menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijg hangt slap. Te nat?

Ga naar meest recente reactie

DHS88

Tekst aangepast

DHS88

Beste mensen,

Sinds een aantal dagen hangen de bladeren van één van mijn vijgen in pot slap. Omdat hij regelmatig water krijgt, heb ik met een vochtmeter gekeken of hij misschien alsnog te droog staat. Tot mijn schrik zag ik dat dat deze meter volledig uitsloeg naar rechts en dat de grond dus juist veel te nat is. Ik ben erachter gekomen dat dit komt doordat de gaten onderin de pot verstopt zaten. Dit heb ik inmiddels verholpen, maar na twee dagen is de grond nog steeds erg vochtig en hangen de bladeren nog slap. Ik heb de boom al in de schaduw staan en ik hoop dat de warme dagen van deze week ervoor kunnen zorgen dat de grond weer wat opdroogt. Heeft iemand nog andere tips voor wat ik zou kunnen doen? Is het gewoon een kwestie van afwachten en hopen dat de boom het overleeft?

Struiken & Bomen

woensdag 10 augustus 2022 - 22:04
Peterplant

Peterplant

Ja, door te natte grond zijn de wortels verrot. De plant kan dus niet of slecht water opnemen.
Het zal afwachten worden.
woensdag 10 augustus 2022 - 23:56
Tuinprins

Tuinprins

Wat je kunt doen om het opdrogen van de potgrond te bevorderen is om de pot wat hoger te zetten door onder de rand een aantal klinkers te leggen. De plant niet in de zon gaan zetten want dit levert voor de vijg alleen maar stress op (wel water verdampen maar door de aangetaste wortels onvoldoende vermogen om water op te nemen).

Of de plant het overleeft is afhankelijk van hoe erg de wortels zijn aangetast. Vijgen zijn taai maar 1 ding waar ze niet goed tegen kunnen is te veel nattigheid.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 augustus 2022 - 07:51
DHS88

DHS88

Bedankt voor de reacties. Hij staat al in de schaduw en ik heb de tip van de klinkers toegepast. Tot nu toe heb ik het idee dat hij alleen maar slapper begint te hangen. De bovenlaag is al mooi droog, maar onderin nog erg nat. Afwachten dus.

Zou het nog zin hebben om de vijg er voorzichtig uit te halen en in nieuwe, droge grond te zetten? Of maak ik het dan alleen maar erger?
donderdag 11 augustus 2022 - 19:16
Tuinprins

Tuinprins

Kwaad is al geschied, nu verplanten heeft m.i. weinig zin. Het blad zal zeer waarschijnlijk langzaam bruin worden en van de plant vallen. Voorlopig weinig water geven en hopen dat de plant genoeg reserves heeft om nieuwe wortels te maken.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 augustus 2022 - 21:13
DHS88

DHS88

Dankje.
Hij heeft het helaas erg zwaar.
Ik ben heel benieuwd of de boom het gaat overleven. Ik hoef vast geen blad meer te verwachten dit groeiseizoen.

Struiken & Bomen

zondag 14 augustus 2022 - 11:10
Peterplant

Peterplant

Als de plant de verdoogde bladeren uit zichzelf laat vallen is er nog hoop, als het blad stevig aan de plant blijft hangen is er heel weinig hoop.
zondag 14 augustus 2022 - 11:47
DHS88

Tekst aangepast

DHS88

Grappig, deze vraag stelde ik mijzelf zojuist nog. Bedankt voor het antwoord.

Ook al is het niet wat ik had willen horen, want het viel het mij vanochtend al op dat ze er nog stevig aan vast zitten. In de herfstperiode hoef je maar een tikje op een geel blad te geven en ze vallen eraf. Dat is nu zeker niet het geval..

Toch jammer, want ik heb er al veel rijpe vijgen van kunnen plukken afgelopen jaar en het is (was) een mooie plant.

zondag 14 augustus 2022 - 12:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon