menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat te doen bij droogtestress?

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo iedereen,

Een van mijn jonge kerselaars (kordia) heeft duidelijk last van droogtestress. Hij begint zijn blad nu al af te stoten. Sinds eind juni geef ik hem regelmatig een emmer water, en er ligt een goeie laag mulch onder. Wat kan ik nog meer doen om de boom door de droogte te helpen? Of is deze boom daar sowieso gevoeliger aan? Het is trouwens de enigste boom in de tuin die er zo'n last van heeft...

Groetjes
Roeliee
zondag 31 juli 2022 - 14:18
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Ofwel had je wat meer water moeten geven, maar dat is nu toch te laat om bij te sturen, ofwel is het gevolg van die twee bloedhete dagen van 40° met brandende zon twee weken geleden…

Komt wel goed.
zondag 31 juli 2022 - 14:34
leerling

Leerling

Voel een kwartiertje na het water geven eens of de grond op zo'n 5 cm diepte vochtig aanvoelt. Als dat niet het geval is, heb je niet genoeg water gegeven.

Giet ook niet te dikwijls. De wortels moeten het water in de diepte gaan zoeken.
In grond die te lang nat is gaan de verkeerde schimmels groeien.

Met uitzondering van de groenten, hebben de tuinplanten hier dit jaar nog maar 2 keer extra water gekregen.
zondag 31 juli 2022 - 21:35
WiPe

WiPe

Behalve water geven, is het een goed idee om de bodem te bedekken zodat die minder snel uitdroogt.
maandag 1 augustus 2022 - 10:17
Droge_zandgrond

Droge_zandgrond

Ivm die bodembedekking, ik vraag me soms af of het averechts werkt? Ik heb de indruk dat mijn mulchlaag het vocht opneemt en weer verdampt bij droog weer ipv dat het doorsijpelt in de grond. Wanneer ik water geef moet ik ook eerst de mulchlaag verzadigen en extra geven tot het onder de mulchlaag geraakt.

Welke bodembedekking raad je aan dan?
dinsdag 2 augustus 2022 - 23:15
WiPe

WiPe

Capillair bodemvocht condenseert in de mulchlaag. Doe de proef met en zonder mulch en vergelijk dan.

Houtsnippers zijn het makkelijkste. of als je grasmaaisel wil gebruiken, dat kan ook, maar laat dat dna goed opdrogen, anders werkt dat eerder verstikkend.
dinsdag 2 augustus 2022 - 23:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon