menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Water geven bomen

Ga naar meest recente reactie

bruinevingers

Bruinevingers

Hallo

Ik heb dit jaar verschillende bomen aangeplant. Belangrijk daarbij is goed water geven. Alle bomen hebben een stamomtrek 18 a 20cm.

Normaal zou er 2 maal per week water gegeven moeten worden. Een 10L. Met de droogte doe ik dit natuurlijk vaker (soms elke dag) maar ik vraag me af of ik nu eigenlijk niet te veel of te weinig water geef. (misschien denk ik er gewoon te veel over na)

Ik maak gebruik van een gietrand. De zichtbare aarde is op dit moment droog. Maar een cm onder het oppervlak is de aarde wel lichtjes vochtig. Is dit dan te vroeg om weer water te geven aangezien de bodem nog vochtig is of zou toch echt de bovenste laag nog zichtbaar vochtig moeten zijn (niet kletsnat natuurlijk)?

Ik giet ook meestal meer dan 10 liter (12 tot 14L --> gieter van 14L). Dit door de droogte en dat ik begrepen had dat het water ver genoeg moet doorsijpelen om de onderste wortels ook te laten groeien. (er rond wordt niet bewaterd)
Langs de andere kant heb ik schrik dat de wortels kunnen rotten door teveel aan water.

Bij sommige bomen had ik gemerkt als ik eens op het oppervlak duwde dat dit nogal meeveert en zelf aarde kan in de grond duwen alsof er een holte is. Ik heb dat dan wat aangeduwt en aarde bijgeduwd op de plaatsen waar ik het gevoel had dat er een holte was. Nu echter vraag ik me af of dat eigenlijk wel een goed idee was. Misschien is luchtigere grond beter? Maar dan stroomt het water wel sneller weg.
Of komt dit door bijvoorbeeld mieren en/of de potgrond die meegemengd was bij het planten en nu verteert?
Ik heb hoe dan ook al mieren langs de kluiten gezien en precies tunneltjes. Doe ik hier best iets actiefs aan?

Nog een bijkomende vraag: ik heb 2 grote platanen aan de voorkant staan. (wrs 40 a 50 jaar oud) Heeft het nut dat ik deze water geef? Ik heb duizenden liters over van mijn regenput dus ik kan het wel missen.

Alvast bedankt voor iedereen die me nuttige info kan geven!
zondag 7 augustus 2022 - 13:33
Tuinprins

Tuinprins

Als je op zandgrond zit en er heerst droogte (zoals nu het geval is) en er komt een hittegolf aan (zoals deze week zeer waarschijnlijk het geval is) dan is te veel water geven een hele opgave!

Belangrijk is om te weten om welke soort bomen het hier gaat. De ene kan beter overweg met droogte c.q. natte bodem als de andere.

In zijn algemeenheid:

Om de paar dagen 10 liter water bij een recent geplante boom van 18--20 is op zandgrond, bij droogte en hoge temperaturen echt onvoldoende. De uitzondering hierop is als de bomen met veel potgrond of compost zijn aangeplant. Deze substraten kunnen veel vocht vasthouden en hierbij heb je kans dat de wortels daaronder lijden.
Zand en potgrond kunnen inklinken en dat kan er de oorzaak van zijn dat er na verloop van tijd gaten of scheuren ontstaan aan de rand van de plantplek. Dat je deze hebt opgevuld kan m.i. geen kwaad.

Platanen zijn redelijk droogte resistent al kunnen ze bij langdurige droogte wel blad laten vallen. Als je water beschikbaar hebt zou ik dat eerder reserveren voor andere planten (indien aanwezig) die dat harder nodig hebben zoals rhododendrons en hortensia's.


Gegroet, de tuinprins
zondag 7 augustus 2022 - 15:15
bruinevingers

Bruinevingers

Bedankt voor je reactie!

Belangrijk is om te weten om welke soort bomen het hier gaat. De ene kan beter overweg met droogte c.q. natte bodem als de andere.

Het gaat over deze soorten:
Acer Platanoides (zou moeten bestand zijn tegen droogte en hitte)
Cercis Silliquastrum (idem)
Malus Evereste (weet ik niet)
Parrotia Persica 'Vanessa' (zou ook bestand moeten zijn): bij deze heb ik in het voorjaar al wat bruine bladeren gekregen, daar heb ik de eerste keer aangeduwd en dan ook meer water beginnen geven.
Qua te natte bodem weet ik niet.

Nu het zijn wel net aangeplante bomen. Die zijn wrs toch nog niet zo bestand hiertegen.
Het is een eerder zanderige grond. Vandaar dat ik ook meestal die 14 liter geef.

Als je water beschikbaar hebt zou ik dat eerder reserveren voor andere planten (indien aanwezig) die dat harder nodig hebben zoals rhododendrons en hortensia's.

Deze zijn er op het moment nog niet vandaar dacht ik dit mss beter daar in te zetten want bij eens goede reden is die put snel weer vol

De bomen zijn aangeplant met aarde met potgrond gemengd. Hoeveelheden weet ik niet meer.

Wat betreft mijn opmerking over de bovenste zichtbare laag: moet ik er van uit gaan dat die altijd een beetje vochtig hoort te zijn?
zondag 7 augustus 2022 - 18:27
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Als de grond licht vochtig is, geef je per definitie niet te veel. Ik ben vanmiddag een Parottia perisca 'Vanessa' gepasseerd van ongeveer dezelfde plantmaat die dit voorjaar geplant is. De boom is quasi helemaal verdroogd. Cercis siliquastrum zou er beter moeten tegen kunnen, maar ik zou geen risico's nemen. De esdoorn miet je niet overschatten. Die heeft zeker water nodig.

Struiken & Bomen

zondag 7 augustus 2022 - 19:26
Tuinprins

Tuinprins

Bij Cercis siliquastrum moet je oppassen voor te veel water. Deze soort is tamelijk gevoelig voor verwelkingsziekte (verticillium) en op nattere gronden treedt dat eerder op als drogere gronden.

De andere bomen kun je met een gerust hart flink water geven.

Water zou ik niet aan de platanen geven, die moeten zichzelf redden.


Gegroet, de tuinprins
maandag 8 augustus 2022 - 06:48
dries944

Dries944

Bij zo'n bomen zou je toch denken aan minimum 100/200 liter per week. Bomen die er nog geen jaar staan hebben het meeste nood aan water!

Toch wel triestig WiPe dat ze zo'n mooie en niet al te goedkope boom geen water geven. Boom vervangen kost toch veel meer geld dan de boom te wateren de eerste jaren. Op vele plaatsen hebben bomen ook te weinig groeiplaats voor hun wortels, parkeerplaatsen gaan dan voor. Die bomen zijn dan ook geen lang leven beschoren.

@WiPe
Als een boom meer water verdampt dan de wortels kunnen opnemen(bij recente aanplantingen), heeft het dan zin om aan bladsnoei te doen?
maandag 8 augustus 2022 - 10:08
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Blad verwijderen om de verdamping te beperken is zeker een goed idee. Als er te weinig wortels zijn, kan die niet genoeg water leveren. Te veel water geven kan de wortels verstikken. Dat is ook dieaal voor soorten als Phytpohtora, Verticillium, Armillaria etc.

Anderzijds heb ik in het voorjaar fruitbomen geplant. Ik heb toen ook een kriek geplant (met veel te weinig wortels). Die heb ik niet gesnoeid. De boom heeft heel klein blad gemaakt, nety wat die aankan. Hij krijgt nu eens per week een emmer water (het is maar een klein boompje). De andere bomen hebben nog geen druppel water gekregen.
Bij andere soorten zie je dat een deel van de kruin (meestal in de top) indroogt. Op die manier beperkt de boom zelf de verdamping in functie van wat de wortels aankunnen. Ik ben er trouwens geen voorstander van om bomen te snoeien bij aanplant. Als dat wel nodig is om de verdamping te beperken is dat naar mijn idee een teken dat ze te weinig wortels hebben meegekregen vanuit de kwekerij. Snoeien bij aanplant is dan, enkel sympoombestrijding. wat die Parottia betreft: die staat op een kleine bult waardoor je die per definitie geen water kan geven. Alles loopt zo weg. Je kan beter voor een gietrand zorgen, zodat het water door de kluit moet trekken.
maandag 8 augustus 2022 - 10:25
bruinevingers

Bruinevingers

Ik ben vanmiddag een Parottia perisca 'Vanessa' gepasseerd van ongeveer dezelfde plantmaat die dit voorjaar geplant is.

Dan voel ik me toch al wat beter de mijne heeft enkele bruin-rode bladeren maar de meeste nog groen. Toch wel zonde dat ze bomen planten en dan er geen water aan geven. Ik heb dat op verschillende plaatsen al gezien. Vraag me af wat voor uitval er zal zijn daardoor.

Bij Cercis siliquastrum moet je oppassen voor te veel water. Deze soort is tamelijk gevoelig voor verwelkingsziekte (verticillium) en op nattere gronden treedt dat eerder op als drogere gronden.

Euh... die verwelkingsziekte zal ik eens opzoeken. Ik vind het dan wel moeilijk om te weten hoeveel water te geven. In het begin had ik 2 van de 3 waar geen blaadjes op kwamen. Deze zijn er uiteindelijk eind mei en juni doorgekomen na meer water te geven en grond aan te duwen. Of dat dit echt de oorzaak is weet ik niet en ik hoop dat ik nu niet te veel geef.

Bij zo'n bomen zou je toch denken aan minimum 100/200 liter per week. Bomen die er nog geen jaar staan hebben het meeste nood aan water!

Daar kom ik toch niet aan tenzij ik elke dag 14L giet. En dan nog net geen 100L. Ook waar ik deze bomen gekocht heb schrijven dit niet voor. Daar spraken ze van elke dag water geven bij droog en heet weer. En een 10L per keer.
maandag 8 augustus 2022 - 13:19
bruinevingers
maandag 8 augustus 2022 - 21:04
bruinevingers

Tekst aangepast

Bruinevingers

Voila enkele fotos van de huidige stand. Na ongeveer 24u geleden water te hebben gegeven.
Bij de foto naam kan je zien welke samen horen.

De Parrotia lijkt me zeker water te mogen. De Malus ziet er nog goed vochtig uit.
De cercis-en daar twijfel ik bij.












Dit zijn de links mocht het inladen van bovenstaande niet lukken. (Geupload naar ImgBB)
https://ibb.co/M1DqhpW
https://ibb.co/KjbZ80R
https://ibb.co/c6DVbYt
https://ibb.co/pywMzCG
https://ibb.co/zxg9WPX
https://ibb.co/6bJrxgS
https://ibb.co/R4bXmrf
https://ibb.co/T0NMvzj
https://ibb.co/hLJxN91
https://ibb.co/D8T3Shc

Alle commentaar welkom Misschien moet ik ook nog wat aarde bijdoen bij de Malus en bij Cercis 1 en 3? (mag die "bult" van de stam boven de grond zijn of beter niet?)
maandag 8 augustus 2022 - 21:12
dries944

Dries944

Als bijkomende tip zou ik ook een mulchlaag leggen op de kluit van 5 cm dik om verdamping tegen te gaan, hiervoor kan je schors of houtsnippers gebruiken.

Het is beter dat je één keer per week veel water geeft zodat de grond onder en naast de kluit ook vochtig wordt, dan zijn de wortels meer gemotiveerd om naar daar te groeien.

Die plastieken rand om de boom zal wel zijn om beter water te geven zodat het nie wegloopt. Ma da vind ik aarstlelijk!

GEEN aarde bijdoen , de wortelaanzetten mogen maar net onder de aarde zitten! De wortels hebben tenslotte ook zuurstof nodig! Verwelkingsziekte ligt dan op de loer bij zuurstofgebrek. Die bult zal de onderstam zijn die dikker is dan de rest van de stam.

Die wortelscheuten of stamscheuten verwijder je best.
maandag 8 augustus 2022 - 22:32
WiPe

WiPe

Wacht nog even met het verwijderen van die stamscheuten. En kijk ook een shoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten. Ik heb de indruk dat op zijn minst die cercis wat te diep staat. Dat zopu dan ook ineens verklaren waarom die zo laat uitgelopen zijn.
dinsdag 9 augustus 2022 - 09:48
leerling

Leerling

Als de grond op zo'n 5cm diepte nog vochtig aanvoelt, zou ik niet opnieuw gieten.

Als je een kwartiertje na het gieten voelt, kan je zo ook controleren of je genoeg water hebt gegeven.
dinsdag 9 augustus 2022 - 12:24
bruinevingers

Bruinevingers

Als bijkomende tip zou ik ook een mulchlaag leggen op de kluit van 5 cm dik om verdamping tegen te gaan, hiervoor kan je schors of houtsnippers gebruiken.

Verzuurd dit de grond niet?

Het is beter dat je één keer per week veel water geeft zodat de grond onder en naast de kluit ook vochtig wordt, dan zijn de wortels meer gemotiveerd om naar daar te groeien.

Er staat nogal wat onkruid langs waar ik mee bezig ben en als ik er rond ook veel water geef zullen die ook goed groeien. Ik heb wel een worteldoek liggen. Die zou ik graag plaatsen samen met mulch (welke is best tegen onkruid?).

Die plastieken rand om de boom zal wel zijn om beter water te geven zodat het nie wegloopt. Ma da vind ik aarstlelijk!

Klopt maar mij stoort het eigenlijk niet

GEEN aarde bijdoen , de wortelaanzetten mogen maar net onder de aarde zitten! De wortels hebben tenslotte ook zuurstof nodig! Verwelkingsziekte ligt dan op de loer bij zuurstofgebrek. Die bult zal de onderstam zijn die dikker is dan de rest van de stam.

Heb ik dan een probleem gemaakt voor zuurstof door de grond wat aan te drukken?

Wacht nog even met het verwijderen van die stamscheuten. En kijk ook een shoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten. Ik heb de indruk dat op zijn minst die cercis wat te diep staat.

Ja dit lijkt me er niet de goeie periode voor Hoe doe ik dat voor die wortels? Met de hand aarde wegnemen? In de fotos, over welke foto heb je het dan?

Als de grond op zo'n 5cm diepte nog vochtig aanvoelt, zou ik niet opnieuw gieten.

Ik zal er eens op letten. Ik neem aan dat je licht vochtig bedoelt.

woensdag 10 augustus 2022 - 09:23
dries944

Dries944

Dat houtsnippers de grond zouden verzuren lijkt me toch wel achterhaald, wel de snippers niet mengen door de aarde want dit vraagt stikstof uit de bodem waardoor een tekort kan optreden voor de boom! Gewoon op de aarde leggen!
Dit zou ik ook doen aan de buitenkant van de plastieken rand, wel eerst onkruid verwijderen. Wel geen onkruiddoek gebruiken,verstikt het bodemleven!
Als mulch kun je ook gras gebruiken,bladeren of compost.

Dat aandrukken van de aarde zal geen probleem zijn.



woensdag 10 augustus 2022 - 11:08
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Ik lees vaak dat je maar een keer in de week water mag geven zodat de wortels naar beneden groeien. Ik betwijfel of dat klopt. Als je bij grotere bomen gaat kijken, dan zie je dat de bovenste centimeters vochtig zijn omdat het grondwater condenseert onder de mulchlaag. De fijne wortels die instaan voor de opname van water, lucht en mineralen, zitten voor een heel groot deel net daar.

Bij pas aangeplante bomen moeten die wortels zich nog ontwikkelen. Dat doen ze niet als de toplaag uitdroogt. Daarom dat je voor een goede mulchlaag moet zorgen. Als je water geeft, moet de wortels die er zijn, nat gemaakt worden, zodat die niet uitdrogen. Om die reden moet je voldoende water geven, zodat dat water door heel de kluit zakt. Maar als de grond echt poederdroog is, dan moet je al heel veel water geven om bodem onder de kluit nat te maken. In eerste instantie moet je dus de boom in leven houden door te zorgen dat de bestaande wortels niet uitdrogen. De groei van de wortels loopt niet synchroon met de bovengrondse groei. Wortels groeien dus ook wanneer de boom schijnbaar in rust is. Wanneer de bodem dan in het najaar op een natuurlijke manier nat wordt, gaan die wortels zich vanzelf ontwikkelen daar waar de omstandigheden optimaal zijn.

Het is met andere woorden een absurd idee dat wij de boom moeten leren of aanmoedigen om diepe wortels te vormen.
woensdag 10 augustus 2022 - 22:54
dries944

Dries944

Eigenlijk doet de boom dat vanzelf ,naar water zoeken in de diepte. Zaailingen van bomen zoals eik of haagbeuk vormen een diepe penwortel. Die reden van die penwortel is toch om naar water te zoeken want veel voedingsstoffen heb je niet op die diepte laat staan zuurstof of klopt dit niet?
Verplante bomen hebben geen penwortel meer dus of ze dan spontaan ook zo diep gaan is maar de vraag...

Op veel sites lees je dat je beter één keer per week een grote watergift doet dan iedere dag een beetje,niet alleen voor bomen maar ook voor gras.

Vraag me af of deze stelling klopt: Waarom zou een boom diepere wortels vormen op zoek naar water als je die boom iedere dag bewaterd? Is dit bij gras ook zo?
woensdag 10 augustus 2022 - 23:19
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Het verhaal van de penwortel. Altijd bizar. Die is doorgaans niet zo erg diep. Op drogere gronden anderhalve meter, soms zelfs twee meter. Maar dat is al eerder uitzonderlijk. Wanneer een wortelgestel zich verder vertakt, dan gaan er zich op sommige plekken afzinkwortels of supplemenatire penwortels vormen. Die kunnen contact maken met de grondwatertafel, gesteld dat die niet te diep zit en/of dat de bodem voldoende diep doorwortelbaar is.

Dat bij bomen die verplant worden, de penwotel verdwijnt, heeft voornamelijk te maken met het feit dat de groei van de wortels gestuurd wordt door de wortelpunt van de dominante wortel, bij zaailingen is dat dus de penwortel. Wanneer dat groeipunt verwijderd wordt, gaan er meerdere groeipunten ontwikkelen. Hoe kleiner het deel van de wortel dat verwiijderd wordt, hoe minder die wortel de controle verliest, of hoe makkelijker een andere groeipunt die dominantie overneemt. Hoe groter het deel dat verdijnt, of hoe vaker dat dat gebeurd, hoe meer de ontwikkeling van het wortelgestel overhoop gehaald wordt. Dat heeft gevolgen voor het gemak waarmee de wortels water kunnen zoeken en ook voor de stabiliteit.

Maar wortels groeien daar waar er wat te halen valt. Op een schrale bodem gaan ze minder vertakken. maar wortels zijn ook in staat water op een afstand te detecteren. Dat is ook de reden waarom ze zowel veel fijne wortels maken net onder het oppervlak als dat ze diepe afzinkwortels maken, die contact maken met de grondwatertafel. De meeste soorten zijn goed in staat om de grondwatertafel te volgen als die daalt. Een soort als beuk heeft daar veel meer moeite mee, zeker wanneer die op een nattere bodem staan.
donderdag 11 augustus 2022 - 09:36
dries944

Dries944

Merci voor de alweer duidelijke uitleg WiPe
Een boomdeskundige in hart en nieren
donderdag 11 augustus 2022 - 11:53
PeterC

PeterC

Dit voorjaar hebben we een "acer rubrum sun valley", stamomtrek 20 - 25cm, laten aanplanten in onze tuin. Zegt niet veel in de zomer maar heeft een prachtige herfsttooi.

Dit jaar is niet het beste jaar om al een relatief grote boom te verplanten.
Maar het gaat er goed mee.

Rond de boom met diameter een 80cm is er een scherm aangebracht, zoiets als bij "bruinevingers" maar wat dikker en een 10cm hoog. Dat scherm is er om te verhinderen dat de maairobot regelmatig tegen de stam aanbotst.

Ik heb de boom al enkele keren gegoten, eens om de 3 - 4 weken. En met gieten bedoel ik dat het volume binnen die rand gevuld wordt tot die overloopt. Dat gaat dus niet over een emmertje van 10 of 15 liter.
woensdag 24 augustus 2022 - 21:11
WiPe

WiPe

Te veel gieten ineens kan als gevolg hebben dat de wortels stikken en dat die tussendoor uitdrogen. Het is goed dat je het water bij de kluit houdt met die rand. Je moet alleen niet overdrijven. Zeker niet als dat betekent dat de kluit in tussentijd zou uitdrogen. Dan heb je een situatie die voor de wortels overeenkomt met een afwisseling van overstroming en droogte. Dat is ook niet goed.
donderdag 25 augustus 2022 - 09:51
dries944

Dries944

Ik vraag me af als er alsnog een sproeiverbod komt, geld da dan ook voor recent aangeplante bomen en struiken of is da alleen voor gazon?

Zou wel echt stom zijn om een boom dood te laten gaan terwijl we er zoveel nood aan hebben voor meer bomen!
donderdag 1 september 2022 - 19:54
bruinevingers

Bruinevingers

Ik vraag me af als er alsnog een sproeiverbod komt, geld da dan ook voor recent aangeplante bomen en struiken of is da alleen voor gazon?


Euh ik heb mijn eigen regenput. Daar zit nog genoeg water in. Ik zal dus blijven water geven en dit heeft totaal geen invloed op mijn ander waterverbruik dus waarom zou ik het laten. Mijn "gazon" niet, dat ziet er al een sahara uit. Maar het zou idioot zijn bomen en planten laten kapot gaan.
Dat maakt op de lange termijn de situatie gewoon erger.

Tis ook niet dat de gestapo gaat rondtoeren he. Ga gewoon verstandig/zuinig om met water.
vrijdag 2 september 2022 - 17:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon