menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras zaaien onder een eikenboom

Ga naar meest recente reactie

mariandegr15

Mariandegr15

We hebben een grote moestuin met aan de zijkant een grote eikenboom. We wilden gras zaaien, maar deze strook ligt nu bezaaid met eikels. Mijn vraag: kan het gras hier tegen? Vocht en licht is het probleem niet, want de stam van de boom staat ver genoeg weg.
Vriendelijke groet, Marian
vrijdag 30 september 2022 - 09:00
Tuinprins

Tuinprins

Eikels zul je ieder jaar moeten weghalen anders verstikt het gras.

De hoeveelheid eikels kan van jaar tot jaar sterk verschillen. Als het slecht weer (nat en koud) is tijdens de bloei van de eik (zoals vorig jaar) dan heb je meestal niet zoveel eikels. Ook hebben eiken beurtjaren: na een jaar met zeer veel eikels kunnen ze het jaar daarop, ongeacht het weer tijdens de bloei, weinig eikels hebben.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 30 september 2022 - 09:52
Peterplant

Peterplant

Inderdaad, en probeer het gras maar eens te maaien als het vol eikels zit.
vrijdag 30 september 2022 - 13:32
WiPe

WiPe

Probleem is ook dat bomen en gras niet echt een goede combinatie zijn.? Er wordt wel eens gezegd dat bomen diep wortelen en gras ondieper. In de praktijk klopt dat niet.
vrijdag 30 september 2022 - 14:02
mariandegr15

Mariandegr15

Bedankt voor jullie reacties. We hebben de tuin nu een jaar en inderdaad vorig jaar waren er niet veel eikels. We hebben nog een stukje gras wat we in het voorjaar hebben gezaaid. Dat kan ik prima maaien, dus dat is het probleem niet. Ik vroeg me af of eikels in het gras het gras aantasten. Verder krijgt het gras meer dan voldoende licht.
zaterdag 1 oktober 2022 - 09:12
WiPe

WiPe

De eikels zullen het gras niet aantasten. maar wortelconcurrentie speelt echt wel.
zaterdag 1 oktober 2022 - 09:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon