menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taxuskever

Ga naar meest recente reactie

Madelief1989

Tekst aangepast

Madelief1989

Dag,

Ik heb ik mijn tuin portugeese laurierhaag, en daarvoor een rij met hortensia's.
In de hortensia's zitten sinds 2 jaar taxuskevers. Hier heb ik niets aan gedaan omdat ik het niet heel hinderlijk vind, en in de winter toch allee weggesnoeid is.

Maar nu mijn vraag. Moet ik het toch in augustus/september behandelen met aaltjes?
Want ik ben bang dat de taxus ook in de portugeese laurier gaat zitten. Want die zit achter de strook hortensia's.
En als tacus ook in de laurierhaag gaat zitten ben ik niet blij.
Of is het idee om prefentief ook aaltjes in laurier te doen elk jaar?

Groeten Madelein
vrijdag 5 augustus 2022 - 10:41
Madelief1989
vrijdag 5 augustus 2022 - 10:41
Madelief1989
vrijdag 5 augustus 2022 - 10:44
Tuinprins

Tuinprins

Ik zie al redelijk wat vraat in de pluimhortensia's. Grote kans dat ze ook al in de Portugese laurier zitten. En als dit laatste niet het geval is dan is de kans zeer groot dat ze eitjes hebben gelegd in de kluiten van de Portugese laurier.

Voor je aaltjes gaat toepassen is het verstandige wat ik hierover heb geschreven goed door te lezen:

https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/2/bloemen-planten/70846/bestrijding-van-de-taxuskever


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 augustus 2022 - 11:13
Madelief1989

Madelief1989

Bedankt voor reactie.

Heb je nog een soort/merk wat je zou aanraden?

Of is het idee om de strook hortensia's weg te doen? Of gaan ze dan sowieso ergens anders in zitten?
vrijdag 5 augustus 2022 - 14:14
Tuinprins

Tuinprins

Ik gebruik altijd LARVANEM van Koppert. Je kunt het niet rechtstreeks bij dit bedrijf kopen maar bij een tussenhandelaar. Als je de verpakking thuis krijgt altijd de datum controleren tot wanneer je de aaltjes kunt gebruiken.

De hortensia's eruit halen heeft geen zin. Er zijn zoveel planten waar de taxuskever van vreet en waar de vrouwelijke taxuskever eitjes in de kluit legt. Er zijn maar weinig planten waar de taxuskever van af blijft.


Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 augustus 2022 - 15:40
Madelief1989

Madelief1989

Oké bedankt.

Dan koop ik de aaltjes die in augustus/september toegepast kunnen worden.
Het lijkt mij verstandiger te wachten totdat temperatuur is gedaald en zon minder schijnt, dus over een aantal weken?
Of nu al doen?

En dan herhaal ik aanpak in voorjaar weer.
vrijdag 5 augustus 2022 - 20:37
dries944

Dries944

Ik zou wachten tot het eens goed geregend heeft want de grond moet een bepaalde tijd vochtig blijven zoals staat in het ander topic van tuinprins.
Dat zal zeker deze maand niet meer zijn. Hopelijk regent het eens goed in september, dan kan je het toepassen.
vrijdag 5 augustus 2022 - 23:47
Tuinprins

Tuinprins

De grond is op veel plaatsen uitgedroogd en zal dat voorlopig ook wel blijven. In augustus aaltjes gaan toepassen is daarom niet verstandig, staat gelijk aan geld weggooien. De laatste jaren doe ik het eind september/begin oktober. Dat lijkt laat maar de grond is dan nog voldoende warm en je kunt de grond beter vochtig houden (lagere maximumtemperaturen en minder zonuren per dag). Hopelijk slaat het weer in september om en krijgen we voldoende natuurlijke neerslag zodat de grond goed vochtig wordt.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 6 augustus 2022 - 07:47
Madelief1989

Madelief1989

Dag,

Zou ik nu de aaltjes inzetten tegen taxuskever? Omdat ze een aantal dagen regen voorspellen.
Of wachten tot oktober?

dinsdag 13 september 2022 - 08:18
Tuinprins

Tuinprins

Ik weet niet of het bij jou voldoende geregend heeft. In Zuidwest-Nederland heeft het voldoende geregend. Hier in Midden-Brabant (NL) heb je grote regionale verschillen, zie je vaak bij onweersbuien. Bij mij heeft het nog niet voldoende geregend voor het inzetten van aaltjes.

Pak een schop en ga 2 spade diep de grond in. Is het daar de grond nog droog dan zul je of nog moeten wachten of flink moeten beregenen zodat de grond voldoende diep vochtig is. Misschien is nu beregenen wel verstandig aangezien er in het weerbericht voor de komende 2 weken onvoldoende regen in de voorspellingen zit.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 13 september 2022 - 12:18
Madelief1989

Tekst aangepast

Madelief1989

Bedankt
vrijdag 16 september 2022 - 17:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon