menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Air-Pot systeem vs pot

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Na onderzoek van sommige van mijn eigen bomen moet ik vaststellen dat gekochte bomen die groeiden in een pot of zak een groot risico hebben op draaiwortels.
Best is dan de boom uit de grond of pot halen en de wortels uit elkaar halen en de draaiwortels afknippen, dit uiteraard na de bladval. En proberen zoveel mogelijk wortels te behouden wat soms heel moeilijk kan zijn!

Bomen kopen met blote wortel of kluit is bij deze veel beter en goedkoper.
Dit om de stabiliteit en de groei van de boom in de toekomst te garanderen.

De air-pot zou hier een oplossing zijn volgens onderstaande link:

https://air-pot.com/nursery/onderzoek/

Struiken & Bomen

zaterdag 3 december 2022 - 22:25
LT

LT

heel goede link
zaterdag 3 december 2022 - 23:08
Tuinprins

Tuinprins

De reden waarom die airpotten niet meer gebruikt worden is simpelweg de prijs. Zijn vele malen duurder dan 'gewone'potten. Heeft alles te maken met patenten etc. Objectief gezien hoeft zo'n airpot niet veel meer te kosten dan een standaardpot. Ik ken een kwekerij die jonge bomen levert voor de doorkweek en die haalt de airpot eraf voor hergebruik simpelweg omdat ze zo prijzig zijn.

Bovenstaande Prunus cerasifera 'Nigra' heeft te lang in een te kleine pot gestaan. Wat hier verder nog meespeelt is dat er een verschil is tussen de groeisnelheid van de onderstam en de ent. Vaak zie je dan dat je of wilde scheuten krijgt ('opslag') of dat er een grote kans is op draaiwortels.
Een interessante onderzoeksvraag is wat er zou gebeuren met de wortels van een Prunus cerasifera 'Nigra' als je deze meerdere jaren in dezelfde airpot laat staan.

Airpotten zijn zeker aan te raden voor bomen waarvan bekend is dat ze gemakkelijk draaiwortels produceren. Denk bijvoorbeeld aan Eucalyptus en Sequoiadendron.


Gegroet, de tuinprins

zondag 4 december 2022 - 08:44
Peterplant

Peterplant

Inderdaad duidelijk een geval van een plant die veel te lang in een te kleine pot heeft gestaan. Bij normale teelt en goede doorstroming wat teelt , verkoop en planten betreft is dat draaiwortelen niet zo erg als op de foto. Zo een plant zou niet verkocht mogen worden. Ik denk trouwens dat het hier om een roodbladige Malus gaat, maar dat is muggenziften.
zondag 4 december 2022 - 09:21
dries944

Dries944

Hier heb ik zo'n voorbeeld waarbij de onderstam sterker groeit dan de ent, dit is de tilia henryana. Op zich is dit toch geen probleem ofwel??

Deze heb ik ook moeten herplanten omdat er toch veel draaiwortels inzaten,stond er al 2 jaar ,nu maatje 16. Hij werd geleverd in een grote zak. Hopelijk overleeft hij het want toch veel wortels kwijt. Hij heeft een kruin van een dikke meter. Scheuten van de onderstam heb ik ook al gezien.
Het eerste jaar heeft hij gebloeid, het 2de jaar niet! Bloeit deze boom normaal elk jaar?

Struiken & Bomen

zondag 4 december 2022 - 11:54
Tuinprins

Tuinprins

Verschil in diktegroei tussen onderstam en ent zoals hierboven bij Tilia henryana komt regelmatig voor en wordt in het vak ook wel 'olifantspoot' genoemd. Dit geeft doorgaans geen problemen. Ik ga mij pas druk maken als de onderstam veel uitlopers produceert EN het geënte gedeelte slecht groeit. Bij Tilia henryana moet worden opgemerkt dat deze vaak worden geënt op een lindesoort die van zichzelf uitlopers direct rond de stam geeft. Bij dit soort opslag vormende lindes worden deze soms gesnoeid tot een 'kraag' of 'rok'. Zie bijvoorbeeld de foto bij onderstaande link:

http://www.cascade1987.nl/trommel-kraag-gesnoeide-waterloten-van-de-linde


Dat jouw Tilia henryana dit jaar niet gebloeid heeft wil nog niet zo veel zeggen. Vorig jaar hadden we een matige zomer en Tilia henryana heeft veel warmte nodig om het goed te doen.

Dat planten die in de volle grond worden gekweekt draaiwortels hebben wordt meestal veroorzaakt door het feit dat deze eerst in pot zijn gekweekt en daar te lang hebben ingestaan of dat de pot niet groot genoeg was.


Gegroet, de tuinprins
zondag 4 december 2022 - 12:51
WiPe

WiPe

Bref, ik heb een jaar of twee geleden een boom (Acer rufinerve) verloren omdat die draaiwortels had. Die was ongeveer een zestig jaar oud en viel opeens, zonder dat er sprake was van een zware windstoot zomaar op een zondagmorgen omver. Bij controle bleken de draaiwortels de oorzaak te zijn. Bomen met draaiwortels, hoe klein die ook zijn, komen er bij mij gewoon niet meer in.
dinsdag 6 december 2022 - 21:17
dries944

Dries944

Bij deze heb ik ook weer wat bijgeleerd, Bij bomen is stabiliteit heel belangrijk aangezien die veel wind vangen.
Bij struiken zal dit wel minder het geval zijn maar dan is er ook een klein risico.

Het probleem is ook zo dat men bepaalde cultivars van bomen alleen maar in pot aanbied en dan heb je niet veel keuze.
In een gewone pot heb je volgens mij altijd draaiwortels!
Ik zie dat er ook grow bags bestaan die hetzelfde principe hanteren als die air pot, alleen is de volume veel groter.
donderdag 8 december 2022 - 21:08
WiPe

WiPe

Als je niet anders kan dan planten in potten aankopen, dan moet je de wortels goed open spreiden. Verder ben ik er geen voorstander van om grotere maten aan te planten net omwille van het wortelsysteem.
vrijdag 9 december 2022 - 14:55
Tuinprins

Tuinprins

In een gewone pot heb je volgens mij altijd draaiwortels!


Nee, dat is niet correct. Draaiwortels worden vooral veroorzaakt doordat de plant in een te kleine pot is gezet of dat de plant te lang in dezelfde pot staat.

Als je het als kweker correct zou willen doen dan zou je zaailingen direct moeten uitplanten in de volle grond en in geval van enten zou je op deze zaailingen buiten moeten enten/occuleren. In NL doen volgens mij weinig kwekers dat. Jonge zaailingen buiten zijn kwetsbaar voor de weersomstandigheden en wildvraat/vogelschade. Als je op zaailingen ent die buiten in de volle grond staan dan kun je heel de dag krom staan. Ik denk dat de meeste enters warm binnen willen zitten op een stoel.

Als je een boom in pot koopt dan is het altijd verstandig om de wortels te controleren. Als je van de kweker/verkoper de pot er niet van mag af halen dan moet je de boom laten staan.

Ik zelf zie zeker de voordelen van de airpot maar zolang die 4 à 5 maal zo duur zijn als de reguliere kweekpot dan zal de airpot niet de standaard worden in de boomkwekerijsector.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 9 december 2022 - 15:44
leerling

Leerling

Kan je uiteindelijk niet van elke pot een air-pot maken door gaten in de zijwand(en) in te maken?
dinsdag 13 december 2022 - 23:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon