijnt er weinig last van te hebben.

Als de plant niet meer uitloopt dan niet opnieuw een Euonymus op die plek neerzetten. Meestal gaat het in dit soort gevallen om schimmelziektes (brede noemer waaronder plantenziektes vallen die worden veroorzaakt door voor de mens onzichtbare levensvormen, heeft niets met schimmelpluis o.i.d. te maken) die in de grond of tuin latent aanwezig zijn/blijven.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 15 februari 2024 - 09:08
ivdbroek18

Ivdbroek18

Ik had er 5 in de tuin staan, allemaal 15 jaar oud. Sinds 5 jaar zitten in het voorjaar die rupsen erin op een paar takken, die knipte ik weg. Dat heb ik de afgelopen jaren niet meer gedaan. Dan aanvreten van het blad viel wel mee.
Twee jaar geleden was een struik midden zomer volledig dor. Nog even gewacht tot de lente, misschien dat er nog ergens leven in zat, maar helaas. Dit jaar een struik met hetzelfde probleem. Het begint met 1 tak, die verkleurd half in de zomer naar rood, wordt dor en dan volgen de andere takken. Dus een struik dit jaar ook dood en bij een andere heb ik net twee dode takken weggeknipt.
Ben benieuwd of iemand weet hoe of wat.
zaterdag 7 september 2024 - 15:45
leerling

Leerling

@Ivdbroek18
Klinkt helemaal als wat er twee jaar geleden met onze Euonymus alatus is gebeurd (zie link hierboven). En helaas geen oorzaak gevonden.

'k Vind het wel verontrustend dat dit probleem zich op meerdere plaatsen voordoet, terwijl er geen link is met een kweker. (Ons struikje was een stekje van de plant van mijn ouders die daar al decennia in de tuin stond.)

Ik heb er daarna een Philadelphus (boerenjasmijn) gezet en die doet het er prima.
maandag 9 september 2024 - 10:45
ivdbroek18

Ivdbroek18

Ja om de zoveel tijd is er weer wat anders. Andere beestjes, meer slakken, meeldauw. Misschien komen we er nog eens achter.
dinsdag 10 september 2024 - 13:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).