menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bruine plekken op steel van hortensia stek

Ga naar meest recente reactie

jordy94

Jordy94

Hallo allemaal,

In mei dit jaar heb ik een stekje gemaakt van een hortensia, heel de lente en zomer deed deze het uitstekend. Nu valt het me op dat het steeltje wat bruine plekken begint te krijgen, weet iemand wat dit is? Ik heb een foto bijgevoegd. Zoals je kunt zien ziet het blad er wel nog mooi groen uit. Het linker stekje lijkt verhouting? Bij het rechter stekje ziet het er wel wat vreemder uit.

Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

donderdag 11 augustus 2022 - 21:05
Tuinprins

Tuinprins

Als de bruine plek op de rechter stek wat ingezonken is zou het een of andere schimmelziekte kunnen zijn (heeft niets met schimmelpluis o.i.d. te maken). Bij stekken zie je dat vooral als het substraat te nat is. Zolang het blad nog mooi groen ziet zou ik me overigens niet al te druk maken. Ook zou ik eens kijken hoeveel wortels het rechter stekje inmiddels heeft (stekje NIET uit de potgrond halen, maar de pot voorzichtig op zijn kop houden en dan voorzichtig de pot eraf halen). Hortensia's wortelen gemakkelijk en de wortels groeien in de regel goed door.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 augustus 2022 - 21:23
jordy94

Jordy94

Hi tuinprins,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb gelijk even naar de kluit gekeken en hier een foto van bijgevoegd, je kunt zien dat er aardig wat wortels gevormd zijn.. Wat dat betreft gaat het goed. De kluit oogt voor mij niet te nat of te droog. Ik kan wel even een tijdje wat minder water geven. De zon komt er nooit op dus het zal niet heel snel fout gaan mochten ze even te droog staan in dit stadium?

Struiken & Bomen

vrijdag 12 augustus 2022 - 10:14
jordy94

Jordy94

Hier ook nog een foto van het bruine plekje op het steeltje, eigenlijk is het maar een klein plekje, aan de andere kant is het nog wel mooi groen.

Struiken & Bomen

vrijdag 12 augustus 2022 - 10:15
Tuinprins

Tuinprins

Wortels zien er goed uit.

Ik zou gewoon water blijven geven zoals je dat de afgelopen tijd hebt gedaan.

Het plekje blijft een beetje vreemd voor mij maar zolang het blad groen blijft en de wortels blijven groeien zou ik mij niet al te druk maken.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 12 augustus 2022 - 11:28
WiPe

WiPe

Als dat een schimmel is, dan is het geen slecht idee om te zorgend at die stengels niet nat worden wanneer je giet. Veel kans dat die er dan vanzelf doorkomt.
zaterdag 13 augustus 2022 - 14:42
jordy94

Jordy94

Bedankt voor jullie reacties. Vandaag weer even gekeken en het plekje is toch weer wat groter geworden, dus het zou best een schimmeltje kunnen zijn (helaas). Gelukkig ziet het blad er nog steeds prima uit.
zondag 14 augustus 2022 - 12:19
jordy94

Jordy94

Hallo allemaal,

Even een update. De eerder genoemde plekken zijn nog steeds aanwezig, al lijkt het nu meer verhout te zijn geworden dan dat het een schimmelplek was. Helaas heb ik nu wel weer een ander probleem, namelijk echte meeldauw.. Bovenop het blad zitten behoorlijk wat poederachtige plekken. Omdat het bijna november is zal het blad niet zolang meer aan het stekje zitten en hoef ik er waarschijnlijk niks meer aan te doen. Of is het beter om wel al maatregelen te nemen en zo ja, wat is het beste om nu nog te doen? Alvast bedankt!
vrijdag 21 oktober 2022 - 12:38
Tuinprins

Tuinprins

Nee, zou ik verder niets aan doen.
zaterdag 22 oktober 2022 - 07:45
jordy94

Jordy94

Oke, laat ik ze lekker doen en hopelijk in het voorjaar weer mooi fris blad
maandag 24 oktober 2022 - 09:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon