menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ilex crenata ‘Green Hedge'

Ga naar meest recente reactie

dries944

Dries944

Heb deze plantjes in 2020 gekocht in pot en deze in volle grond gezet.
Intussen zijn de meeste al helemaal bruin gekomen van blad. De planten lijken ook totaal nie te willen groeien terwijl de rest in m'n tuin goed groeit. Ze groeien in zandgrond met een laagje compost als mulch.
Toch wel raar want bijna alles groeit goed in de tuin. Lijkt mij een moeilijke plant.
Er staan er in m'n voor- en achtertuin,maar dit maakt geen verschil, in de voortuin heb ik ze al gerooid!

Nog iemand ervaring met deze plant?

Struiken & Bomen

dinsdag 2 augustus 2022 - 10:11
Peterplant

Peterplant

Deze Ilex groeit alleen op zure zandgrond en op veengrond.
Op kalkrijke kleigrond is het kopen van deze plant weggegooid geld.
dinsdag 2 augustus 2022 - 13:17
dries944

Dries944

Het is hier voornamelijk zandgrond met een neutrale ph! Is dit dan nie voldoende?
dinsdag 2 augustus 2022 - 15:09
Carib

Carib

Ik kwam gisteren langs een kweekveld (op zandgrond) vol met deze Ilex 'Green Hedge' en die zagen er allemaal prima uit. Maar mijn eigen ervaring is ook dat ze op kleigrond totaal niet groeiden. Na twee jaar was de wortelkluit nog exact net zo groot als bij aanplant. Ze werden overigens niet kaal of bruin, de groei was enkel minimaal.
dinsdag 2 augustus 2022 - 15:32
Tuinprins

Tuinprins

Links op de foto zie ik een kale tak. Dit doet me een beetje denken aan phytophthora (in dit geval Phytophthora ilicis). Echter als het dit zou zijn dan zou je dat pleksgewijs verwachten, niet dat de gehele aanplant er last van heeft. Bovendien treedt deze aantasting vooral op bij hulstsoorten die te nat staan. Dat lijkt mij hier niet het geval tenzij je de planten in het verleden overmatig hebt water gegeven.

Wat ik verder met de gewone Ilex crenata wel heb gezien (op zure zandgrond) is dat ze niet willen uitwortelen. Meestal ging het dan om exemplaren die te lang in een pot hadden gestaan (Engels: 'pot bound' , 'root bound').


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 augustus 2022 - 19:16
Peterplant

Peterplant

Het grootste reclameplaatje voor Ilex crenata is Paleis het Loo in Apeldoorn. Daar doen ze het prima. Daar hebben ze zure zandgrond.
Maar op kalkrijke zandgrond doen ze het niet.
Paleis het Loo is trouwens weer aan het experimenteren met selecties van de Buxus, want de Ilex voldoet toch niet aan de verwachtingen.
dinsdag 2 augustus 2022 - 19:20
Tuinprins

Tuinprins

Het grote probleem voor Buxus is niet de buxusmot. Deze laatste kan goed onder controle worden gehouden met spuiten. Een groter probleem is Cylindrocladium aangezien daar geen goede bestrijdingsmiddelen voor beschikbaar zijn. Wat nu in het voordeel werkt van de buxus is dat ons voorjaar en zomer steeds zonniger en droger lijken te worden. Cylindrocladium gedijt vooral in vochtige, neerslagrijke zomers. Toch zou ik zelf voorzichtig zijn met de aanplant van buxus want als je 2 vochtige zomers achter elkaar hebt dan zal Cylindrocladium ongetwijfeld weer toeslaan.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 augustus 2022 - 20:08
Peterplant

Peterplant

Ik promoot ook zeker de Buxus niet , maar ik vind het wel grappig dat het Loo 23 kilometer(!) buxushaagjes vervangen heeft door 23 km Ilex en er na een paar jaar al spijt van heeft. Voor mij is het hoofdstuk Buxus voorlopig afgesloten.
dinsdag 2 augustus 2022 - 21:20
dries944

Dries944

Er staan 5 plantjes naast elkaar, de 2 linkse hebben nog veel groen blad, de middelste heeft bijna geen blad meer en de 2 rechtse hebben bruin blad.
Heb ze al wel water gegeven maar zeker nie te veel.
Dus als ik ze uittrek zou de wortelkluit dezelfde grootte moeten hebben als die dan in pot stond, ben eens benieuwd.
dinsdag 2 augustus 2022 - 22:32
Tuinprins

Tuinprins

Nee, ik gaf dat alleen als voorbeeld van wat ik ooit ben tegengekomen bij Ilex crenata. De bladeren van deze planten waren gewoon groen, de planten wilden echter van geen meter groeien.

Zijn er op die kale takken zwarte/bruine plekken te zien? Zoiets als ==>

https://www.gapphotos.com/imagedetails.asp?view=phytophthora-ilicis-holly-blight-on-stem-of-ilex-veddw-house-garden-monmouthshire-wales-garden-designed-and-created-by-anne-wareham-and-charles-hawes-&imageno=610258

De plekken kunnen een stuk kleiner zijn dan op bovenstaande foto.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 3 augustus 2022 - 07:08
dries944

Dries944

Geen zwart/bruine vlekken te zien,allemaal groenige takken!

Zal waarschijnlijk door de droogte zijn denk ik. Er staan 2 grote zonnebloemen achter waarvan één met slap blad. Waarschijnlijk ook niet echt uitgeworteld aangezien er zo goed als geen groei is.
woensdag 3 augustus 2022 - 12:04
dries944

Dries944

En het is waar , de kluiten zijn amper groter dan toen ze 2 jaar geleden de grond ingingen

Struiken & Bomen

woensdag 3 augustus 2022 - 14:28
WiPe

WiPe

Spoe/schud die groend er eens tussen uit zodat je kan zien hoe het wortelgestel er uit ziet. Is er daar vraatschade of is er wat anders aan de hand?
woensdag 3 augustus 2022 - 21:03
dries944

Dries944

De wortels zagen er normaal uit juist zoals ze in een pot zitten ,gedraaid!
Geen vraatschade te zien!
woensdag 3 augustus 2022 - 21:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon