menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wilde catalpa scheurt

Ga naar meest recente reactie

Kevinnn

Kevinnn

Dag beste tuinliefhebbers,

Mijn wilde catalpa heeft onlangs wat schors losgelaten waar 2 scheuren zitten.
Dit is ongeveer 1/3 diepte van de stamomtrek. Ik vermoed dat dit door het gewicht van de takken in de zomer gebeurt is? Moet ik mijn boom nu snoeien of takken inkorten?
Gaat de boom deze scheuren overleven als de bladeren terug opkomen? Hopelijk weet iemand raad..

Groeten,

Kevin

Struiken & Bomen

zaterdag 21 januari 2023 - 17:04
Kevinnn

Kevinnn

Enkele extra fotos

Struiken & Bomen

zaterdag 21 januari 2023 - 17:06
Kevinnn
zaterdag 21 januari 2023 - 17:07
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou niet gaan snoeien.

De boom heeft nu een redelijk goede vorm. Catalpa kun je knotten maar de nieuwe takken die in de buurt van snoeiplek verschijnen zijn takbreukgevoelig. Bovendien lijkt het op de foto dat de scheur bovenin de boom aan het overgroeien is met callus.

Gegroet, de tuinprins
zondag 22 januari 2023 - 10:29
WiPe

WiPe

De scheur bovenaan is ontstaan doordat een tak uitgescheurd is. Die overgroeit nu goed. De schade onderaan de stam overgroeit ook. Je kan er dus best afblijven.
zondag 22 januari 2023 - 22:06
b-Tree boomverzorging

Tekst aangepast

B-Tree boomverzorging

Beste Kevin, de scheuren kunnen inderdaad zijn van een uitgescheurde tak.

Het is voor mij niet helemaal duidelijk maar onderaan zit ook een scheur. Deze kan mogelijks het gevolg zijn van de boom te hijsen met een hijsband tijdens het planten of schuurschade tijdens het transport. Mij lijkt dat beide plaatsen inderdaad aan het overgroeien zijn met callus zoals tuinprins schrijft.

Wat het snoeien betreft toch een woordje uitleg. Als een boom schade heeft opgelopen moet deze eerst herstellen vooraleer je gaat snoeien. Snoeien is geen alles helend middel op zich. In tegendeel. Je moet goed overwegen: kan je boom gesnoeid worden, waarom zou je snoeien, wanneer snoei je de boom en hoe snoei je de boom. Eén en ander heb ik hierover geschreven op https://b-tree.be/bomen-snoeien/.

En als ik de standplaats bekijk waar jou Catalpa zich bevindt, dan denk ik dat je op termijn zeker moet denken aan de eventueel overhangende takken naar de buren. Een catalpa wordt heel erg groot (kroonprojectie tot 20 meter e meer bij volwassen bomen). En als je te lang wacht om deze te snoeien, kan het zijn dat de takken al veel te dik zijn om nog te snoeien volgens de regels van het goed vakmanschap. Best dat je er dan tijdig een goed boomverzorger bij haalt.
Mvg Bert
zaterdag 4 februari 2023 - 17:32
Kevinnn

Kevinnn

Jammer genoeg heeft mijn catalpa toch schade opgelopen vermoed ik. De blaadjes krullen samen dit jaar. Boom staat er al 5 jaar en heeft altijd mooi uitgelopen. Zou dit te verhelpen zijn of is dit puur een stressreactie door mogelijke stamschade?

Alvast bedankt voor de professionele uitleg!

Struiken & Bomen

donderdag 18 mei 2023 - 20:28
WiPe

WiPe

Dat heeft niks te maken met die stamschade. Dat is het gevolg van het wat koudere weer van het afgelopen voorjaar. Catalpa bignonioides staat hier echt op het randje van wat die aankan wat betreft koude. Geen probleem wanneer het warm weer is, maar een koud en nat voorjaar, daar houdt die echt niet van.
vrijdag 19 mei 2023 - 21:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon